שיתוף

בתחילת כל שנה אזרחית חדשה נהוג לסקור את המגמות בשוק העבודה לקראת המשך השנה ולשנים שאחריה.

המגמה הבולטת ביותר שנראתה בתחילת השנה שעברה (שנת 2021) היתה המעבר למודל העבודה ההיברידי.

פרט ליותר עבודה מהבית, מתרחב המודל ההיברידי ליותר קליטת עובדים חדשים מהבית, לחשיבה מחדש על כל נושא חווית העובדים כאשר מדובר בחווית עובדים שעובדים חלק מהזמן מהבית ובחלק אחר של השבוע מהמשרד, ולשיחות משוב מרחוק.

בימים אלה מתחילים להסתמן ניצניה הראשונים של המגמה – שגם אם היא לא תמומש במלואה ב-2022, עולם העבודה בהחלט צפוי ללכת לשם – של המעבר לעבודה באמצעות מציאות מדומה.

ראשית, כלים של מציאות מדומה מאפשרים למנהלי משאבי האנוש ולמנהלי הגיוס לראיין את המועמדים ולתקשר איתם בסביבה המדמה סביבה פיזית אמיתית, גם אם כל אחד מהם נמצא פיזית בחלק אחר של המדינה או אפילו של העולם.

למעשה, כלים של מציאות מדומה מאפשרים למנהל הגיוס ולמרואיין לחוש שהם נמצאים בחדר וירטואלי אחד, ועל ידי כך ליצור תקשורת הדומה לתקשורת פנים אל פנים.

ראיונות עבודה במציאות וירטואלית הם רק השלב הראשון. בשלבים הבאים המשרד כולו יהיה בתוך מציאות מדומה. ניתן יהיה ליצור מבנה וירטואלי שבו, הולוגרמות של העובדים יושבות באופן ספייס וירטואלי, עובדות על מחשב וירטואלי ומתקשרות זו עם זו כאילו העובדים נמצאים פיזית במשרד.

אם לעובדים חסרה הנוכחות הפיזית עם עמיתיהם בעת ההפסקות, ניתן ליצור במשרד המדומה, חדר אוכל שבו העובדים (באמצעות ההולוגרמות שלהם) יושבים סביב אותו שולחן.

בשלבים מתקדמים יותר, יתכן שכל עובד יוכל לקבל לביתו מעין תא סגור וחסין לרעש שבו יהיה במחשב שלו, שולחן העבודה, הכסא וכל מה שהוא זקוק לו לצרכי עבודה.

העובד יוכל להכנס לתא הזה בבוקר בתחילת העבודה, לנעול אחריו את הדלת, ולהכנס אל תוך המציאות המדומה של המשרד.

אם העובד יצטרך להפגש עם אנשים מחוץ למשרד, הוא יוכל להחליף ערוץ, ובמקום ה"נוף" המשרדי הוא יהיה ב"נוף" שבו הוא נמצא בחדר אחד עם הלקוחות. או הספקים או כל מי שהוא אמור להפגש איתו.      

מגמה נוספת שהחלה להראות כבר בתחילת שנה שעברה וצפויה להמשיך להתפתח היא מיפוי המיומנויות של העובדים.

כל חברה מתמקדת בצמיחה עתידית. לכן, כפי שכבר כתבנו בשנה שעברה, מיפוי המיומנויות בארגון מדורג לעיתים קרובות בין המשימות האחרונות בחשיבותן במחלקת משאבי אנוש.

ועם זאת, למיפוי המיומנויות של העובדים יש חשיבות רבה. מדובר למעשה במערך בדיקות שמסוגל להעריך את הכישורים הנוכחיים של העובדים ואת הכישורים העתידיים שלהם.

מיפוי כזה של מיומנויות בחברה יכול לסייע למנהל משאבי האנוש בכמה מישורים. ראשית, הוא יכול לסייע מאוד בהתווית מסלול הקידום של כל עובד על פי המסלול המתאים לו ביותר, כולל קבלת החלטות על סוגי ההכשרות שהעובד צריך לקבל כדי להיות על המסלול שנקבע כמתאים ביותר.

שנית, מיפוי מיומנויות מאפשר למנהל משאבי אנוש לייעץ לעובדים לגבי הכישורים הטובים ביותר שהם יכולים לבטא כדי להצליח בעתיד.

ניתן לזהות כישורים נסתרים של עובדים, שגם אם הם באים לכדי ביטוי בעבודתם השוטפת, אין עליהם מספיק דגש במסגרת המשימות שנכללות בתפקידו של כל עובד.

כלומר, טכניקת מיפוי מיומנויות מאפשרת להתאים את העובדים טוב יותר לתפקידים חדשים ואף לקדם אותם.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה