שיתוף

פרויקט התמודדות משאבי אנוש עם נגיף הקורונה

 

אין זה סוד שלעובדים מבוגרים קשה יותר למצוא עבודה וכי ארגונים רבים נרתעים מהעסקת עובדים מבוגרים, אף שכפי שכבר כתבנו על כך רבות – שלא בצדק.

אבל כעת, כאשר העובדים המבוגרים נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח סיבוכים מנגיף הקורונה, הנושא מורכב שבעתיים.

בפועל, מספר האנשים המבוגרים בחברה המערבית הולך ועולה על מספר האנשים הצעירים.

עובדה זו, יחד עם הצורך של עובדים מבוגרים בהכנסה לפני פרישתם לפנסיה, והקושי למצוא עובדים מאוד מיומנים, הופכים אותם, באופן פרדוקסלי, למגזר הצומח ביותר בכוח העבודה.

אלא שהסיכונים לבריאותם של העובדים המבוגרים צפויים להגדיל במידה דרמטית את שיעורי האבטלה בקרב מגזר זה.

מחקרים שבוצעו בארה"ב מראים, כי בחודשים אפריל ומאי השנה, שיעורי האבטלה בקרב עובדים בגילאי 65 ומעלה היו גבוהים משמעותית לעומת שיעורי האבטלה בקרב עובדים בגילאי 25 עד 54.

זאת, לעומת תקופות שפל קודמות בהן הוותק של עובדים מבוגרים סיפק להם הגנה מסויימת מפני פיטורים, בעיקר בגלי הפיטורים הראשונים בחברות.

נזכיר, כי פיטורי עובד או עובדת מסיבה של גיל, לפני שהם מגיעים לגיל הפרישה, הם בגדר אפליה פסולה.

ולמרות זאת, שוב ושוב מנצלים מעסיקים את הצורך בפיטורי צמצומים כדי לפטר עובדים מבוגרים.

לדוגמה, לפני כמה שנים חייב בית הדין לעבודה מעסיק מסוים לשלם פיצוי של 30 אלף שקלים לעובדת שפוטרה בגלל גילה.

מדובר היה בעובדת שפוטרה בגיל 61 לאחר שעבדה יותר מ-30 שנה בתפקיד מנהלת לשכת המנכ"ל.

בעת שהחברה הודיעה לה על פיטוריה נמסר לה כי פוטרה בגלל צמצומים. אלא שמיד לאחר פיטוריה פירסמה החברה מודעת "דרושים" בה נכתב כי מחפשים מזכירה מעולה, צעירה ודינמית.

חשוב להדגיש, כי חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיק להפלות עובדים בשל גילם, וכי ההחלטה לפטר דווקא עובד מבוגר רק בשל גילו, לא צפויה להתקבל בהבנה על ידי בתי הדין לעבודה, גם בתקופת משבר הקורונה.

כבר כעת, נראה כי בתום המשבר יוגשו תביעות רבות לבתי הדין לעבודה בעקבות העדפתם ש מעסיקים מסויימים לפטר דווקא עובדים מבוגרים ולא צעירים.

נציין עוד, כי אם מתברר ששיעור ניכר מהמפוטרים, שפוטרו מסיבה של צמצומים, הם עובדים מבוגרים, נטל ההוכחה להוכיח כי הפיטורים מוצדקים, יוטל על המעסיק.

חשוב להדגיש כי אפליית עובדים בניגוד לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה מהווה עבירה אזרחית ופלילית כאחד.

במקרים אלה של אפליה (בין אם בגלל גיל או בכל סוג אחר של אפליה), בית הדין לעבודה עשוי להטיל על המעסיק לשלם לעובד פיצויים מוגדלים גם אם לעובד לא נגרם לו נזק כספי. הפיצוי יהיה בהיקף שיראה לבית הדין צודק בנסיבות העניין.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה