גמלאים חוזרים לעבודה לאחר הפרישה

גמלאים חוזרים לעבודה לאחר הפרישה

יותר ויותר פנסיונרים חוזרים לעבודה לאחר תקופה של פרישה

שיתוף
חזרה לעבודה לאחר פרישה

חזרה לעבודה לאחר פרישה

דו"ח המחקר של נתוני הלשכה לסטטיסטיקה לעבודה בארה"ב (Bureau of Labour Statistics)  מדווח כי מספר האמריקנים מעל גיל 65 שהועסקו במשרה מלאה או במשרה חלקית, טיפס בהתמדה מ 12.8 אחוזים בשנת 2000 ל 18.8 אחוזים בשנת 2016. יותר ממחציתם עבדו במשרה מלאה.

כלכלנים מתייחסים לסוג של 'פרסה' כפרישה חלקית. עובדים יוצאים לפנסיה, אך לא ממש עוזבים את מקום העבודה. מושג זה הופך לנפוץ יותר ויותר לטענתם, בשנים האחרונות.

ניתוח שנערך ע"י ניקול מיסטאס, כלכלנית בבית הספר לרפואה של הרווארד, בשנת 2010 מצא כי יותר מרבע גימלאים המשיכו לעבוד מאוחר יותר, לאחר שיצאו לפנסיה. סקר שנערך לאחרונה ע"י RAND Corp (חברת מחקר ללא כוונת רווח) בארה"ב, שפורסם ב – 2017 מצא, שכמעט 40% מהעובדים מעל גיל 65 היו בשלב מסוים בעברם בפרישה, וחזרו לעבוד.

לדברי קתלין מאלן, כלכלנית בכירה ב- RAND ומחברת משותפת של סקר העבודה האמריקאי, על פי הפרסומים: "אנו בהחלט רואים ראיות לנזילות הפרישה. יש פחות 'פורשים מהעבודה' בהתאם ללוח הזמנים המסורתי, כלומר עבודה עד גיל מסוים ואז פרישה לראות את העולם וכו'. אנחנו רואים יותר ויותר אנשים שמאריכים את הקריירות שלהם".

מחקרים מראים כי באופן מפתיע, ההחלטה לחדש את העבודה אינה נובעת בדרך כלל מבעיות כספיות בלתי צפויות או מהוצאות בריאות. יותר אנשים עשויים להמשיך לעבוד אם הם יוכלו למצוא אפשרויות אטרקטיביות. מאלן אמרה: "שאלנו אנשים מעל גיל 50 שלא עובדים, או מחפשים עבודה, אם יחזרו לעבוד אם ההזדמנות הנכונה תבוא, בערך חצי מהם אמרו כן."

למה לחזור לעבודה? יש התראות אינסופיות על כך שהאמריקנים לא הצליחו לחסוך מספיק, והצורך בהכנסה מניע עובדים לחזור.

אבל מיסטאס, תוך שימוש בנתונים של מחקר הבריאות והפרישה הלאומי מצאה, שההחלטה לחדש את העבודה אינה נובעת בדרך כלל מבעיות כספיות בלתי צפויות או מהוצאות בריאות.

"זה נראה כמו משהו שאנשים עושים במכוון ולא בגלל שנגמר להם הכסף. זה מתוך ברירה ובחירה שלהם".

"חיים ארוכים יותר, בריאות טובה יותר ופחות משרות 'פיזיות' מאשר בדורות הקודמים מסייעים לספק את הבחירה". מציינת מיסטאס.

"אנשים מעוניינים להשתמש במוח שלהם ולחוות את תחושת המטרה". היא אומרת. "ועוד מרכיב מרכזי לכך הוא המעורבות החברתית. להרוויח כסף, בעוד שהוא מתקבל בברכה, באופן נדיר הוכח כתמריץ העיקרי.

רוב הגימלאים שחזרו לעבודה סיפרו לחוקרים שהם תכננו כבר מזמן להיכנס מחדש לכוח העבודה.

עם זאת, בקרב אלה שציפו להישאר בגמלאות אך לאחר מכן שינו את דעתם, מאסטאס זיהתה תת-קבוצה שעוברת "שחיקה והתאוששות".

"יש אנשים שיש להם הרבה לחץ, ודרישות פיזיות בעבודתם" היא אומרת. "האינטראקציות שלהם עם אנשים בעבודה יכולה לגרום למתח או להיות עוינת. לאחר הפסקה משקמת, הם יכולים למצוא עבודה שמתאימה להם יותר".

מומחים טוענים כי לעובדים המבוגרים חשוב יותר שהעבודה שלהם משמעותית, והם פחות מסתכלים על היתרונות האחרים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה