שיתוף

3 אנשים אמיצים מספרים על בריונות במקום העבודה, כיצד זה קורה, איך הם פעלו ומדוע הם סובלים מהעניין עד היום

הבוס שלי התעלל גם באשתו

"הייתי חלק ממחלקה קטנה בחברת טכנולוגיה. זמן קצר לאחר שהצטרפתי, התברר כי הצוות כולו משמש "שק אגרוף" מנטלי למנהל הצוות. חלק מהצוות אפשרו לו לרדת עליהם ולעשות את כל מה שביקש. באיזשהו שלב הצטרפתי אליהם בניסיונות לרצות את המנהל, נשארתי לעבוד עד שעות מאוחרות, קיבלתי בכניעה את ההשפלות שלו, ובסופו של דבר כשלא יכולתי עוד לעמוד בזה, התפטרתי מהעבודה במכתב התפטרות שמציין את ההתנהגויות של המנהל. לימים נודע לי כי אותו מנהל נעצר בשל התעללות פיזית ומנטלית באשתו במשך שנים. כיום אני תוהה אם גישה משותפת של כל חברי הצוות היתה יכולה לגרום להתפטרותו של המנהל במקום שאנחנו נעזוב."

בוכים בגלל הבוס

"כשהגעתי לחברה המנהל מאוד התרשם ממני ובימים הראשונים שיבח אותי על עבודתי הטובה. אחרי שלושה שבועות הדברים התחילו להשתנות. הוא התחיל לפקפק בכל מה שעשיתי. כשעשיתי את הטעות הראשונה בעבודה, המנהל צרח עליי שאני "חסרת יכולת לחלוטין, לא מוצלחת ולא מסוגלת להתמודד עם עומס העבודה שלי". התחלתי לעבוד שעות ארוכות יותר כדי לרצות אותו אך עד מהרה ההשתלחויות שלו הפכו לתופעה יומיומית.

אחרי שישה חודשים שעבדתי אצלו, הביטחון שלי התרסק לחתיכות. לא יכולתי לישון, התחביבים והחיים החברתיים שלי נהרסו והפכתי לפצצה מתקתקת. בסופו של דבר פניתי לקולגה שסיפר לי על ההיסטוריה של המנהל שלי. התברר שהייתי ההזדמנות האחרונה שלו להוכיח שהוא יכול לנהל אנשים אחרי שנים של תלונות על הבריונות שלו. אחד העובדים לשעבר התפטר ואחד סבל מהתמוטטות עצבים. כמובן שעזבתי את החברה, זה היה לפני עשרות שנים, ולמיטב ידיעתי המנהל שלי לשעבר עדיין במשרד ומאמלל את חיים של אנשים נוספים. כל חברה אומרת שהיא מחויבת לטפל בבריונות במקום העבודה, אך רובן אינן עושות דבר."

השתכנעתי שאני המשוגע

"קיבלתי עבודה חדשה בחברה וכמעט מיד סגנית המנהל זלזלה בכל מה שעשיתי. בהתחלה לא יכולתי לשים את האצבע בדיוק על מה שקורה. לסגנית המנהל היו התפרצויות לפני אחרים, היא ניהלה את הפרויקטים שלי והשאירה אותי באוויר. איבדתי את עצמי לגמרי והייתי משוכנע שאני משתגע. בכיתי בבית, הרגשתי אומלל, חסר אונים ומבודד מאוד. לא חשבתי שמדובר בבריונות.

רק כאשר קראתי מאמר בנושא בריונות במקום העבודה, הבנתי שזה מה שקורה לי. זה עשה הבדל עצום כשיכולתי לתת לזה שם. קיבלתי את הביטחון ללכת למחלקת משאבי אנוש בחברה שיעצו לי לרשום את כל האירועים בפירוט ולדווח עליהם באופן מסודר. סגנית המנהלת פוטרה, ונדהמתי .ממספר האנשים שבאו להודות לי על מה שעשיתי.

אני עדיין לא ממש מסוגל להאמין איך היא הצליחה לשחוק את הביטחון העצמי שלי בצורה כה דרמטית באותה תקופה. אני חושב שזה מה שהכי נורא בבריונות במקום העבודה, שאתה לא יכול להבין מה קורה עד שאתה כבר ממש בתוך העניין ומתחיל להיפגע מכך."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה