שיתוף

באמצע שנת 2023 צפוי הביטוח הלאומי להעביר תשלומים לשכירים שאיבדו את מקומות עבודתם משום שהחברה בה עבדו פשטה את הרגל, כך סוכם בין הביטוח הלאומי וההסתדרות.

בעקבות משבר הקורונה נוצר מצב שעסקים רבים הגיעו למצב של חדלות פירעון ופשיטות רגל.

כתוצאה מכך, הוגשו לביטוח הלאומי כ-10 אלפים תביעות של עובדים שפוטרו בגלל פשיטות רגל וחדלות הפירעון של מעסיקיהם, שביקשו תשלומים בגין שכר עבודתם (השכר שלא שולם להם), פיצויי פיטורים וזכויות סוציאליות, במקום המעסיקים שלא יכלו לשלם.

בסוף שנת 2019 במועד הקרוב לתחילת מגיפת הקורונה, הוחלט כי כל נושא התביעות של עובדים ונושא קופות גמל שנמצאות בחדלות פירעון יאוגד תחת הביטוח הלאומי ולא כפי שהיה קודם לכן.

החלטה זו יצרה שינויים מהותיים לטובת העובדים, לרבות צמצום הטרטור בין משרדים שונים. מצד שני, יצרה החלטה זו מספר גדול מאוד של בקשות אל הביטוח הלאומי.

בסוף נובמבר 2022 סוכם בין ההסתדרות לבין נציגי הביטוח הלאומי, כי בשלב הראשון ישולמו מקדמות בגין שכר עבודה לעובדים שהגישו בקשות במסגרת החוק החדש. המקדמות יהיו בגובה השכר שלא שולם לעובדים ויינתנו בהתבסס על דיווחי עורכי הדין המגישים את התביעות.

בשלב הבא יהיה צורך במידע מורכב יותר ואינדיבידואלי לכל עובד ומצבו מול המעסיק מבחינת זכויותיו הסוציאליות והפיצויים המגיעים לו מתוקף הפסקת עבודתו.

כאמור, בין ההסתדרות לביטוח הלאומי סוכם שלאחר חצי שנה מיום ההחלטה, כלומר, בתום ששת החודשים שלאחר קבלת ההחלטה, יסתיימו החישובים הפרסונליים והכספים יועברו לעובדים בהתאם.

בימים אלה מסיים המוסד לביטוח הלאומי להכשיר עשרות עובדים שיועדו לטיפול במקרים של פשיטות הרגל עד הקצה, במקביל למקדמות שישולמו.

עם פרסום ההחלטה אמר ליאון פרץ, מנהל מרחב צפון בהסתדרות, כי "כחלק בלתי נפרד מתפקידי, עלי לדאוג לעובדים שנשארו ללא פרנסה בעל כורחם וכל סיוע שמגיע להם צריך להיות מנת חלקם".

הוא הוסיף, כי "לאחר שיחה אישית עם בכירים בביטוח הלאומי אני מאמין כי שיתוף פעולה בינינו יביא בהתקדם לתוצאות ולבשורה לאלפי אזרחים".

לדברי פרץ, "תקופת הקורונה היתה קשה לעסקים ולשכירים והעומס על הביטוח הלאומי עם תשלומי דמי האבטלה למפוטרים ולעובדים שיצאו לחופשות ללא תשלום מוכרים לכולם, אבל הגיע העת לרכז מאמצים בתיקי פשיטות הרגל וכך יהיה.

אוריאל כזום, סמנכ"ל קצבאות קיום ותעסוקה בביטוח הלאומי אמר עם פרסום ההחלטה, כי "עובדי הביטוח הלאומי עבדו מסביב לשעון בתקופת הקורונה, ועדיין מטפלים בהשלכות של תקופה זו".

לדבריו, הביטוח הלאומי מרכז מאמצים לטפל בתיקים הקיימים, שבעקבות החקיקה מטופלים מהקצה לקצה.

"לאחר שיחה עם ההסתדרות", אמר כזם, "הוחלט על שינוי תהליכי העבודה וקיצור בירוקרטיה ככל הניתן. אלה יביאו להגברת מיצוי הזכויות וסיוע לכל השכירים שמשכורתם הופסקה בעקבות חדלות פירעון".

יצויין, כי תיקים של עובדים רבים הועברו ללא הפרטים והמסמכים הנדרשים. אלא שלצורך הטיפול בתיקים יש הכרח לקבל מידע מלא.

מכיוון שכך, במהלך חודש ינואר 2023 יקיים הביטוח הלאומי כנס בהשתתפות עורכי הדין, במטרה לתאם ציפיות, לתדרך את עורכי הדין איך להגיש את התביעות באופן שנכון לשכירים ובכך יתאפשר סיוע מהיר עבורם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה