אם העסק מרוויח גם העובד ירוויח

אם העסק מרוויח גם העובד ירוויח

כיצד מתגמלים ומתמרצים עובדים גם בתקופות 'מאתגרות'? מחברים אותם ליעדים האסטרטגיים של הארגון גם בהרכב השכר

שיתוף
שכר
שכר

בימים קשים אלו, לא מעט עובדים מוצאים את עצמם עובדים יותר בשביל פחות. בתקופות הקשות, הם אלו שמשקיעים יותר אנרגיה וזמן יקר כדי להחזיק את העסק או להרים אותו לאחר הנפילה אבל בשלב הזה – הארגון עדיין לא יכול לתגמל אותם בהתאם.

המודל הפשוט של לתגמל עובדים בהתאם לוותק, לשעות עבודה מאומצות, למוטיבציה ולתרומה כללית לא תמיד עובד כי הוא לא מחובר – בקשר בלתי הפיך – לאסטרטגיה העסקית של הארגון ו/או ליכולות הפיננסיים שלו.

חברת User Insight העוסקת במחקר, פיתוח עסקי וייעוץ אסטרטגי לחברות המבקשות לחדור לשוק עם רעיונות חדשים, אימצה את מודל השכר המבוסס על הכנסות החברה. ג'ון מורגן, מייסד החברה מסביר: "כבעלים של חברה אתה רוצה לרתום את העובדים ולתמרץ אותם אבל בתקופות חלשות אתה פשוט לא מסוגל. גם אם מבצעים הערכות עובדים ומתקבלת תמונה ברורה לגבי העובדים שמגיעה להם העלאה מכובדת, בתקופה חלשה אתה פשוט לא יכול להרשות לעצמך לבצע את המהלך הזה. מה שקורה זה שכאשר המצב הכלכלי משתפר, כשמגיעים סוף סוף לאיזון, אז כל העובדים מקבלים העלאה. הם בסופו של דבר מגיעים ליציבות הכלכלית המיוחלת אבל – אתה מאבד את האפקט שטמון בקשר הישיר בין: מוטיבציה, השקעה, עמידה ביעדים = לשכר. לכן, אנחנו בחרנו במודל של שכר בסיס + בונוסים שנגזרים ישירות מהכנסות החברה."

איך זה מתבצע בפועל?
בכל רבעון במבצעת הערכת ביצועים וההכנסות נמדדות ביחס ליעדים שהוגדרו מראש. לכל עובד יש יעד שאליו הוא צריך להגיע גם כן במהלך אותו רבעון. אם העובד מגיע ליעד שלו, הוא יקבל תוספת של כ-10% משכר הבסיס. אם החברה עמדה ביעד הרבעוני, כל עובד יקבל מתוך הרווחים הללו אחוז שווה מרווחי החברה. עובד שעבר את היעדים שלו והביא לחברה הכנסות 'חריגות' (לטובה כמובן) יכול להגדיל את הרווח האישי שלו עד לשיעור של מעל 100%.

מורגן: "כשהתחלנו להריץ את המודל העובדים הביעו חששות. הם נאלצו להתמודד עם חוסר ודאות כלכלית וזה הלחיץ אותם אבל הם למדו לחיות אתו. כיום, אנחנו כבר לא מדברים כאן על תגמול אישי / העלאות שכר פרט למקרים של קידום מקצועי או ניוד לתפקיד חדש. היו לנו עובדים שלקחו הביתה רווחים בשיעור של 150% מעבר לציפיות. ההערכות הרבעוניות שאנחנו מבצעים כיום מאפשרות לנו לראות את התמונה 'הגדולה' ולרדת לרזולוציות נמוכות יותר. אנחנו מבינים היום טוב יותר מה עובד ויודעים מראש לאיזה סדר גודל של הכנסות אנחנו צריכים לצפות בסוף הרבעון כך שאנחנו כבר פחות מופתעים. כולם מתעניינים יותר ובקיאים יותר במצב הפיננסי של החברה. עובדים מברכים לא רק על ההצלחות האישיות שלהם אלא גם על אלו של העמיתים שלהם. ועוד דבר טוב שקרה לנו – כל פעם שנכנס לחברה לקוח חדש, כולם מוחאים כפיים."

למידע נוסף על נושא זה – אסטרטגיית משאבי אנוש לשכר, תמרוץ והנעה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה