חמישה צעדים בדרך לאומץ ניהולי

חמישה צעדים בדרך לאומץ ניהולי

טל פריבנר-זעירא, מנכ"לית חברת valuexpert – מניהול למנהיגות, מספרת על החשיבות של אומץ ניהולי וכיצד ניתן לפתחו ב- 5 צעדים

שיתוף
טל פריבנר-זעירא.צילום:מאיה חבקין

טל פריבנר-זעירא.צילום:מאיה חבקין

אם יש תכונה אחת שמבדילה בין מנהלים ממוצעים ובין מנהיגים גדולים, היא ללא ספק אומץ ניהולי. אומץ ניהולי מאפשר למנהיגים לעמוד בפני החלטות מורכבות, לעתים במצבים של חוסר ודאות, לצד דרישות סותרות של בעלי עניין שונים ולקבל את ההחלטה הנכונה במהירות.

אומץ צריך לבוא לידי ביטוי גם בחיי היום יום המקצועיים, בכל רמה ופונקציה בעולם העסקים.

בעידן החדשנות והשינויים התכופים, הארגון מצפה ממנהליו ומעובדיו לפעול באומץ במצבים רבים ומגוונים. כמובן כל אלו צריכים להיעשות תוך הפעלת שיקול דעת מתון והפחתת סיכונים ככל האפשר.

טל פריבנר-זעירא מנכ"לית חברת valuexpert– מניהול למנהיגות, מאמנת לאומץ ניהולי, עוסקת בייעוץ, גישור וליווי עסקי למנהלים בכירים בחברות מובילות מזה 13 שנים בהתמקדות על שיפור תוצאות עסקיות. לפני כן עסקה במשך כעשור בתפקידי ניהול ושיווק. בכנס משאבי אנוש שיתקיים ב- 8 בפברואר 2017, תעביר הרצאה בנושא "אומץ כשריר ניהולי – הקשר בין אומץ ניהולי, אחריות ניהולית ותוצאות עסקיות."

לדבריה: "בארגונים כיום נדרש אומץ ניהולי רב ומקיף, הן בשינויים אסטרטגיים בעלי השפעה על הארגון והן בעבודה היומיומית".

פריבנר-זעירא, מסבירה: "על מנת להיות מנהיג, עליך להיות אמיץ מספיק כדי להתמודד עם השינויים המתרחשים, לקבל את ההחלטות האמיצות הנכונות, להסתמך על אחרים ולהאציל סמכויות. זה דורש את האומץ להתמודד עם פחדים ולצאת מאזור הנוחות. היום ארגונים מצליחים, לוקחים את זה לשלב הבא- מקדמים מנהיגות ולא ניהול, כלומר חלק מהאחריות הניהולית זה לפעול באומץ אל מול אתגרים וקשיים."

מה זה אומץ ניהולי בעצם?

"אומץ ניהולי הוא היכולת לפעול ולעשות למרות הפחד, לצאת מאזור הנוחות, להעז, לעשות דברים חדשים, לבחור אחרת.
אומץ נדרש בארגון בשלושה היבטים מרכזיים: בפעולות הנהגה וניהול, ביכולת לחדש, להמציא וליזום, וכמובן במכירות."

מדוע צריך אומץ?

"אומץ נדרש בכל החלטה עסקית שלוקחת את הארגון קדימה. בתנאי אי הוודאות הקיימים היום בכל תחום ושוק, במורכבות הגדולה, בדינמיות, בתחרות, בצורך לתגובה מהירה, בשיקול הדעת ובראייה מערכתית על השלכותיה – נדרש אומץ. רק ארגונים שיאמנו את שריר האומץ הניהולי, ישיגו תוצאות יוצאות דופן.

מנהלים אמיצים הם אסרטיביים, אפקטיביים וברורים יותר ויתמודדו טוב יותר עם משברים/קונפליקטים ולא פחות חשוב – יבנו אומץ אצל אחרים, יבנו תחתם דור עתיד אמיץ יותר.

ארגון לדוגמה, שנדרש להיכנס לשוק חדש או לפתח מוצר חדש מצריך שינוי. כדי להתמודד מהר ובהצלחה עם השינוי הזה, בתנאי תחרות ואי וודאות, אנשים צריכים לצאת מאזור הנוחות שלהם ולא להיות מונעים מפחדים.

אנשים צריכים אומץ גם כדי להעלות הצעות ולבקש עזרה במידת הצורך וכן להעז ולנסות תוך סיכון אפשרי שיכשלו אח"כ.
למנהלים נדרש אומץ להאציל סמכויות על אחרים, לסמוך על חברי הצוות ולאפשר לאנשים נוספים לבוא לידי ביטוי. אומץ מבחינתי הוא המקבילה של אחריות ניהולית."

כיצד את מטפלת בנושא האומץ הניהולי בארגונים?

"אני מטפלת באומץ בשלוש דרכים עיקריות:

1. הרצאה שמעוררת את המודעות לצורך של הארגון באומץ. הרצאה זו נותנת מקום לדיאלוג פתוח ומנגישה את נושא האומץ והחשיבות שלו ביום יום.

2. סדנאות אומץ- פעילות קבוצתית לחיזוק שריר האומץ באמצעות התבוננות אישית ושיח קבוצתי, בה כל אחד מצליח לזהות את סוג אומץ אליו הוא נדרש ומייצר תכנית עבודה לחזקו.

3. ליווי אישי לחיזוק שריר האומץ.

אומץ בא לידי ביטוי באופן שונה בכל ארגון. האתגר הראשון הבסיסי הוא להגדיר היכן האומץ נדרש ועבור מה.
ארגונים רוצים מנהלים בעלי אחריות ניהולית מפותחת, שיוכלו ליזום, להוביל קדימה, לחדש ולהעז."

מהי שיטת הדרך אל האומץ ב- 5 צעדים?

"פיתחתי שיטה שנקראת "הדרך אל האומץ ב- 5 צעדים" כאשר למעשה בעזרת חמישה צעדים ספציפיים ניתן להניע מהלכים אמיצים ולצאת מאזור הנוחות. השיטה מבוססת על 3 הנחות יסוד:
כולנו נולדנו אמיצים, אומץ זה שריר שניתן לפתח בעזרת תרגול, ואומץ זו בחירה – צריך לבחור להיות אמיץ. על השיטה ארחיב בהרצאתי בכנס."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. וואו כמה ססמאות במקום אחד… בעצם לא אמרת כלום

השאר תגובה