שיתוף

עבודה מרחוק כבר הפכה לנורמה שהולכת ורווחת יותר ויותר במדינות רבות בעולם. מחקרים שבוצעו בארה"ב מצביעים על כך שבארה"ב עלה מספר העובדים מרחוק בכ-160% בין השנים 2005 ל-2017.

עוד עולה ממחקרים אלה, כי בשנת 2018 כבר עבדו כ-70% מהעובדים בכל העולם, בעבודה מהבית, לפחות פעם אחת בשבוע.

לכאורה נראה כי עבודה מהבית ועבודה מרחוק הם שני שמות שונים לשיטה אחת. אלא שבפועל אלו הם שני דברים שונים.

מהי עבודה מרחוק

עובד שמוגדר כעובד מרחוק, יכול לעבוד מכל מקום בעולם, בלי שום מגבלה של איזור, או מדינה, או עיר וכד.

כמו כן, עובד מרחוק אינו נדרש להגיע למשרד בשום שלב, והוא אינו נדרש להשתתף בפגישות צוות, מחלקה, ארגון וכו.

גם הקולגות של עובדים מרוחקים יכולים לעבוד מכל פינה אחרת של העולם.

מהי עבודה מהבית

עובדים המוגדרים כ'עובדים מהבית', עובדים רוב הזמן מהבית ובדרך כלל גם אינם נדרשים להגיע למשרד כלל. לפעמים, בארגונים מסויימים, הם נדרשים להגיע פעם או פעמיים בשבוע למשרד.

אבל הנקודה החשובה ביותר מבחינת עובדים מהבית היא, שהם חייבים להתגורר באותו איזור או אותה עיר, או אותה מדינה שבה נמצאים משרדי החברה.

במקרים מסויימים, או באופן קבוע של אחת לתקופה, עובדים מהבית כן נדרשים להגיע לפגישות צוות, או פגישות מחלקה או פגישות עם המנהל הישיר, שנערכות פנים מול פנים.

כמו כן, עובדים מהבית נדרשים לפעמים להגיע אל הלקוחות שנמצאים באותו איזור שבו נמצאים משרדי החברה.

בהתאם לכך, מנהלי משאבי אנוש חייבים להקפיד על ניסוח מודעת הדרושים.

למשל, אם החברה מחפשת מנהל מכירות שיהיה מוגדר כעובד מהבית, על המודעה להבהיר מה צריך להיות איזור המגורים של המועמד.

כמו כן יש להגדיר את האיזור בו יפעל איש המכירות. לדוגמה, אם חברה שממוקמת בהרצליה מחפשת מנהלי מכירות שיוכלו להגיע ללקוחות באיזור הרצליה, יש להגדיר את המשרה ככזאת שמחייבת נסיעות באיזור הרצליה.

מנגד, כאשר חברה מעוניינת בעובד מרחוק, המשמעות היא שאין חשיבות לאיזור מגוריו, ויש להגדיר זאת במודעת הדרושים.

יש לציין במודעה כי העובד אינו נדרש להגיע למשרד בשום שלב, ואינו נדרש להגיע ללקוחות, ספקים או שותפים ברמה השוטפת, באיזור המשרד.

כלומר, מבחינת החברה, העובד יכול להתגורר גם בחו"ל.

במקרים כאלה מודעת הדרושים יכולה להיות מנוסחת באופן כזה שלא יהיה כל אזכור למיקום כלשהו.

יתרה מכך, אם הצוות כולו עובד במתכונת של עובדים מרחוק, כדאי לציין זאת במודעת הדרושים.

ציון מצב זה במודעה, יכול לאותת למועמדים שהינם מרוחקים פיזית, כי הם יכולים להשתלב מצויין בחברה, גם אם הם גרים על הר נידח בגליל בעוד שמשרדי החברה הראשיים נמצאים בתל אביב או בבאר שבע וכד'.

בעניין זה, מנהלי משאבי אנוש חייבים לשאול את עצמם, האם הקושי לאתר טלנטים מיומנים הוא מספיק גדול ומאתגר, והאם ניתן למצוא פתרון על ידי איתור מועמדים מוכשרים מכל קצוות הארץ ואולי גם במדינות בחו"ל.

כנס מיזוגים ורכישות בהיבט המשאב האנושי

אין תגובות

השאר תגובה