הדלאי לאמה יאהב את זה: חמלה במקום העבודה טובה לעסקים

הדלאי לאמה יאהב את זה: חמלה במקום העבודה טובה לעסקים

באוניברסיטת סטנפורד נערך כנס בנושא חשיבותה של החמלה במקום העבודה. המסקנה: חמלה לא רק יוצרת אווירה נעימה יותר, אלא משפרת ביצועים והישגים

שיתוף
חמלה במקום העבודה

כדי להבין את משמעותה של החמלה, צריך לחדד את הבדל בינה לבין רחמים. אדם חומל חש הזדהות עם מושא החמלה ורוצה בטובתו באותה מידה שהוא רוצה לחוש טוב בעצמו. ברחמים לעומת זאת יש מרכיב של התנשאות וראיית המושא כמסכן הזקוק לחסדים. המרכז למחקר וחינוך לחמלה ואלטרואיזם באוניברסיטת סטנפורד (The Center for Compassion and Altruism Research and Education at Stanford) כינס דמויות מובילות מעולם העסקים ומהאקדמיה כדי לדון בתפקידה של החמלה בעסקים.

 על פי מתחם החדשות באתר אוניברסיטת סטנפורד, מהמחקר האחרון בתחום עולה שמקום עבודה חומל, שבו עזרה וסליחה היו חלק מהמודל העסקי, הוא פרודוקטיבי, יעיל ומקום שהעובדים שמחים להיות בו. בעסקים שבהם החמלה מודגשת, העובדים לחוצים פחות, מרוצים יותר ממשרותיהם ותחלופתם נמוכה יותר. על פי החוקרים, בארגונים חומלים נראות גם יותר מעורבות ונאמנות של המועסקים כלפי הארגון.

 "חמלה, באופן בסיסי, מגדירה את האנושיות שלנו," אמר ג'יימס דוטי, המייסד והמנהל של המרכז למחקר וחינוך לחמלה ואלטרואיזם באוניברסיטת סטנפורד, במהלך הכנס בנושא חמלה ועסקים. בכנס הציגו חוקרים ואנשי עסקים את ממצאיהם והדגישו את הפרקטיקות הטובות ביותר הקשורות לחמלה, עזרה ויוזמה חברתית. הדוברים דנו בנושאים כמו סליחה, מתח וחמלה עצמית ותיארו כיצד העסקים שלהם יצאו נשכרים עם החלתו של מודל עבודה חומל יותר.

הנחמדות מפעילה את מרכז התגמול במוח

"העובדה הנשכחת ביותר בעסקים היא שכולנו בני אנוש," אמר צ'יפ קונלי, מכ"ל רשת המלונות Joie de Vivre. סקוט קריינס, יושב הראש של חברת Juniper Networks העוסקת בטכנולוגיית רשת ומייסדו של הארגון ללא מטרות רווח 1440 Foundation, שמטרתו לשפר כישורי תקשורת בין-אישיים, אמר שאין סתירה בין חמלה לבין רווחיות. הצהרה זאת הדהדה לאורך הכנס על ידי חוקרים שציטטו מחקר אחרי מחקר שהראו את כוחו של מקום עבודה נחמד יותר לגרום למהפך חיובי בהישגים שאליהם הוא מגיע.

ג'מיל זאקי, פרופסור לפסיכולוגיה באוניברסיטת סטנפורד, טען שאנשים, מטבעם, רוצים לעזור זה לזה. "בני אדם הם נחמדים. אנחנו נחמדים אפילו לאנשים שאינם משתייכים לקבוצה שלנו ושאינם יכולים להיות נחמדים בחזרה," אמר זאקי. ההסבר לכך, לדבריו, הוא שמוכוונות חברתית ונטייה לעזור מפעילות את מרכז התגמול במוח, אותו חלק שגורם לנו להרגיש טוב כתוצאה מאוכל טעים, סמים, מין או כל פעילות מהנה אחרת.

 חוקרים טוענים שהחמלה קשורה ברצון כן לעזור והיא כוללת תגובה רגשית. כשאנו נוהגים בעצמנו ובזולתנו בחמלה, יש בנו אכפתיות רבה יותר כלפי האחרים ויכולת רבה יותר לסלוח. באותו הזמן יש בנו פחות חשש מפני כישלון ויותר עמידות, תכונות חשובות בסביבת העבודה.

 קים קמרון, פרופסור בבית הספר לעסקים באוניברסיטת מישיגן, אמר שחמלה אינה מתבטאת בהכרח בחיוביות ויכולה לבוא לידי ביטוי גם בביקורת. "אינכם יכולים תמיד להחמיא לילדיכם," הוא ציין ובכך האיר סוגיה חשובה – רבים מקשרים חמלה עם הימנעות מעימותים, בזמן שלעתים דווקא מצבים נוחים פחות, שבהם אנו מוסרים משוב שלילי לאדם אחר, הם בסופו של דבר כאלה שיועילו לו הרבה יותר מהתעלמות מהשגיאות שהוא עושה.

יתרונותיה של החמלה, פשוט כתכונה נעימה לסובבים, עשויים להיראות מובנים מאליהם, אך דוטי מדגיש את חשיבותם של נתונים, כאשר מדובר במקום העבודה. "עבור עסקים, אתם באמת צריכים להסתמך על נתונים, ויש נתונים המראים את יתרונות החמלה בשורה התחתונה. היא טובה יותר לבריאות שלכם ולבריאות מקום העבודה."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה