שיתוף

אחד הגורמים הקריטיים שיש לבדוק אצל מועמדים לעבודה הוא נושא האחריות. האם המועמד מבין את המשמעות האמיתית של לקיחת אחריות, של המשפט: "באחריותי", או "אני אחראי", או "זאת האחריות שלי"?

בה בעת יש לבדוק עם העובדים עצמם (שכבר גוייסו ועובדים בחברה) האם נהירים להם המושגים של לקיחת אחריות, של נתינת דין וחשבון על פעולותיהם, ומה היחס שלהם למושגים אלה.

בכל מה שקשור לנטילת אחריות בארגון יש חשיבות עליונה לדוגמה אישית של המנהלים. ארגון שהמנהלים שלו 'מפילים' את כל האחריות על העובדים, ולא לוקחים על עצמם אחריות ניהולית, הוא ארגון שעלול להיתקל בבעיות רבות מול לקוחותיו ועובדיו כאחד.

ההנחה הרווחת היא שרוב האנשים דווקא כן נוטים להיות בעלי מוטיבציה למילוי מחוייבותיהם. אבל ברגע שהגישה בארגון היא שהמנהלים מסירים מעצמם אחריות ומטילים את כל האחריות על העובדים, נוצרת תחושה של אי אמון בין העובדים להנהלה.

והתוצאה היא הפחתה משמעותית של המוטיבציה של העובדים, והנכונות שלהם לקחת סיכונים, ליזום ולהוביל חדשנות. ובסופו של דבר, ירידה דרמטית בתחושת המחוברות של העובדים לארגון.

כדי למנוע מצב כזה, המנהלים חייבים לעודד את לקיחת האחריות של העובדים על ידי דוגמה אישית, ועל ידי יצירת תרבות ארגונית שמעודדת את העובדים לקחת אחריות.

יש כמה גורמים שיכולים לתרום רבות ליצירת תרבות ארגונית שמעודדת לקיחת אחריות. ראשית, יש להגדיר בצורה ברורה את תחומי האחריות של העובד, ואת הציפיות לגבי השגת היעדים.

שנית, ארגונים יכולים לקבל על עצמם אחריות כוללת בנושאים מסוימים ולגבי ערכים מסויימים, כמו למשל איכות שירות הלקוחות.

לשם כך יש להגדיר מה המשמעות של איכות שירות הלקוחות, מהי אחריותו של כל עובד לגבי הנושא הזה ומהי אחריות המנהלים.

הנקודה השלישית היא הגדרת יעדים ודרכים להשגתם. העובדים יוכלו להבין בבירור מהם תחומי האחריות שלהם, כל עוד המנהלים יגדירו את תחומי האחריות שלכל עובד, את המטרות שהוא אמור להשיג, ואת הדרכים להשגתן תוך עמידה בהגדרות האחריות.

הנקודה הרביעית היא המשוב: יש לתת לעובדים משוב שבו יובהר להם באילו נקודות הם השיגו התקדמות ומה עליהם לשפר. בנושא זה חשוב שלמנהל יהיו הנתונים הנכונים והרלוונטים לגבי תחומי האחריות של כל עובד.

מסקר של חברת הסקרים גאלופ עולה, כי בני דור המילניום מיחסים חשיבות ראשונה במעלה להזדמנות ללמוד ולצמוח במקום העבודה.

לכן, במסגרת פיתוח העובדים יש לסייע להם (על ידי משוב) להתמודד עם האתגרים בדרך להשגת המטרות, תוך לימוד ותוך צמיחה בתפקיד.

ולבסוף: לשבח ולהוקיר עבודה טובה. חשוב מאוד שעובד שלקח אחריות והגיע להישגים, יקבל על כך הוקרה והערכה פומבית. הוקרה והערכה פומבית מגבירות את המוטיבציה של שאר העובדים לקחת אחריות ולהגיע להישגים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה