שיתוף

המחסור בטלנטים בעלי מיומנויות יחודיות בפרט, ובעובדים בכלל, מאלץ את הארגונים לפנות אל ערוץ שכירת הפרילנסרים.

גם הפער הגובר בין השכר שהארגון יכול להרשות לעצמו לשלם לבין דרישות השכר של העובדים השכירים מציב את הארגונים בפני דילמת התקציב ומביא כיום ארגונים רבים להכרה בכך שהעסקת פרילנסרים במקום עובדים שכירים, היא הפתרון היעיל ביותר.

אחרי הכול, עלותם של התנאים הסוציאליים המחוייבים על פי חוק, מגיעה ליותר מ-40 אחוז מהשכר ברוטו של העובד השכיר.

בנוסף, ברוב הארגונים מעניקים לעובדים הטבות ומשקיעים בתנאי רווחה, בסכומים שהם הרבה מעבר לאותם 40 אחוזים משכר העובד.

לכן, ההוצאה של הארגון על פרילנס, גבוהה ככל שתהיה, לעולם לא תגיע לאותן סכומים כפי שהארגון משלם לשכירים.

כבר לפני תחילת משבר הקורונה ניתן היה לראות יותר ויותר עובדים צעירים שפונים אל ערוץ הפרילנס. עובדים צעירים רבים מעדיפים את החופש לעבוד מכל מקום ובכל זמן, על פני תנאים סוציאליים.

פרט לכך, עובדים צעירים רבים אינם רוצים להיות קשורים למעסיק אחד בלבד שבו תלוי גורלם הכלכלי. הם שואבים מוטיבציה מהאפשרות לגוון את הארגונים שהם עובדים עבורם, את סוגי הפרויקטים שהם עובדים עליהם, את התפקידים ולפעמים אפילו את תחומי עיסוק.

אוכלוסייה אחרת לחלוטין שאופציית הפרילנס היא במקרים רבים האופציה היחידה שפתוחה בפניה היא אוכלוסיית העובדים המבוגרים.

מדובר בעובדים בגילאי 40 ומעלה שנפלטו ממקומות העבודה, בין אם לא הוחזרו מהחופשות ללא תשלום (חל"ת) אליהן נשלחו בתחילת משבר הקורונה ואינם מצליחים למצוא ארגון שיסכים להעסיק אותם, מפאת גילם, או שפוטרו בגלל צמצומים או מסיבות רבות אחרות.

מדו"ח תקופתי על מצב העסקים הקטנים והבינוניים בישראל שפורסם בדצמבר 2021, על ידי הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה עולה, כי בשנת 2020 פעלו במגזר העסקי בישראל כ-625 אלף עסקים. מדובר בעלייה של כ-13 אלף עסקים לעומת שנת 2019.

כ-99.6% מכלל העסקים הללו היו עסקים קטנים ובינוניים המעסיקים עד 100 עובדים שכירים.

מתוך כלל העסקים הקטנים והבינוניים, כ-56% הם עסקים ללא שכירים, כלומר פרילנסרים. משמעות הנתון הזה היא כי בשנת 2020 היו בישראל כ-348.6 אלף פרילנסרים.  

כ-32% מכלל העסקים הקטנים והבינוניים, כלומר, כ-199.2 אלף עסקים, הם עסקים זעירים המעסיקים בין עובד אחד לארבעה עובדים.

כ-10% מכלל העסקים הקטנים והבינוניים הם עסקים קטנים המעסיקים בין חמישה לתשעה עובדים שכירים, והשאר, כשני אחוזים, המהווים כ-12.45 אלף עסקים, הם עסקים בינוניים. 

עוד עולה מהדו"ח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה והתעשייה כי, מפילוח על פי מספר מועסקים (שכירים) עולה, כי בשנת 2020 הועסקו במגזר העסקי בישראל כ-2.94 מיליון עובדים.

כ-60.7 אחוזים מכלל המועסקים הללו, כלומר כ-1.78 מיליון שכירים, הועסקו בעסקים קטנים ובינוניים.

מניתוח של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים – לגבי מספר השכירים בהתאם לגודל העסק – מתברר, כי בעסקים הזעירים, המעסיקים בין שכיר אחד לארבעה שכירים, מועסקים כ-12% מהעובדים.

בעסקים הקטנים המעסיקים כחמישה עד 19 שכירים, מועסקים כ-18% מהעובדים, בעסקים הבינוניים המעסיקים בין 20 שכירים ל-99 שכירים, מועסקים כ-19% מהעובדים, וכ-12% מכלל העובדים הם עצמאים (פרילנסרים) שאינם מעסיקים שכירים.

תרומתם של העסקים הקטנים והבינוניים לתוצר העסקי עומדת על כ-55% מהתוצר, לעומת כ-45% תוצר שמספקים העסקים הגדולים.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה