כך תדאגו להצלחת העובד ברילוקיישן

כך תדאגו להצלחת העובד ברילוקיישן

חני בן שימול מספרת על מיזם Realocation שהקימה יחד עם מיכל דליות, שנועד לתת כלים לעובדים להפוך את חלום הרילוקיישן למציאות מצליחה

שיתוף
חני בן שימול

חני בן שימול

רילוקיישן הוא פרויקט גדול שכל עובד ומנהל נרגש ושמח לקבל. עם זאת מדובר באתגר לא קטן, שכן מחקרים מצביעים על נתונים מדאיגים: כ-40% מפרויקטים אלה מסתיימים בחזרתו של העובד לארץ לפני הזמן המתוכנן, ובכישלון הפרויקט.

חני בן שימול, מנכ"ל ובעלים משותפת עם מיכל דליות של REALOCATION, מספרת כי אפשר להעלות משמעותית את אחוזי ההצלחה של הרילוקיישן אם העובד יקבל יעוץ הכוונה וליווי נכון. חני בעצמה חזרה לא מזמן מרילוקיישן של שבע שנים, וכאם לחמישה החליטה לתת דגש וכלים להצלחה לעובדים ומשפחותיהם ולמנהליהם, שלהם חשובה ההצלחה לא פחות.

חני, מה הסיבות שעודדו אתכן לפתוח את מיזם Realocation?

חני בן שימול: "לפני כשנה חזרתי בעצמי מרילוקיישן של שבע שנים בסינגפור ובלונדון עם בעלי וחמשת ילדיי. בלונדון הקמתי מרכז בשם "בצפר להורים" שליווה, ייעץ, אימן ונתן מידע למהגרים בנושא הורות וזוגיות. פתיחה של מקום כזה באה מתוך הצורך העמוק של משפחות לליווי משפחתי בתוך התהליך שהן עוברות. כך שלמעשה זה נבע משילוב של החוויה האישית שלי עם הצורך של משפחות אחרות. רילוקיישן נתפס כחוויה, אבל ישנן התמודדויות נוספות מעבר להתמודדות האובייקטיבית עם ילדים ועם הזוגיות.

כל הבעיות הקטנות והיומיומיות מועצמות באופן משמעותי בגלל המרחק והשוני בין התרבויות. לכן זה דורש התייחסות מיוחדת. אנו פונות לחברות ומעוניינות להעניק שירות לעובד מתוך הראיה שכאשר העובד ובן/ בת זוגו מתאקלמים כמו שצריך, הוא יהיה אפקטיבי יותר ויש יותר סיכויים שהרילוקיישן יצליח.

"מיכל דליות הגיעה בשנה שעברה להרצות בבצפר להורים בלונדון, שם נפגשנו, ובסוף השנה הצטרפה אליי. גם למיכל יש מעורבות אישית בעניין, מאחר ששלושה מתוך ארבעת ילדיה נמצאו ונמצאים ברילוקיישן, וההתמודדות היא מאוד משמעותית".

מיהם האנשים שמגיעים לייעוץ?

"מגיעים אלינו לייעוץ חברות וגם אנשים פרטיים. אנו מציעות את ההכנה לנסיעה כאן בארץ באמצעות ימי עיון סדנאות וליווי פרטני. כשהערך המוסף שלנו הוא ליווי ואימון גם במדינת היעד. הכנה מוקדמת מאוד חשובה טרם המעבר, אך כשמגיעים לארץ היעד ומתמודדים עם תוצאות המעבר הליווי, האימון בארץ היעד הוא משמעותי מאוד.

"לצערנו יש מקרים רבים בהם אנשים אוהבים לכבות שריפות ופונים בדיעבד לעזרה. הכנה מוקדמת יכולה למנוע הרבה עוגמות נפש הנובעות מפרידות וקשרים חדשים,המצאות ללא משפחה קרובה והמורחבת ,קושי לילדים ביצירת זהות, אתה יהודי ולא רק ישראלי. דו לשוניות ועוד.

האם יש עובדים שמתאימים לרילוקיישן ויש שלא? או שניתן "לעבוד על זה"?

"אנו לא עוסקות באבחון איזה עובד מתאים, אך כשארגון מחליט אם עובד מתאים לרילוקיישן, צריך לקחת בחשבון את בני הזוג והילדים, האם גם להם זה מתאים. קורים מספיק מקרים שבהם עובד מוכשר, בקיא ומצוין בתחומו נשלח לרילוקיישן, נכשל עקב אי התאקלמות של בת זוגו והמשפחה. החברה צריכה להבין שהיא שולחת את העובד וגם בת הזוג והילדים. צריכה להיות התאמה מבחינת התזמון, היכולת להתמודד נפשית. עם אימון נכון אפשר להתגבר על הקשיים האלה".

האתגר הגדול של מנהלי משאבי האנוש הוא לאזן בין צורכי הארגון ברילוקיישן (להצליח, להרוויח..) לבין צרכיו של העובד. כיצד מגיעים לאיזון הזה?

"מחקר שבוצע לפני פחות משנה בדה מרקר מצא שרילוקיישן שנכשל עולה לחברות בין 30 ל-50 אלף דולר. יש המון הוצאות כמו שליחת העובד עם מכולה, וויזות שהייה, חזרתו של העובד, מציאת עובד חדש שיטוס לפרויקט והתאקלמות שלו ושל משפחתו… הזמן שהחברה מבזבזת בתהליך כפול זה – עולה המון כסף. המחקר מצא גם ש-40 אחוזים מהכישלונות מתרחשים בעקבות אי התאקלמות של המשפחה. כך שארגון שמעוניין לשלוח עובד צריך לקחת בחשבון שזה תלוי לא רק בעובד המוכשר, אלא גם בהתאמה והליווי של בת הזוג. כדי להגיע לאיזון ולהצלחה הזו – חייבים להכין אותם.

לסיכום אומרת חני כי למשפחה חשיבות עיקרית בהצלחת הרילוקיישן ובאפקטיביות העובד."על מקבלי ההחלטות להכיר לעומק לא רק את העובד וכישוריו המקצועיים אלא גם את בת הזוג, משפחתו והמוטיבציה שלהם ליציאה לרילוקיישן".

מחקרים מציגים את התרומה הרבה שיש לארגון הקשוב לבן/ בת הזוג ומשפחתו. ארגונים משקיעים הרבה בלוגיסטיקה ובבחירת העובד אך ניכרת השקעה מעטה בליווי וההכנה בתחומים הרכים. ברילוקיישן המשימה המיידית של עובד היא התאקלמות מהירה של המשפחה ובת הזוג ושל העובד עצמו בתפקידו החדש. המעבר מציב בפני משפחה אתגרים לא פשוטים בסביבה חדשה ולא מוכרת, התמודדויות חדשות תוך תרבות ושפה חדשים. וכשהעובד צריך להוכיח את עצמו בתפקיד החדש הקושי הופך להיות גדול עוד יותר.

"אנו מציעות חבילות הכנה ליווי ואימון למשפחות בארץ ובארץ היעד, המעניקות ידע וכלים להתמודדות טובה ויעילה עם חוויות הרילוקשיין ולהענקת הצלחה לארגון השולח על ידי הרצאות, סדנאות, ימי עיון וליווי פרטני אם בתוך הארגון או מחוצה לו. ביום ראשון ה-30 בנובמבר נקיים כנס בנושא משפחה ברילוקיישן, במועצה לישראל יפה".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

2 תגובות

  1. ניתן לפנות לחני בן שימון לקבלת פרטים נוספים, בטלפון: 054-3545055‎

השאר תגובה