שיתוף

יותר ויותר ארגונים בעולם רוכשים רובוטים שמבצעים משימות במקום בני אדם. נכון לעכשיו, התוצאה היא ששיתופי הפעולה בין בני אדם לרובוטים במקומות העבודה הולכים ומתרבים.

מדובר ברובוטים שנועדו לעבוד לצד בני האדם ולא במקומם. בעוד שיש עובדים שחוששים שהרובוטים יקחו את מקומם, הרי שברוב המקרים זה לא מה שצפוי לקרות, לפחות בעשור הקרוב.

בתקופה הנוכחית, תפקידם של הרובוטים הוא לשמש כעוזרים. הם יכולים להרים חפצים כבדים או לבצע משימות אחרות שעלולות להוות סיכון בטיחותי לעובדים אנושיים.

התחום העיקרי שבו לרובוטים יש כיום יתרון ניכר על פני בני האדם הוא התחום של הפעולות שחוזרות על עצמן. רובוטים יכולים לבצע משימות שחוזרות על עצמן במספרים גדולים לאין שיעור מיכולתו של אדם ממוצע, והם לא עושים טעויות.

הם לא מתעייפים, הם לא לוקחים הפסקות, הם לא יוצאים לחופשות, הם לא לוקחים ימי מחלה, הם לא מתווכחים עם הממונים עליהם או עם עמיתיהם לעבודה, הם לא צריכים פרטיות, הם לא מגישים תביעות נגד המעסיק והם עובדים הרבה יותר מהר מבני אדם. מדובר במהירות ביצוע משימות שהינה גבוהה בסדרי גודל מזו שמסוגל לה כל אדם באשר הוא.

כל התכונות הללו של הרובוטים מאפשרות לחברות לייצר סחורות (ובמקרים מסוימים גם שירותים) הרבה יותר מהר, הרבה יותר בזול (לאחר כיסוי ההשקעה הראשונית), וללא סוגיות מצפוניות של ניצול החלש.

פרט לכך, רובוטים יכולים לבצע משימות מסוכנות מבחינה בטיחותית ומשימות מייגעות באופן קיצוני, כמו לדוגמה ריתוך קורות פלדה באתר בנייה, העברת מטענים בנמל וכו.

בעתיד צפוי מצב בו עובדים רבים מאוד, מכל תחום וענף, יעבדו לצד הרובוטים הללו במקום לבצע בעצמם עבודות מסוכנות, או עבודות שחוזרות על עצמן או כל דבר אחר שיכול לייעל את עבודתו של עובד אנושי.

מאפיין נוסף שלרובוטים יש בו יתרון על פני בני אדם הוא יכולתם לבצע עבודה בצורה מדוייקת יותר. מצביעת מכוניות ועד להרכבת מעגלים מודפסים ועבודה עם חלקי אלקטרוניקה קטנים מאד.

העובדה שרובוטים מבצעים את העבודות הללו אינה לוקחת את העבודה מהאדם אלא הופכת את זמן ביצוע העבודה לקצר הרבה יותר ומשחררת את העובדים האנושיים לעבודות יצירתיות יותר, או, במקרים אחרים, לפיקוח על הרובוטים והפעלתם, מעמדת המחשב הנוחה יותר.

ככל שהטכנולוגיה תתקדם, כך צפוי שוק העבודה להעביר יותר ויותר עבודות ומשימות לביצוע על ידי הרובוטים.

ולמרות כל זאת, אין ספק שיהיה מגוון רחב של עבודות פשוטות וחסרות יצירתיות שמבוצעות כיום על ידי עובדים אנושיים, שיעברו לידי הרובוטים ובני האדם יפסיקו לעסוק בהן.

אחרי הכול, עם הזמן, לחברות יהיה זול יותר לרכוש רובוט אחד במקום להעסיק כמה עובדים שיש לשלם להם הטבות, זכויות סוציאליות ולהשקיע בשימורם.

בשורה התחתונה, הרובוטיקה מביאה איתה רווחיות גבוהה יותר לארגונים. בעולם כבר ניתן לראות שהשימוש ברובוטים גדל במהירות הולכת וגוברת וחברות רבות כבר מבינות איך יכול השימוש ברובוטים להוביל לרווחיות גבוהה יותר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה