שיתוף

בינואר 2020, כשמשבר הקורונה נראה עדיין כמצב שמתרחש בסין הרחוקה בלבד, הפורום הכלכלי העולמי הזהיר כי שוק העבודה עומד בפני מצב חירום מבחינת מיומנויות העובדים שיתאימו לקראת שוק העבודה העתידי.

מהדו"ח של הפורום הכלכלי העולמי עלה בזמנו, כי יש צורך דחוף להכשיר יותר ממיליארד עובדים עד שנת 2030.

המסר הבסיסי היה שארגונים וממשלות כאחד צריכים לעבוד יחד כדי להבטיח שעובדים בכל העולם לא יישארו מאחור.

מצב החירום הזה נוצר בשל ההתפתחויות הטכנולוגיות של רובוטיקה ובינה המלאכותית שצפויות לתפוס את מקומם של בני האדם במגוון רחב של תפקידים ומשרות.

כתוצאה מכך יש דרישה הולכת וגוברת למיומנויות חדשות, לשינוי ציפיות העובדים, לשינוי הדמוגרפיה של העבודה ולשינויי אסטרטגיה.

ככל שמפתחת הטכנולוגיה, כך צפויים לקום יותר מודלים חדשים של העסקת עובדים אנושיים והסביבה העסקית צפויה להשתנות מקצה לקצה לרבות שינויים רגולטוריים.

אל כל אלה התווספה במרץ האחרון גם מגפת הקורונה, המחייבת מחשבה מחודשת על תפקיד הלמידה והפיתוח (L&D) בארגונים וכיצד ניתן להעביר למידה בטווח המיידי יותר.

מנהלי הדרכה ולמידה בארגונים וצוותי מו"פ טכנולוגי כבר הבינו כי הקניית מיומנויות חדשות, והסבות של סוגי מיומנות קיימים לסוגי מיומנות עתידיים המתאימים לעידן החדש הן התשובות המתאימות למצב חדש זה.

המשמעות היא שיש צורך בשינוי הלמידה. יש צורך בלמידה שמתמקדת בקשר בין שדרוג המיומנויות הקיימות לבין למידת מיומנויות מסוגים חדשים לתפקידים שצפויים להיות בעתיד.

האתגר שניצב כיום בפני מפתחי הטכנולוגיות המיועדות לארגונים ובעיקר למשאבי אנוש הוא להיערך לקראת העתיד עם מיומנויות-על, שיאפשרו לעובדים ללמוד בקלות ובמהירות את המיומנויות החדשות ברגע שהצורך בהן יעלה על פני השטח.

הרעיון הוא להכשיר את העובדים ללמוד בצורה גמישה כדי שיוכלו להתאים עצמם במהירות ובקלות לכל סוג של שיבוש המציאות שיחול בעתיד הקרוב.

אחת השיטות המוצעות היא להקנות מיומנויות והכשרה תוך כדי זרימת העבודה.

כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה של שילוב הלמידה בשגרת העבודה, יש צורך לייצר ערך רב לעובדים (שהם קהל היעד של הלמידה) דבר שדורש את שינוי שיטות הלמידה.

המטרה הסופית היא להגדיר את סביבת העבודה כסביבה לימודית המעודדת צמיחה, מבוססת על מיומנויות-על שיאפשרו להקנות לעובדים בקלות ובמהירות, את כל המיומנויות היישומיות הרלוונטיות, ברגע שיעלה הצורך בהן.

כדי לבצע את זה בפועל, נדרש צוות ההדרכה, למידה והכשרות של הארגון לקבוע אסטרטגיה לגבי תשתית הכשרות, שיכולה להתפתח כל הזמן על פי הדרישות ותוכל להתאים את עצמה בכל רגע נתון ככל שהדרישות העתידיות מתפתחות.

מדו"ח מגמות ההון האנושי העולמי שפרסמה חברת דלויט לשנת 2020 עולה, כי חברות מובילות בעולם מתמקדות בהכשרת עובדים לתפקידי-על (כאלה שניתן להסב אותם בקלות, על פי הצרכים שיעלו עם כל שינוי מהפכני שיחול בשוק העבודה), כביטוי לשיווי המשקל בין התפתחות הטכנולוגיה לבין עובדים אנושיים.

כדי שניתן יהיה לקדם את שוק העבודה בכיוונים אלה, יצטרך כל ארגון להשקיע משאבים בהכשרות-על.

כאמור, מדובר בהכשרות שישמשו תשתית להכשרות העתידיות שידרשו על פי הצרכים העתידיים, תוך ניצול פוטנציאל הלמידה בשילוב עם זרימת העבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה