שיתוף

מגיפת הקורונה נמצאת אמנם עדיין בעיצומה אבל כבר מתחילים לראות את הסוף. והשאלה הגדולה היא מה הלאה.

האם עולם הארגונים יחזור לנקודה בה הפסיק באמצע מרץ 2020, או שמא צפוי מהפך נוסף, שיהיה המשכו של המהפך שהחל לפני כתשעה חודשים.  

כך או כך, חשיבותם של מנהלי משאבי האנוש מעולם לא היתה ברורה וגדולה כל כך. נראה כי עם היציאה מהמשבר יהיה צורך לארגן מחדש את כל נושא רווחת העובדים, כמו גם לקבל החלטות תארגן מחדש בכל שיטות ההעסקה.

לדוגמה, יהיה צורך להחליט האם ממשיכים בהעסקה מהבית, ובאילו אחוזים, או באילו תפקידים וכדומה.

הנה 4 מגמות שמנהלי משאבי האנוש יצטרכו להתחיל להתארגן לקראתן:

1 עובדים מחו"ל שיחפשו עבודה מרחוק בארגונים בארץ:

ככל שהכלכלה העולמית מחזקת את אחיזתה, ולאור סגירתם של עסקים רבים בכל העולם, סביר להניח שיהיו עובדים רבים שיחפשו הזדמנויות מעבר לים במסגרת של עבודה מרחוק, כלומר בלי לעבור לגור במדינות בהן נמצאות החברות שיעסיקו אותם.

לאור זאת, אין זה מן הנמנע שהארגונים בארץ יתחילו לקבל קורות חיים מאנשי מקצוע וטלנטים שמתגוררים במדינות אחרות, במסגרת העסקה מרחוק.

2 השקעה ניכרת בשימור טלנטים:

בה בעת, יתכן שעובדים של ארגונים בארץ, ירצו לחפש את עתידם בחברות הממוקמות בחו"ל. גם במקרה זה מדובר בהעסקה מרחוק. אחרי הכול, אם הם כבר עובדים כמעט שנה מביתם, למה לא לנסות לעבוד עבור חברות במדינות אחרות.

לכן יהיה צורך בהשקעה ניכרת בשימור הטלנטים שירצו לנסות את מזלם בחברה שממוקמת מעבר לים.

בפרט כאשר מדובר בחברות שנאלצות להוריד את שכר העובדים, בעוד שבמדינות מערביות אחרות אותם עובדים יוכלו לקבל שכר גבוה יותר תוך שהם ממשיכים לעבוד מביתם.

3 לשמר את המנהלים:

מנתונים שנאספו בארה"ב עולה, כי המגמה לעבור מארגון לארגון, ללא המגבלה של גבולות גיאוגרפיים, עלולה לחזור בהיקפים גדולים בהרבה מאלו שהיו טרם משבר הקורונה.

מגמה זו של מעבר בין ארגונים נראתה לפני המגיפה בקרב בני דור המילניום. אלא שבתוך כמה שנים, בני דור זה יהיו המנהלים והעובדים הבכירים ביותר בחברות. לכן יש צורך להשקיע גם בשימור מנהלים ועובדים בכירים.

4 יותר עובדים יעבדו עבור כמה מעסיקים במקביל:

כמעט שנה נאלצו העובדים לעבוד מביתם, כאשר הבטחון התעסוקתי שלהם היה מעורער יותר מאי פעם.

במהלך השנה הזאת הבינו רבים את היתרונות של עבודה מהבית. בעת ובעונה אחת, הם גם הבינו ששום דבר אינו בטוח, האדמה יכולה לרעוד בכל רגע והם עלולים לאבד את מקור פרנסתם.

לכן, כדי להבטיח את ביטחונם הכלכלי, יתכן שעובדים רבים יעדיפו לעבוד עבור כמה מעסיקים, ובכך למעשה ייצרו לעצמם רשת בטחון.

האתגר שניצב במקרה כזה בפני מנהלי משאבי האנוש הוא איך לנהל את העובדים שעובדים עבור מעסיקים נוספים.

ולא פחות חשוב – איך לנהל את כל נושאי משאבי האנוש, לרבות רווחה, הכשרות ועוד,  כאשר מדובר בעובד שעובד במקביל גם עבור מעסיקים אחרים.

היתרון עבור מנהלי משאבי האנוש, ולמעשה עבור הארגונים, בשיטה זו של התחלקות עם ארגונים אחרים בזמנו של הטלנט, טמון בכך שזה פותח בפני מנהלי משאבי האנוש מאגר הרבה יותר גדול של טלנטים שהם יכולים לבחור מתוכם. שכן, גם עובדים של ארגונים אחרים יהיו לפתע זמינים לעבוד עבור הארגון שלכם.  

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה