שיתוף

ההצהרות של כמה ממנכ"לי החברות הגדולות יצרו רושם שתפקידים רבים, לרבות בתחום התוכנה, יכולים להיות מוחלפים מיידית בבינה מלאכותית.

אלא שאם צוללים לתוך הציטוטים המדויקים שלהם בראיונות השונים, עולה תמונה שונה לחלוטין.  

הצהרות אלה בפירוש לא מהוות הכרזות ישירות על החלפה המונית של עובדי טכנולוגיה ועובדים מיומנים אחרים על ידי בינה מלאכותית.

הכנסת הבינה המלאכותית ושילובה בתפקידים אלה נועדה לחסוך עלויות ולהגביר את היעילות של העובדים על ידי שימוש בבינה מלאכותית במשימות ספציפיות.

במילים אחרות, שינוי זה לא מייצג אסטרטגיה נרחבת ומוצהרת להחלפת אחוז משמעותי מכוח העבודה של אנשי התוכנה, עובדים בצוות משאבי אנוש, מנהלי חשבונות ואחרים.

ולעצם העניין: המשרות הרגישות ביותר להחלפה על ידי בינה מלאכותית בשנים הקרובות, הן המשרות הכרוכות במשימות חוזרות ונשנות באופן קבוע ועשירות בנתונים.

מצד שני, גם הסברה הרווחת, שמשימות מסוג זה מתבצעות רק על ידי עובדים חסרי כישורים המכונים גם "בלתי מקצועיים" או "חסרי מיומנות", אינה מדויקת.

משימות מסוג זה (שחוזרות על עצמן ועשירות בנתונים) מהוות, כאמור, גם חלק מתפקידיהם של עובדים בעלי מיומנויות מסוימות.

המשימות הנכללות בקטגוריה זו כוללות אמנם גם משימות של מהנדסי תוכנה ומתכנתים שעוסקים בתחומים ספציפיים, אבל כאמור, הן בדרך כלל מהוות רק חלק מהתפקיד שלהם ולא את ליבת התפקיד.

חשוב לציין שהבינה המלאכותית לא צפויה להחליף באופן מלא את מפתחי התוכנה, אבל היא כן הולכת והופכת לכלי רב עוצמה לכתיבת קוד, ניפוי שגיאות וסיוע במשימות תכנות שגרתיות. זה יכול להפחית את הצורך במתכנתים זוטרים ומתחילים.

להלן כמה הצהרות של מנהלי חברות גדולות לגבי העברת משימות לבינה מלאכותית:

בשנת 2023 הודיע מנכ"ל יבמ העולמית, ארווינד קרישנה, ​​כי החברה מתכוונת להשהות את גיוס העובדים המיועדים למלא תפקידים שניתן להחליף אותם בבינה מלאכותית בשנים הקרובות.

הוא העריך כי בתוך כחמש שנים (עד 2028), כ-30% מעבודות הבקאופיס, או כ-7,800 משרות, יוכלו להיות מוחלפות על ידי בינה מלאכותית ורובוטים.

סוגי המשרות שסביר להניח שיושפעו, הן בתחום תפקידים זוטרים במחלקות משאבי אנוש, הנהלת חשבונות ותפקידים אדמיניסטרטיביים אחרים.

בשנת 2024 הכריז סבסטיאן סימיאטוקובסקי, מנכ"ל חברת Klarna, כי מסייע בינה מלאכותית מבצע את עבודתם של כ-700 נציגי שירות לקוחות.

החברה הצהירה כי לצ'אטבוט בינה מלאכותית נרשם שיעור שביעות רצון גבוה יותר של לקוחות מאשר לנציגים אנושיים וכי הוא טיפל בכשני שלישים מכלל צ'אטי הלקוחות.

סומיט שאה (Suumit Shah) מייסד ומנכ"ל חברת המסחר האלקטרוני ההודית Dukaan,​​הודיע בפומבי כי החליף כ-90% מצוות תמיכת הלקוחות שלו בצ'אטבוט בינה מלאכותית.

לטענתו, צעד זה הביא להפחתה משמעותית בעלויות תמיכת הלקוחות ולזמן פתרון מהיר יותר ב-40%.

חברת דיוקאן פיתחה ומשווקת פלטפורמה המאפשרת לעסקים קטנים להקים חנויות דיגיטליות.

המייסד והמנכ"ל, סומיט שאה, מייצג דור חדש של מייסדי חברות מבוססי טכנולוגיה המתמקדים בפתרונות לאתגרים עסקיים מהעולם האמיתי באמצעות פתרונות SaaS פרקטיים.

בשנת 2023 הודיע מיכה קאופמן, מנכ"ל חברת Fiverr הישראלית ​,​כי החברה מפטרת 250 עובדים, כ-30% מכוח העבודה שלה, במאמץ להפוך לחברה "AI-First".

לא נאמר במפורש שכל 250 המשרות הוחלפו על ידי בינה מלאכותית, אבל המיקוד המחודש של החברה בבינה מלאכותית היה המניע העיקרי לארגון מחדש.

פייבר מספקת פלטפורמה שמהווה אגריגטור פרילנסרים, ומתווכת בין פרילנסרים ללקוחות פוטנציאלים.

 

כנס הלמידה, ההדרכה והפיתוח הארגוני

אין תגובות

השאר תגובה