שיתוף

תוכנית חונכות (מנטורינג) מוצלחת תלויה במידה רבה ברמת ההתאמה בין חונכים לחניכים.

אם הציוות אינו מתאים זה יכול להוביל לתסכול, חוסר מעורבות ותוצאות מינימליות עבור שני הצדדים.

כדי להבטיח שיחסי חונכות יהיו פרודוקטיביים ומתגמלים, מנהלי משאבי אנוש חייבים ליישם אסטרטגיות ליצירת ציוותים מותאמים היטב. כך הם יכולים להימנע מ'שידוך' לא מתאים של מנטור וחניך.

הימנעות מציוותים שגויים של חונך-חניך דורשת גישה פרואקטיבית ושיטתית.

הגדרת יעדים ברורים, ביצוע הערכות יסודיות, שימוש בתהליכי התאמה מובנים, תקופות ניסיון וקידום תקשורת פתוחה מאפשרים למנהלי משאבי אנוש לוודא שיחסי המנטורינג יהיו פרודוקטיביים ומתאימים.

אסטרטגיות אלו משפרות את האפקטיביות של תוכניות החונכות ותורמות לצמיחה ולשביעות רצונם של המדריכים והחניכים כאחד.

להלן 5 צעדים שיש לנקוט כדי להמנע מחוסר התאמה בין מנטור לחניך:

1 להגדיר יעדים ברורים לתוכנית החונכות:

לפני שמצוותים מנטורים וחניכים, מנהלי משאבי אנוש צריכים להגדיר בבירור את מטרות התוכנית.

האם היא מתמקדת בפיתוח מיומנויות ניהול, שיפור מיומנויות מקצועיות, השתלמות או קידום קריירה.

לאחר קביעת יעדי התוכנית, ניתן להתאים את הציוותים על סמך מה שכל חונך וחניך מקווים להשיג.

לדוגמה, חניך שמעוניין לפתח כישורי ניהול צריך להיות מצוות למנטור בעל ניסיון ניהולי משמעותי. מתאם גבוה בין יעדים יוצר בסיס למטרה משותפת ושיתוף פעולה יעיל.

2 ביצוע הערכות מפורטות של חונכים וחונכים:

כדי למנוע ציוות לא מתאים של מנטור וחניך, על מנהלי משאבי אנוש לאסוף מידע מפורט על המנטורים ועל החניכים כאחד.

ניתן לעשות זאת באמצעות סקרים, ראיונות או פרופילים מקוונים. יש לקחת בחשבון נתונים על המיומנויות ותחומי המומחיות של המנטור, על שאיפות הקריירה וצרכי ה​​פיתוח המקצועי של המודרך, על התכונות האישיות של ל אחד מהם, על סגנונות התקשורת של כל אחד מהם ועל העדפות העבודה.

נתונים אלה מאפשרים למנהלי משאבי אנוש לזהות חוזקות משלימות, תחומים שיש לשפר ותחומי עניין משותפים, שהם גורמי מפתח להתאמה.

3 להשתמש בתהליך התאמה מובנה:

במקום להשאיר את ציוות המנטור והחניך ליד המקרה, על מנהלי משאבי אנוש לאמץ גישה מובנית.

לשם כך יש למנף טכנולוגיה לניתוח פרופילי מנטור וחניכים ולהציע ציוות אופטימלי על סמך מיומנויות, יעדים ותחומי עניין.

שימוש בשילוב של טכנולוגיה ושיקול דעת אנושי מאפשר למנהלי משאבי אנוש למזער את הסיכון לציוותים לא מתאימים.

4 לספק תקופת ניסיון:

כדי לאפשר גמישות, מנהלי משאבי אנוש יכולים להכניס תקופת ניסיון ליחסי חונך-חונכים.

במהלך תקופה זו, שני הצדדים יכולים להעריך אם הציוות מתאים. אם ההתאמה לא יעילה, ניתן לבצע התאמות אחרות בלי שהצדדים יצאו בתחושות רעות.

משוב קבוע במהלך תקופה זו עוזר לזהות אתגרים מוקדם ומבטיח שמערכות יחסים יישארו בונות.

5 להקל על תקשורת פתוחה ומשוב:

גם במקרים בהם ההתאמה מדויקת, צמדים מסוימים עשויים להיתקל באתגרים.

מנהלי משאבי אנוש צריכים לטפח סביבה שבה חונכים וחניכים מרגישים בנוח לחלוק חששות לגבי מערכת היחסים בין המנטור לחניך.

שיחות קבועות וערוצי משוב אנונימיים יכולים לעזור לזהות אי-תאימות ולטפל בה לפני שהיא מתעצמת.

מתן תמיכה שוטפת מבטיחה שהתוכנית תישאר גמישה וניתנת להתאמה.

 

כנס משאבי אנוש

אין תגובות

השאר תגובה