"שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" – למה בכל זאת?

"שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים במיוחד" – למה בכל זאת?

מנהלים נדרשים כיום לביצועים מצוינים, בלוחות זמנים קצרים ובמינימום תקלות. בקיצור, להיות קוסמים. או כך לפחות הרבה מנהלים חושבים...

שיתוף
מודל שבעת ההרגלים

פיתוח מנהלים

רונן בן נפתלי מומנטוםמאת רונן בן-נפתלי *

"אין לנו זמן לבזבז על הדברים החשובים" – כך התבטא לאחרונה מנהל בכיר בארגון שבו ערכנו תוכנית של פיתוח מנהלים. זהו ללא ספק אחד הפרדוקסים המדהימים ביותר שאלפי עובדים ומנהלים חווים בעשורים האחרונים.

אם גם אתם מרגישים סממנים דומים בארגון שלכם – תהליך של  "שבעת ההרגלים" הוא אולי אחד הפתרונות המתאימים לכם ביותר.

היות ומדובר בתהליך מתמשך של חינוך הארגון, תפקיד מנהלי משאבי אנוש בליווי ותמיכה בהטמעת התהליך בארגון הוא חיוני. מניסיון – בארגונים בהם מנהלי משאבי אנוש הובילו את התהליך הפנים ארגוני והפכו להיות 'ספונסרים' של ההטמעה הארגונית, הפירות לא אחרו לבוא.

אחרי שנים ארוכות של עבודה עם "שבעת ההרגלים", דבר אחד ברור לנו היום לחלוטין: זו אחת ההשקעות בעלות ה-ROI הגבוה ביותר.

מחבר הספר, הד"ר סטיבן קובי, מהמובילים היותר בולטים ומוערכים בעולם המנהיגות, אשר הלך לאחרונה לעולמו בגיל 80, הותיר אחריו מורשת מרשימה ורחבת היקף. בשנת 2011 נבחר על ידי מגזין 'טיים' להיות בין 25 המנהיגים האמריקניים המשפיעים ביותר במאה השנים האחרונות.

תהליך "שבעת ההרגלים" (סדנא המלווה בהטמעה ובליווי של מנהלים ואנשי מפתח בארגון), הוא תהליך המבוסס על אותם עקרונות שעליהם כתב קובי בספרו, אותם עקרונות שעמדו לאורך ההיסטוריה מול שיני הזמן, חוצי תרבויות, זמנים ופילוסופיות.

לא, אין המדובר בשיטת ניהול חדישה ומהפכנית, ולא בגישה רעננה לעובדים. ההיפך הוא הנכון! הגישה מבוססת על מה שנוסה והוכח מאות שנים ויותר, הדברים הבסיסיים ביותר. גאוניותו של קובי לא היתה בחשיבה מהפכנית וחדשנית. היא היתה באיסוף וריכוז אותם שבעת הרגלים לכדי מערכת הוליסטית אחת, שעוסקת בשלושה רבדים בו זמנית: mind-set, skill-set, tool-set, כלומר: גישות, מיומנויות וכלים פרקטיים. רק השילוב של שלושת הממדים הללו (או בקיצור: A.S.K – Attitude, Skills, Knowledge) מאפשר לחולל בארגון תהליך אמיתי של שיפור מתמיד, חיזוק עבודת הצוות, שיפור הביצועים, למידה והפקת לקחים (על כך – מאמר בהמשך), שיפור האפקטיביות האישית, הניהולית והצוותית.

תהליך "שבעת ההרגלים" הוא תהליך מהפכני, כי:

  • הוא פשוט ולא מתוחכם.
  • הוא מציג גישה שלמה ומקיפה לשיפור אפקטיביות, הן ברמה האישית והן ברמה הבין אישית.
  • הוא מתודולוגי, ולמרות שהוא מציג מודלים, הוא בעיקר מתייחס לבני אדם ולמערכות יחסים, למה שחשוב לכולנו.
  • הוא מהווה בסיס נפלא ליצירת אנרגיה חיובית של שיתוף פעולה, יצירתיות, אכפתיות הדדית והתמודדות משותפת עם אתגרי השעה.
  • הוא חוזר ל- basics, לדברים הבסיסיים שנמצאים בבסיס של הצלחה ארוכת שנים, לדוגמה:

לקיחת אחריות על עצמי ועל תגובותיי (ההרגל הראשון, "הייה פרו-אקטיבי"), כיצד לזהות את מעגלי ההשפעה שלי וכיצד לפעול מתוכם כדי להבטיח תוצאות. במהלך העבודה על ההרגל הזה מזהים המשתתפים את עצמם, באיזה שפה הם עושים שימוש, איפה הם חושבים ומגיבים רה-אקטיבית ואיפה הם חושבים ומגיבים פרו-אקטיבית.

סוף מעשה במחשבה תחילה (ההרגל השני "התחל כשהסוף בדעתך"), כיצד לפתח חשיבה שעוסקת בעתיד, בחזון, בערכים, במטרות, במקום לחשוב רק על הרגע הזה והרגע הבא. בעבודה על ההרגל הזה מזהים המנהלים באיזו מידה הם מתרגלים חשיבה ותכנון מוקדם ואיפה הם נוטים "לשלוף מהמותן".

תקשורת אפקטיבית (ההרגל החמישי "חפש להבין תחילה ורק אז להיות מובן"), כיצד לאמץ ולשפר את יכולות התקשורת שלנו, בעיקר בתחומי ההקשבה. ב'ישראלית' טיפוסית, דיבור והקשבה הם בעצם "דיבור, והמתנה לתור הבא שלי לדבר…", הלא כן? ההרגל הזה, אולי אחד העוצמתיים ביותר מתוך השבעה, מספק לאנשים הזדמנות נדירה להתבונן במראה ולבחון את איכות התקשורת שלהם ואת מידת האפקטיביות שלה.

פתרונות יצירתיים והתמודדות נכונה עם מצבי קונפליקט (ההרגל השישי, "צור סינרגיה"), אשר מציג תהליך מוכח שמאפשר להתמודד באפקטיביות הולכת וגוברת עם מצבי חוסר הסכמה, קונפליקט, חשש מהשוני וכן הלאה.

סדנת "שבעת ההרגלים" היא אחת מהסדנאות המוצלחות ביותר בתהליכי פיתוח מנהלים. למה? כי היא לא מתעסקת רק במיומנויות ניהול. היא מתעסקת במיומנויות אנושיות. וכדי להיות מנהלים ומנהיגים טובים, אנחנו כנראה צריכים להיות בני אנוש טובים.

* רונן בן נפתלי הנו מנחה בכיר ב"קבוצת מומנטום"

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

4 תגובות

  1. עובדת עם הספר הזה בלי סוף.
    תודה רונן על התזכורת!

השאר תגובה