מגמות ברילוקיישן- לאן שולחים עובדים? מה נותנים להם? מה המוטיבציה שלהם…

מגמות ברילוקיישן- לאן שולחים עובדים? מה נותנים להם? מה המוטיבציה שלהם…

גליה אלינסקי, מנכ"לית Relocation Jobs, מציגה את הבנצ'מרק העדכני שכולל תשובות לשאלות כגון: לאן נשלחים הישראלים? אילו מקצועות הכי מבוקשים בחו"ל?

שיתוף

גליה אלינסקי, מנכ"לית Relocation Jobs, פתחה את כנס הרילוקיישן השנתי שהתקיים ב-25 במרץ. הרצאתה הראשונה הוקדשה למניעת משברים ברילוקיישן. לסיקור ההרצאה יש להקיש כאן. בהמשך היום, אלינסקי הציגה בפני משתתפי הכנס נתונים עדכניים מתוך הבנצ'מרק של רילוקיישן ג'ובס לשנת 2014. הרצאתה של אלינסקי הציגה סקירה עדכנית נרחבת של מגמות כגון: לאן שולחים מוצבים? מהם היעדים הפופולאריים ביותר ומדוע? מה מכילות חבילות השכר של המוצבים? מה המוטיבציה של ארגונים לשלוח עובדים אל מעבר לים ומה הן המטרות של העובדים כשהם מקבלים על עצמם משימה בצד השני של האוקיינוס?

שנת 2014 התאפיינה בעלייה ניכרת בהצבות עובדים מעבר לים. בין המגמות הבולטות ניתן למנות עלייה בולטת בביקושים בתחומי ההייטק לעומת שנים קודמות.

לאן טסים בעיקר?

  • ארצות הברית מובילה בראש הרשימה
  • אירופה תופסת נתח קטן מתנועת הרילוקיישן
  • אסיה ממשיכה להתחזק בתנועת הרילוקיישן. אל סין וסינגפור הצטרפו השנה גם מדינות כגון תאילנד, ויטנאם ומינאמר (בורמה).
  • דרום אמריקה משכה אליה תנועה, בעיקר לקולומביה, מקסיקו וברזיל
  • אפריקה – מחלת האבולה שהתפשטה באפריקה לא השפיעה על הרילוקיישן ליבשת אפריקה, אולם על פי צפי, אם תמשך התפשטות המחלה, הדבר יגרום להקטנה משמעותית בתנועת מוצבים ליבשת.

מה המוטיבציה של עובדים לצאת למשימה מעבר לים?
חוסר האמונה בשיפור איכות החיים בישראל בשנים הקרובות. כ 81% מהנשאלים העידו כי המניע העיקרי ליציאה לרילוקיישן הינו הרצון לשפר את רמת החיים. בניגוד לשנים קודמות, השנה עלה בבירור חוסר האמונה בשיפור איכות החיים, יוקר המחיה והיכולת להשתכר בכבוד בישראל. כ- 42% מקרב משתתפי הסקר העידו כי המניע העיקרי ליציאה לרילוקיישן הינו יוקר המחיה בישראל. סיבות נוספות ליציאה לרילוקיישן הן פסימיות מהמצב הכלכלי בישראל וגזירות מיסם נוספות והמצב הביטחוני.

אילו סוגי מקצועות מייצרים לישראלים עבודה במסגרת רילוקיישן?
עובדי ההייטק – בעיקרם מתכנתי תוכנה, מנהלי פיתוח בתחום התוכנה ומומחי אבטחת מידע.
רופאים – ביקוש גבוה במיוחד באסיה אך היענות נמוכה.
כלכלה וכספים – היצע גבוה של מועמדים כנראה בגלל שחיקת שכרם בארץ.
חקלאות ותעשייה – ישראל ממשיכה להיות מובילה בתחום החקלאות, תעשייה, הנדסת מזון, לולים ורפתות. מה שמאפיין את ענף החקלאות הוא הגיל הממוצע (הגבוה יחסית) של המוצבים לעומת שאר המקצועות.

לאן נשלחים הישראלים?

רילוקיישן לארה"ב
בוסטון – חברות בתחום הרפואה והביוטכנולוגיה. ניו יורק – חברות ניו מדיה ואינטרנט. סיליקון ואלי (קליפורניה) – חברות אינטרנט ומובייל.

רילוקיישן לסין
ביעד זה ניתן לראות עליה מתמשכת במספר המעברים. המגמה החדשה בסין הינה של גידול משמעותי בחברות המתכננות למכור לשוק הסיני בניגוד לחברות יצרניות אשר היוו את הרוב המכריע בשנים קודמות. ביג'יין ושנחאי הן הערים הבולטות ביותר למעברים. השנה בלטה פעילות מעבר חברות אינטרנט ומובייל רבות לסין, לצד גיוסי כספים משמעותיים מחברות סיניות. חברת רילוקיישן ג'ובס צופה המשך גידול מסיבי בפעילויות של חברות אינטרנט ואון ליין בסין גם בשנת 2015.

רילוקיישן להונג קונג
הונג קונג מתחילה לגלות את חברות הטכנולוגיה והיא השיקה במהלך השנה תכניות רבות לעידוד חברות טכנולוגיה לפתוח מרכזי פעילות בשטחה. כמו כן, מענקים ותכניות מימון נדיבות לצד פיתוח חממות טכנולוגיות תומכות הופכות את הונג קונג ליעד אטרקטיבי עבור חברות הייטק וטכנולוגיה אשר רוצות למכור בתוך אסיה. חברת רילוקיישן ג'ובס צופה גידול מסיבי בכמות החברות שיבחרו להעתיק את מרכזי הפיתוח והמכירות שלהן להונג קונג גם בשנת 2015.

רילוקיישן לתאילנד
תאילנד מצטרפת למגמה של חיזור אחר חברות טכנולוגיה וחברות מוקדי שירות (תחום אשר היה נחלתם של הפיליפינים במשך שנים רבות). בתאילנד ישנה תכניות מענקים והטבות מס אטרקטיביות לעובדים ולחברות והיא מהווה מוקד מהותי לנקודת מכירה ושירות לשוק האסייתי. יש צפי לגידול במעבר חברות לתאילנד במהלך 2015.

רילוקיישן למדינות אפריקה
הביקוש לעובדים באפריקה הינו גבוה ומתפרש על פני תחומים רבים: תשתיות, בנייה והנדסה אזרחית, חקלאות, טלקום ,מערכות מידע, Home Land Security ופרויקטים של אנרגיה ירוקה וחשמל.

רילוקיישן לגרמניה
בניגוד למיתון השורר בהרבה מדינות באירופה, השוק הגרמני ממשיך לצמוח. תקנות הבלו קארד החדשות מאפשרות להוציא אשרות עבודה לישראלים בתחומי ההיטק והמדעים. אנו רואים מגמה גוברת של ביקוש למהנדסים, בעיקר מהנדסי תוכנה, עבור חברות גרמניות.

רילוקיישן לאנגליה
המדינה השנייה באירופה שבה עדיין מורגשת תנועת רילוקיישן היא אנגליה. לונדון מרכזת הרבה פעילויות בתחומי האינטרנט והמובייל, הפיננסים והנדסת תוכנה. יחד עם זאת, חשוב לציין כי באנגליה מורגשת האטה כללית והביקוש לרילוקיישנים נמוך משמעותית משנים קודמות.

רילוקיישן לקולומביה וברזיל
המדינות הפופולריות לרילוקיישן בדרום אמריקה הן קולומביה (בעיקר בשל פתיחת הסחר עם ארה"ב) וברזיל (בעיקר על רקע אירועי הספורט הגדולים). תחומי הפעילות העיקריים הינם חברות טכנולוגיה, טלקום וחברות העוסקות בביטחון ואבטחה


תנאים נלווים לשכר במדינות מערביות
רילוקיישן עם משפחה – אנו רואים חזרה למגמת גיוס עובדים עם משפחות למדינות מתפתחות, וזאת לאחר שבשנים 2010-2011 נמנעו רוב החברות ממעבר של משפחות לחו"ל. יחד עם זאת, גילאי הילדים וגודל המשפחה הם עדיין שיקולים מהותיים בהחלטה על קבלת העובד לעבודה. עלות ממוצעת של ילד בגילאי בית ספר במדינות מתפתחות הינה 60,000$ בשנה.

עלויות בתי ספר וגנים – רק 33% מהחברות מכסות עלויות בתי ספר פרטיים במלואן בנוסף למסגרת השכר, 27% מהחברות מקציבות תקציב לחינוך, ללא קשר לעלות בפועל של העובד.

שילוח מטען ואחסנה – כ- 95% מקרב החברות ישלמו על שילוח מטען, מתוכן, 35% יגבילו את שילוח המטען למכולה של 20 feet, והשאר יציעו מכולה של 40 feet או כיסוי עלויות מלא לפי הצורך. רק 25% מהחברות יסכימו לכסות עלויות מטען עודף אווירי. כ 20% מהחברות יכסו עלויות אחסנה בישראל לעובדים, רובן בתקציב מוגבל.

נסיעה מקדימה למדינת המעבר – 73% מהחברות מכסות נסיעה מקדימה טרום חתימה על החוזה של העובד, מתוכן כ 60% יממנו גם את עלויות בן/בת הזוג המצטרף/פת לנסיעה. נסיעה זו תכלול לרוב מעבר לכיסוי כרטיסי טיסה גם אש"ל, כיסוי עלויות רכב ומלון.

דיור זמני בעת המעבר – רק 31% מהחברות יכסו עלויות דיור זמני (לתקופה שבין 30 ל-140 יום) בעת המעבר. בשנים עברו היה נהוג לתת כיסוי מלא לדיור זמני לתקופה של בין 60-90 יום, אך בשל עלותו הגבוהה (קרוב לפי 2 מדיור קבוע), מעדיפות החברות לצמצם הוצאה זו.

חופשות מולדת – חברות בינלאומיות (ללא בסיס בישראל) אינן מציעות חופשות בישראל כחלק מהתנאים הנלווים לחוזה. רוב החברות הישראליות כן מממנות חופשת מולדת אחת בשנה, כ 15% בלבד מממנות שתי חופשות מולדת בשנה.

ביטוחי בריאות – רובן המוחלט של החברות מציעות כיסוי מלא לביטוח בריאות לעובד ומשפחתו.

תכניות פנסיוניות – 81% מהחברות משתתפות בתכניות פנסיוניות לעובד , בין אם במדינת המעבר ובין אם בהגדרת סכום קבוע המופנה לחיסכון כתחליף לתוכנית פנסיה.
אשרות עבודה – בשל החמרת האכיפה מצד רשויות ההגירה במרבית המדינות, רובן המכריע של החברות נמנעות מלשלוח עובדים ללא טיפול מלא מוקדם בנושא אשרת העבודה במדינה.

תמריצים/בונוסים בגין מעבר – 75% מהחברות נותנות תמריץ/בונוס בגין המעבר לרילוקיישן . 31% מהן מעניקות בונוס רילוקיישן (הניתן בעת המעבר), 44% מעניקות מענק לאחר סיום פרק זמן קבוע מראש או הלוואה אשר הופכת למענק לאחר תקופה.

מיסוי – 83% מהחברות מספקות לעובד תקציב לנושאי מיסוי, מתוכן 58% מספקות תקציב רק לשיחת ייעוץ ראשונית טרום היציאה.

חופשות מולדת – העובדים בתנאי רווקות יקבלו מימון של 4 חופשות מולדת בשנה, על בסיס שהיות של 10-12 שבועות בחו"ל ו-10-14 ימי חופשה בתשלום מלא לאחר מכן.

 

*ניתן לצפות במצגת באתר relocationjobs. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה