שיתוף

חדשות לבקרים שומעים בכלי התקשורת על עובדים שפוטרו לאחר שהיו במילואים, או שחזרו מהמילואים וגילו שפוטרו, או שפוטרו בעת שהועידו למעסיק על המילואים הקרבים.

חשוב לדעת שפיטורי חייל מילואים הינם אסורים על פי החוק וחלים על כך עונשים חמורים. סעיף 41א(א1)לחוק חיילים משוחררים קובע איסור מוחלט לפטר עובד בשל שירותו במילואים, קריאתו לשירות מילואים או שירותו הצפוי בשירות מילואים. זה כולל סיבות של תדירות השירות או אורכו.

האיסור לפטר עובד משום שהינו חייל מילואים מבוסס על העיקרון החוקתי של זכות השוויון ועל חוק שוויון ההזדמנויות בעבודה. והאיסור לפטר חייל מילואים תקף לא רק בתקופת השירות אלא גם אחריה ולפניה.

בנוסף לאיסור לפטר עובד משום שיצא למילואים יש בחוק תקופה מוגנת, שבמהלכה אסור לפטר את המילואימניק מכל  סיבה שהיא, ללא היתר של ועדות התעסוקה הפועלות מכוח החוק.

התקופה המוגנת כוללת את כל תקופת שירות המילואים. אם השירות נמשך יומיים או יותר, הרי שהתקופה המוגנת כוללת את התקופה של עד 30 הימים שלאחר תום השירות.

מעסיק שרוצה לפטר עובד במהלך התקופה המוגנת, חייב לשכנע את ועדת התעסוקה, כי הפיטורים לא נובעים משירות המילואים.

זאת ועוד, בית הדין הארצי לעבודה פסק, כי גם במקרה בו הוכיח המעסיק כי אין כל קשר בין הפיטורים לבין שירות המילואים, הוועדה עדיין יכולה להפעיל שיקול דעת ולהחליט שלא להתיר את הפיטורים. מדובר בשיקול דעת הנובע משיקולים הנעוצים בשרות המילואים או בשיקולים הומניטריים לרבות מחלה של בן משפחה, מצב כלכלי או אף מצב שוק התעסוקה בכלל.

אין להקל ראש באיסור זה, שכן בתי הדין כמו גם המחוקק רואים זאת בחומרה רבה והעונשים על מעסיקים שעוברים על כך הינם חמורים לא פחות.

ראשית, פיטורים של חייל מילואים במהלך תקופת המילואים, לפניה או במהלך התקופה המוגנת, בלי לקבל את אישור הוועדה, מהווים עבירה פלילית והמעסיק עלול להדרש לשלם קנס בסכום של עד כ-67 אלף שקלים.

שנית, פיטורים אלו (לפני תקופה המילואים, במהלכה או ב-30 יום שלאחר סיומה) נחשבים כלא חוקיים ולכן בטלים. כל עובד יכול לעתור לבית הדין לעבודה בבקשה להשיבו לעבודה או לפצותו בגין הנזקים שנגרמו לו.

יתרה מזאת, גם לוועדת התעסוקה יש אפשרות להפעיל סנקציה אזרחית ולחייב את המעסיק בנסיבות שכאלו, לפצות את העובד בסכום השווה לפי חמישה משכרו או מהשכר הממוצע במשק, לפי הגבוה מבין השניים.

אם כן מה בנוגע להודעה מוקדמת שניתנת לעובד ושצפויה להכנס לתוקף לאחר תום 30 הימים שלאחר שירות המילואים: בנושא זה נראה שיש חילוקי דעות בין בתי הדין לעבודה, שכן יש פסיקות הסותרות זו את זו.

בית הדין האזורי לעבודה בירושלים פסק, כי הדבר אפשרי ובלבד שהפיטורים יכנסו לתוקף בסוף התקופה. בעוד שבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסל אפשרות זו. הדבר היחיד שניתן לומר בוודאות בנושא זה הוא שתקופת ההודעה המוקדמת לא יכולה להיות בחפיפה עם התקופה המוגנת.

סוגייה מסוג אחר היא מה קורה כאשר חוזה עבודה שנחתם לתקופה קצובה מסתיים במהלך שירות המילואים. בנושא זה החוק הטא ברור וקובע בצורה מפורשת, כי אם החוזה היה מלכתחילה לתקופה של שנה או יותר, או אם החוזה מהווה חידוש של חוזה לתקופת העסקה קודמת, במקרה זה אסור לסיים את עבודת העובד ללא היתר מוועדת תעסוקה.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה