עצות למראיין המתחיל

עצות למראיין המתחיל

החלק המרכזי בתהליך גיוס עובדים הוא הפגישה עם המועמד - ראיון העבודה. בעיקר עבור מנהלים מגייסים חסרי ניסיון, קבלו עצות כיצד עושים זאת באופן יעיל

שיתוף
עצות למראיין

עצות למראיין

קיבלת קידום לתפקיד ניהולי, מזל טוב. קרוב לוודאי שקיבלת את התפקיד לאחר עבודה קשה מאוד, ומשום שהנך עובד חרוץ ונאמן, השוחה בחומר המקצועי. אולם מהר מאוד תגלה שחלק משמעותי מתפקידך כולל גם משאבי אנוש: גיוס עובדים למחלקה.

גיוס העובדים נעשה בעזרתה האדיבה של מחלקת משאבי האנוש, אך חלק נכבד מהאחריות היא בסופו של דבר שלך. ארגונים רבים נוהגים (בטעות) כשהם מתעלמים מחלק זה של התפקיד, וכשמגיע רגע ראיון העבודה עם מועמד, הם "סומכים" על תבונתו ומקצועיותו של המנהל החדש. אז אותו מנהל חווה חוויה לא נעימה: פתאום הוא חסר ביטחון, הוא לא הוציא את האינפורמציה הדרושה אודות המועמד. וזאת משום שעד היום הוא לא ישב בצד השני של השולחן: כסא המראיין.

מראיינים שאינם מנוסים לא תמיד יודעים מה לשאול את המועמד שיושב לפניהם. הם לא ממש יודעים מה לומר לו ומה לא לומר. לצורך כך, הכנו מספר טיפים, שיהיו רלוונטיים גם למנהל מגייס וגם לרכז/ת גיוס חדשים, במחלקות משאבי אנוש ובחברות השמה וכוח אדם.

מאחר שמראיינים שאינם מנוסים לפעמים לא יודעים מה לשאול, הם עלולים ליצור מצבי שתיקה מרוב מתח ולחץ. במקום להקשיב לדברי המרואיין, הם עסוקים במחשבות על השאלה הבאה שישאלו וכיצד להסתיר את חוסר הביטחון שלהם. תפקידו של המרואיין הוא להוביל את השיחה, להישאר בטוח בעצמו וליצור אוירה עניינית.

הנה מספר עצות למראיין המתחיל:

  • הכינו שיעורי בית אודות המועמד. קראו את קורות החיים שלו מראש, ובהתאם הכינו שאלות.
  • הכינו שיעורי בית בנוגע למשרה. אם אתם רכזי גיוס, ערכו שיחה מעמיקה עם המנהל המגייס אודות המשרה: מהותה, תחומי האחריות, תפקידים נלווים ועוד. הכירו את המחלקה אליה מיועד המועמד. אם אתם המנהלים המגייסים, עשו שיעורי בית בנוגע לאופן הצגת המשרה, החליטו אילו פרטים אתם רוצים להדגיש, כמה מידע תרצו לחשוף על הקשיים בתפקיד, על תנאי ההעסקה וכו'.
  • הציבו מטרה שתלווה את המחשבה שלכם לכל אורך הריאיון. מראיינים רבים חשים אי נוחות במעמד הריאיון ושולפים שאלות כדי למלא את חלל המתח. במהלך שיעורי הבית הכינו מראש שאלות שיממשו את המטרה – למצוא מועמד מתאים, שעונה על דרישות המשרה ושיצליח בתפקידו. בהתאם, אם מטרתו העיקרית של המראיין היא למצוא עובד בעל אישיות מסוימת – שאלו שאלות שיחשפו האם הוא בעל אישיות כזו או לא. אם חשוב לכם מאוד למצוא אדם שלמשל לא יירתע מלקוחות מורכבים ו"קשים", בררו זאת בשלב מוקדם של הריאיון.
  • לאחר הכנת שיעורי הבית, יש לתכנן את מבנה הריאיון. לדוגמא: המראיין יפתח בסיקור קצר על החברה, לאחר מכן יציג שאלות למרואיין, לאחר מכן הצגת המשרה וסיום הריאיון. התכנון יסייע מאוד לזרימה של הריאיון ולהשגת המטרה שלו. אי תכנון מבנה הריאיון עלול להביא לשיחה שאינה מובנית, שעלולה לגלוש לדברים שאינם רלוונטיים, ולפספוס מידע חשוב אודות המועמד. בתכנון המבנה גם פרטו לעצמכם בכתב אילו דברים תרצו שייאמרו (למשל, מה תספרו אודות החברה ומה לא, כדי שתמסרו מידע ענייני וקצר?).  
  • בררו מדוע המועמד מתעניין במשרה, ומהם שאיפותיו. התשובות לשאלות אלה זו יספקו לכם מידע חיוני אודות המועמד ורמת המוטיבציה שלו לתפקיד.
  • יש לסיים את הריאיון בתיאום ציפיות להמשך התהליך. לא לסיים את הריאיון במשפט קצר: אחזור אליך. מומלץ לנקוב בתאריך יעד לתשובה או להמשך ריאיון. תיאום הציפיות יעלה את אמינותך כמראיין וכמעסיק פוטנציאלי.

לסיכומו של עניין, באחריותם של המנהלים לחפוף את המנהל החדש גם בנוגע לגיוס עובדים בכלל ולראיונות עבודה בפרט. המראיין הפוגש את המועמד מהווה את כרטיס הביקור של המחלקה אותה הוא מייצג ואת הארגון כולו, ובדיוק כמו המועמד – גם עליו מוטלת אחריות בכל הנוגע לרושם.

 כנס הגיוס השנתי יערך בחודש הבא – לחצו כאן לפרטים ולהרשמה!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה