אין קשר בין סרטי הדרכה לרגשות? תתפלאו

אין קשר בין סרטי הדרכה לרגשות? תתפלאו

העובדים נרדמים מול סרט ההדרכה עליו טרחתם? הם לא זוכרים דבר מהמידע שניסיתם להעביר? כך תהפכו את סרטי ההדרכה לאפקטיביים

שיתוף
סרטוני הדרכה

סרטוני הדרכה

מאת גל אברהם *

הנה סצנה שכל מנהל מכיר: אוספים את כל העובדים להדרכה על נהלים, נושאים מקצועיים, מערכת חדשה שנכנסה לשימוש או כל דבר אחר. זו שעת צהריים ומצגת הפאואר פוינט שהכנתם (עם תמונות ואנימציה!) בעיצומה, אבל מבט מהיר מסביב מגלה לכם שכ-80% מהאנשים משחקים קנדי קראש בסמארטפון, 10% מציירים פרצופים על הדף שהביאו לישיבה "כדי לסכם", 2% בדיוק יצאו לשירותים, והשאר בשלבי נמנום שונים.

בסופו של דבר האדם היחיד שיצא עם משהו מההדרכה הזו הוא אתם. שזה יפה, אבל לא בדיוק מה שתכננתם.

למה המסרים שלכם הולכים לאיבוד?

אין הסכמה בין החוקרים לגבי כמות המסרים הפרסומיים שאנחנו נאלצים לעבד ביום אחד, אבל המספר נע בין 600 ל-2,000. אם מוסיפים לכל זה גם מיילים, סמסים, נהלים, מאמרים, עיתונים ועוד, המספר עלול להגיע לאזור ה-3,000. פעם זה לא היה ככה, זה ברור. חוקר אחד הגדיר זאת "כל אחד מאתנו צורך יותר מסרים ביום אחד מאלה שחיו לפני 50 שנה בכל חייהם". התחרות על מוחם של העובדים שלכם עצומה, מכל כיוון ובכל האמצעים. עכשיו קצת יותר ברור למה קשה להעביר להם מידע משעמם באמצע היום.

במילים פשוטות: עיבוד המסרים שהעברתם בהדרכה נמצא עמוק-עמוק בתחתית סדר העדיפויות במוחם, מתחת למאות פרסומות, קידומים, פרומואים ועוד. מהן החדשות הטובות? זה לא חייב להיות כך, ויש דרך פשוטה לייצר הדרכה נכונה, מודרנית וחכמה. הדרכה כזו תעביר בהצלחה את כל המסרים וגם תשאיר את המידע במוחם של העובדים.

מה הופך סרטון הדרכה לאפקטיבי?

בתהליך קליטת ועיבוד המסרים שאתם מנסים להעביר לעובדים, למידע עצמו יש מעט מאוד חשיבות. זה לא ממש משנה אם אלה נהלי עבודה או הדרכה מקצועית. "סתם" מידע יבש זה לא מספיק. מה כן חשוב? ליצור הזדהות ולהפעיל רגשות אצל העובדים, לגרום להם להסתקרן, כי הזדהות יוצרת אכפתיות וחיבור רגשי לנושא ההדרכה. למעשה היא יוצרת "חלון הזדמנויות" קצר למסרים שלכם, במוחם של הצופים. זכרו: זה לא המידע עצמו שחשוב, אלא האפקט הרגשי שיש לדרך ההצגה שלו על העובדים. זו אבחנה חשובה מאוד.

שתי דרכים ליצור הזדהות בסרטי הדרכה:

• יצירת דו שיח רגשי בין הצופה לסרטון ההדרכה: סרטון וידאו מאפשר להעביר הרבה רגש מכל הסוגים, רק נסו להיזכר בסרט שאהבתם או שנאתם (אפילו מלפני שנים רבות). יש בו סצנות שלא תשכחו. סצנות אלה הותירו במוחכם התרשמות רגשית כלשהי, שמחה, עצב, צחוק, בכי, געגוע ועוד. ה"צריבה הרגשית" הזו מאפשרת לכם להיזכר לא רק בסצנה עצמה, אלא גם בתחושות שעלו בכם בזמן שצפיתם בה.

זה אפשרי גם בסרטון הדרכה! יצירת תגובה רגשית במהלך סרט הדרכה תאפשר למידע להיקלט ("להיצרב") במוחו של הצופה. זה לא פשוט להכנה כמו מצגת (כדי לייצר סרטון הדרכה עם אפקט דומה נדרשת מומחיות בכתיבת התסריט, בבימוי, בבחירת הפסקול וביצירת אנימציות), אבל אפקטיבי פי כמה.

• הפעלה מוצלחת של הדמיון: היתרון הגדול של סרטוני הדרכה בווידאו הוא שהם משלבים בתוכם אלמנטים ויזואליים של תמונה, מוזיקה ודיבור. שילוב נכון מפעיל את הדמיון ומאפשר לראות, לשמוע, להרגיש ולהבין מסרים ומציאות בצורה מיטבית. חיבור של האלמנטים השונים הללו בצורה נכונה משפרת את ההבנה של הצופה ומסייעת לו להבין גם תהליכים מורכבים. והכי חשוב: סרטון הדרכה אפקטיבי יוצר רגעי קסם של התרגשות מלמידה מוצלחת ואפקטיבית.

* הכותב הנו שותף ומנהל פיתוח עסקי בחברת Films for a change. לפרטים נוספים על סרטי הדרכה אפקטיביים צרו קשר עם אברהם גל: gal@filmsforachange.com או 054-6222766

 

בואו ללמוד עוד על פיתוח למידה – בכנס למידה ופיתוח ארגוני שיערך ביום רביעי הקרוב. לחצו כאן לפרטים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה