סביבת עבודה לא מסודרת יכולה לתרום ליצירתיות

סביבת עבודה לא מסודרת יכולה לתרום ליצירתיות

מחקר חדש מצביע על יתרונותיה של סביבת עבודה לא מסודרת במיוחד, בעיקר אם נדרשת יצירתיות. במחלקת הנהלת החשבונות מומלץ עדיין לשמור על שולחנות מסודרים.

שיתוף
סביבת עבודה לא מסודרת

אתם בטח מכירים את זה: בילדות אמרו לכם שאי אפשר לעשות שיעורי בית כשהחדר מבולגן ואנשים מבוגרים מספרים שקשה להם להתרכז כאשר השולחן עמוס בניירת וחפצים. על פי מחקר חדש זה לא ממש עובד ככה ולשולחן מבולגן יש דווקא מה להציע לנו.

חוקרים מצאו קשר בין שולחן מבולגן לבין יצירתיות וכן בין שולחן מסודר לבין נדיבות ונטייה להרגלי אכילה בריאים. חוקרים מאוניברסיטת מינסוטה הגיעו למסקנה שאי-סדר מעודד אנשים לחשוב מחוץ לקופסה. דוגמה קלאסית שממחישה זאת היא אלברט איינשטיין, שפרופסור מפוזר זה השם השני שלו. "חשבנו לכתוב מאמר שמראה איך שמירה על הסדר עושה לאנשים את הדבר הנכון," אמרה לחדשות abc פרופסור קתלין ווס, פסיכולוגית והמחברת הראשית של המחקר שהתפרסם בכתב העת Psychological Science. "ואז התחלנו לאתגר את עצמנו. האם יש משהו הקשור בסביבה לא מסודרת שיכול להיות טוב?"

כדי לענות על השאלה, ווס ועמיתיה ביצעו סדרת תצפיות בהולנד ובארצות הברית והופתעו ממצאיהם. סביבת עבודה לא מסודרת עשויה להוציא את היצירתיות שבאדם ולהביא ללידתם של רעיונות נועזים וחדשים. אבל אם אתם בונים על הפיכת השולחן כדי למלא ראש ריק ברעיונות, דעו שזה לא עובד ככה. "הסביבה אינה יוצרת משהו שלא נמצא כבר שם," אמרה ווס. "היא מוציאה החוצה את היצירתיות בטווח שקיים בכם."

פזרו כמה ניירות על הרצפה

אין הרבה מחקרים דומים על שולחנות מבולגנים, כך שאולי מוקדם עדיין להציע לעובדים להרפות לחלוטין מהרגלי הסדר והניקיון שלהם, אך מכיוון שבמחקרה של ווס נכללו משתתפים רבים, הוא כן אפשר לה ולשותפיה לגזור כמה מסקנות:

  • "תיאוריית החלונות השבורים" הסוציולוגית אינה מדויקת לחלוטין. מדובר בתיאוריה של החוקרים וילסון וקיילינג מתחילת שנות ה-80' שלפיה סימנים קטנים של אי סדר, כמו חלון שבור שלא תוקן במשרד ממשלתי, יכולים להוביל לתוצאות משמעותיות הרבה יותר במובנים של פשיעה ועבריינות. המחקר הנוכחי מראה שסביבה פחות "טהורה" דווקא עשויה לגרום לאדם לחוש חופש שיוביל אותו ליצירתיות במקום לפשע.
  • סביבה מסודרת תעודד דבקות במוסכמות חברתיות ולשמרנות באופן כללי, בעוד סביבה בלתי מסודרת תעודד אנשים לחפש חדשנות ואפיקים לא קונבנציונליים.
  • "הממצאים שלנו מרמזים על כך ששינוי הסביבה יכול להיות דרך יעילה לעיצוב ההתנהגות" קובעת ווס.

לשם הניסוי השתמשו החוקרים בשני משרדים שהיו בהם אותם נוף, ריהוט וכמות של אור שמש. אחד מהם היה מסודר ובשני נערמו ציוד מחשבים וניירת. כל מתנדב ישב באחד משני המשרדים כדי למלא שאלון שנועד להסיח אותו ממטרתו האמיתית של הניסוי. למשתתפים הוצע גם לתרום כסף לצדקה או לאכול תפוח או שוקולד. אלה שהיו במשרד המסודר נטו יותר לתרום ולבחור בתפוח ולא בשוקולד. במבחן היצירתיות שתי הקבוצות התבקשו לחשוב על 10 שימושים לכדור פינג-פונג. למשתתפים משתי הקבוצות היה אותו מספר רעיונות, אבל אלה מהמשרד המבולגן היו מעניינים ויצירתיים יותר.

ווס מציעה שמילוי טפסים פיננסיים מורכבים יבוצע בסביבה מסודרת, אבל כשעושים סיעור מוחות, סביבה עם נגיעות של אי-סדר עשויה לעזור לדמיון.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה