חדרי עבודה כבר לא מיוצרים ב-ONE SIZE

חדרי עבודה כבר לא מיוצרים ב-ONE SIZE

שוק העבודה הדינאמי עבר ועדיין עובר שינויים. כל אלה באים לידי ביטוי בסופו של דבר בסביבת העבודה הפיזית. כך זה נראה בפועל

שיתוף
סביבת עבודה

סביבת עבודה

משרדים שנראים כמו לובי בבית מלון, אולם ביליארד או חדר כושר, הם רק חלק מהטרנדים החדשים שסוחפים את שוק העבודה. אם חשבתם שתמשיכו להיכנס לחברות גדולות ומבוססות או לחילופין לחברות בוטיק אקסקלוסיביות וייחודיות ולראות קירות לבנים, פרוזדור צר ומשרדים מרובעים, אחידים בגודל ובנראות הכללית – טעיתם. ברוכים הבאים לסביבת העבודה המודרנית, שם קירות לבנים הם כבר ממש לא סטנדרט. גם קירות, אגב, הם כבר לא בגדר מאסט!

משרדי העבודה הקונבנציונאליים, בגודל האחיד והריהוט המשרדי הסטנדרטי הם כל כך בדרך החוצה. בארגונים המובילים את המשק העולמי, הם כבר מזמן יצאו מהתמונה או לא היו חלק מהתמונה מעולם.

אתר משאבי האנוש Human Capitalist העלה את הטרנדים שמשפיעים על סביבת העבודה:

קונספט של חברה מכתיב את סביבת העבודה, האדריכלות, עיצוב הפנים, החלוקה של העובדים למחלקות (אם בכלל)

חברות מנסות למצוא קו אישי וייחודי שיבדיל אותן מהמתחרות ויצור חוויה זכירה מיוחדת במינה בקרב: לקוחות, משקיעים, ספקים, עובדים ומועמדים. מנהלים בחברות משקיעים לא מעט זמן וממש לא מעט משאבים בתכנון סביבת עבודה שמשקפת את הערכים של החברה (שקיפות, שיתוף, טכנולוגיה, אחריות חברתית וכיו"ב).

אופי של מנכ"ל או תכונות וחוויות משותפות של עובדים

אהבה גדולה למשחקי מחשב או אהדה לקבוצת ספורט בקרב ציבור נכבד מהעובדים יכולה להכתיב קו עיצובי של המשרד. משרד פרסום בארה"ב שבו חלק נכבד מהשותפים היו אוהדים של הסדרה הקומית "חברים" תוכנן על פי הקונספט של הסדרה, קרי: קירות צבעוניים בצבעי פסטל (כמו בדירתן של מוניקה ורייצ'ל), רהיטים א-סימטריים, כל רהיט בסגנון שונה (כמו בבית הקפה שבו החברים נפגשו), כורסאות הטלוויזיה הנפתחות המפנקות של ג'ואי וצ'נלדר. אפילו שולחן הכדורגל, שלקח חלק נכבד משעות המסך של הסדרה, הוצב בלובי כדי להכניס את באי המשרד ואת העובדים לאווירת "חברים".

אז אם אתם נכנסים למשרד של מנכ"ל החברה ורואים שהחדר שלו כמעט ריק, יש מעט מאוד רהיטים והם נראים שייכים לסטודנטים בן 25 – יכול להיות שהם באמת רהיטים שנזרקו מדירתו של סטודנט בן 25. יכול מאוד להיות שמנכ"ל החברה שם את השמירה על איכות הסביבה בראש סדר היום. סביר להניח שהוא מעודד מיחזור בתוך הארגון ומחוצה לו, והוא מציג למעשה דוגמה אישית.

תרבות ארגונית משפיעה על עיצוב סביבת העבודה

אחד התחומים שבהם ניתן לראות איך התרבות הארגונית אכן משחקת תפקיד דומיננטי בחיי הארגון הוא עיצוב חלל המשרד. ערכים שנבחרו להרכיב את התרבות הזו באים לידי ביטוי. כך לדוגמה, חברה שמאמינה בשיתופיות מתכננת סביבות עבודה פתוחות המאפשרות לעובדים להתאסף יחד בכל מיני חדרי עבודה נוחים ומאפשרת תקשורת חופשית בין עובדים במחלקות השונות.

ארגון המאמין בשקיפות ושיתוף יכול בהחלט לבחור בחלל הפתוח. אך גם כאשר נבחר החלל הפתוח, באים לידי ביטוי ערכים ארגוניים כמו היררכיה: האם המנהלים עובדים במשרדים מנותקים? האם המנהלים עובדים במשרדים מפוארים? האם הקירות של המנהלים שקופים או אטומים? האם הדלתות פתוחות או סגורות? מה המרחק בין חדרי ההנהלה לציבור העובדים הכללי?

ארגון שמנסה ליצור קו אחיד ושם דגש על התאמת העובד לארגון יבחר לרהט את המשרד ואת חדרי העבודה/ תאי העבודה בצורה זהה לעומת חברות ששמות את הדגש על ההטרוגניות (הרבגונות של העובדים), אשר ניתן יהיה לראות שפע של סגנונות עיצוביים בכל חלל. זאפוס (רשת החנויות הווירטואליות), היא דוגמה לחברה ששמה דגש על הטרוגניות. החברה נותנת שירות ותמיכה לציבור גדול מאוד ומגוון של לקוחות משני המינים, בטווחי גיל שונים ומרקע גיאוגרפי ואתני מגוון.

היות שכך, זאפוס שמה לה למטרה לגייס עובדים מרקע כמה שיותר מגוון. כחלק מהניסיון שלה ליצור גיוון ולשדר לעובדים ולמועמדים שהיא מעודדת גיוון תעסוקתי, היא ייסדה את המדיניות "כל עובד מעצב את העולם שלו". המדיניות הזו אומרת שכל עובד חדש מקבל את המשרד שלו. זהו למעשה חלל עבודה תחום למחצה אשר הקירות בו אינם מגיעים לתקרה אלא יוצרים חיץ אך בו בעת, משאירים את העובד מחובר לאנשים ולאווירה שסביבו. כל עובד רשאי לעצב את המשרד שלו לפי טעמו האישי. כך שאם עובד שייך לקהילת ההומוסקסואליים והוא גאה בכך, הוא רשאי לקשט את המשרד שלו בדגלי הקשת הצבעונית. אם עובד מעריץ קבוצת ספורט מסוימת, הוא רשאי לקשט את המשרד שלו בפוסטרים, צעיפים, חולצות ושאר סמלים מסחריים של אותה חברה.

הטרנד שעושה שרירים בסביבת העבודה – מכשירי התעמלות וחדרי כושר

יותר ויותר משרדים נראים כמו שילוב של חדר כושר/ מועדון בריאות/ קאנטרי-קלאב וסביבת נטוורקינג מאשר משרד רשמי. המודעות של המנהלים בארגון ושל העובדים לסגנון חיים בריא ומאוזן, מובילים יותר ויותר ארגונים מסחריים להשקיע בבריאות תחת קורת גג אחת וזה אומר: מתקני נעילה לאופניים בכניסה לבניינים, מלתחות ואפילו מקלחות, מכשירי כושר (כגון הליכון), חדרי התעמלות, מתקני ממכר או חלוקה של משקאות בריאות וחטיפי בריאות במסדרונות הארגון.

אפשר לומר הרבה על הארגון מהרגע שנכנסים בשעריו: האם הוא צעיר ודינאמי או מבוסס ושמרני? האם הוא מקדם תחרות או שיתופיות? האם הוא מעצים את המנהלים שלו או דווקא שם דגש על שוויון (במבנה השטוח)? האם הוא מעודד את העובדים ליצירתיות? האם הוא מקרין קדמה טכנולוגית או גישה בינאישית קודם? האם הוא מעודד את העובדים שלו לשמור על כושר ובכלל, לשמור על סגנון חיים בריא ומאוזן? האם הוא מאפשר תקשורת בלתי פורמלית?

כל זה ועוד ניתן ללמוד על ארגון ברגע שנכנסים בשעריו. חשבו, מה ניתן ללמוד על הארגונים שלכם כשנפתחות הדלתות, או לחילופין, מה צריך לראות כאשר עוברים לראשונה את סף הכניסה למשרד?

רוצים לקבל רעיונות לעיצוב סביבת עבודה בהתאם לתרבות הארגונית? בואו לכנס wellbing – רווחת העובד, שיתקיים בתאריך 9/7/14. לחצו לפרטים

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה