תפקידם של משאבי אנוש במיזוגים ורכישות

תפקידם של משאבי אנוש במיזוגים ורכישות

תהליך של מיזוג או רכישה הוא אתגר גדול לאנשי משאבי אנוש להם במקרים רבים אין את הניסיון הנדרש

שיתוף
מיזוג ורכישות

כאשר התחזיות הכלכליות אופטימיות יש צמיחה בעסקים ועם הצמיחה חל גידול בפעילות מיזוג ורכישות, אומרת ג'ני רופר מאתר משאבי אנוש HR Magazine. עם זאת לאנשי משאבי אנוש, שההתנסות המקצועית האחרונה שלהם הייתה עזרה בצמצום גודל החברה, יש ניסיון מוגבל, אם בכלל, בניהול התהליך החשוב והמורכב הזה. כאשר החברה עוברת תהליך של מיזוג, עומדים בפני משאבי אנוש אתגרים גדולים במיוחד איתם עליהם להתמודד, תוך המשך טיפול בסוגיות כוח העבודה הרגילות, מה שמגביר את הקושי.

"מה שראינו במיתון היה שלעתים קרובות עסקים גדולים היו נפטרים מחטיבות שאינן שייכות לליבת העסק. כך שייתכן כי משאבי אנוש היו מעורבים בעיצוב מחדש של עסק למכירה, אך אז אולי הם לא היו מעורבים בקניית עסק או בביצוע מכירה," אומרת סאלי דיקסון, מנהלת תחום שירותי משאבי אנוש בעסקאות רכישה בחברת PwC. "כעת אנו רואים יותר מיזוגים גדולים מאשר בשנים האחרונות".

דיקסון מחדדת ומוסיפה כי אין מקצועני משאבי אנוש רבים שהתנסו ברכישות. "הן לא קורות כל הזמן, בעיקר לא לאחרונה. ייתכן שיש להם [למשאבי אנוש] את מערך הכישורים הנדרש כדי לבוא להסתכל על חברה אחרת, לבחון כמה מהנהלים שלה ולהסתכל על תכניות השילוב. עם זאת, ייתכן כי אין להם חלק מהכישורים הספציפיים הקשורים למורכבות סביב השינויים בהעסקה וליכולת לתעדף את מה שבאמת קריטי בשלבים שונים של עסקת הרכישה".

דיקסון מציעה למנהלי משאבי אנוש לזכור כמה דברים כאשר הם פועלים בתהליכי מיזוג ורכישה:
• על משאבי אנוש להיות מעורבים כבר בשלבים המוקדמים ביותר בכל מיזוג או רכישה. בעבר הייתה נטייה לערב את משאבי אנוש מאוחר מאוד ואז ההשפעה שלהם הייתה מוגבלת. משאבי אנוש צריכים להיות מעורבים כדי לכמת את ההיבט הפיננסי של סוגיית האנשים ובנוסף צריך להתחשב בחובות נסתרים כמו עלויות פנסיה והטבות.

• החשיבה איך תשמרו על כישרונות בחברה שנרכשת או שמתמזגים איתה היא קריטית. זהו בעצם המצב שבו בסקטורים מסוימים כישורים של אנשים פשוט נקנים.

• הכינו תכנית אסטרטגית של היקף המיזוג.

• שקלו כיצד הפרטים הקטנים של שתי התרבויות הארגוניות יתערבבו זה בזה. הימנעות מעיסוק בזה היא סיבה נפוצה לכישלון של עסקאות. זה יכול להיות מאתגר מאוד כאשר מדובר בעסק בינלאומי.

• אל תזניחו את פעילות משאבי האנוש המתמשכת של עסק הליבה שלכם בזמן שאתם מתרכזים במיזוג או ברכישה, ייתכן שהמחלקה שלכם נחתכה עד העצם. אתם כבר עסוקים ופתאום יש לכם משימות נוספות, לכן הסכנה הגדולה היא שכולם כל כך ממוקדים במיזוג עד שהעסקים כרגיל נוטים ליפול בין הכיסאות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה