מעסיק, הקיץ בפתח – האם אתה מוכן לשלם דמי הבראה?

מעסיק, הקיץ בפתח – האם אתה מוכן לשלם דמי הבראה?

מי זכאי לדמי הבראה? כמה משלמים? מתי משלמים? כל מה שרצית לדעת על דמי הבראה - לקראת עונת ההבראה - במאמר שלפניך

שיתוף

מעסיק יקר, דע לך: כל עובד זכאי לדמי הבראה בתנאי שעבד למעלה משנה. הזכאות לדמי הבראה נובעת מכמה מקורות שונים, לדוגמה: עובדי מדינה זכאים לגמול הבראה בהתאם להוראות התקשי"ר. במפעלים נהוג הסכם מפעלי הקובע את גובה דמי ההבראה. רבים מהעובדים זכאים לדמי הבראה מתוקף הסכמים קיבוציים (ישנם הסכמים קיבוציים שבמסגרתם הוצא צו הרחבה, המקנה לעובדים דמי הבראה בתנאים מטיבים יותר ממה שקובע החוק).

לרוב נקבע גובה דמי ההבראה על פי תעריף אחיד ליום הבראה וזה מוכפל במספר ימי ההבראה שהעובד זכאי להם (בהתאם לוותק שלו, לסעיף בחוזה האישי שלו שמדבר על גמול הבראה או בהתאם להסכם הקיבוצי שחל עליו מתוקף היותו עובד בענף ספציפי וכיו"ב).

להלן טבלת חישוב ימי הבראה לעובד (מתוך אתר חילן טק):

ימי הבראה

ותק בשנים

5

1

6

2-3

7

4-10

8

11-15

9

16-19

10

20 ומעלה

בשנים עברו, בכדי לקבל את דמי ההבראה העובד אכן היה צריך: 1. לקחת ימי חופש מהעבודה 2. להוכיח שיצא לחופשה / לטיול / לנופש. העובד נדרש להציג קבלות כדי לממש את זכותו לדמי הבראה. חובה זו בוטלה לפני שנים וקיים צו הרחבה המבהיר סוגיה זו במפורש: "למען הסר ספק, מובהר בזה כי עובד לא יידרש להוכיח כי שהה בבית הבראה או השתתף בכל צורת נופש אחרת כתנאי לתשלום דמי הבראה כאמור בהסכם זה".

צו הרחבה בעניין דמי הבראה קובע תנאי מינימום לתשלום זה, וזאת כדי להבטיח שכל עובד שאינו בשירות הציבורי יהיה זכאי לדמי הבראה שנתיים, בסכום של 365 ₪ ליום לכל הפחות.

חוקי העבודה וצווי ההרחבה נועדו להבטיח שהעובדים במשק ייהנו מדמי הבראה שנתיים, לאחר פרק זמן מוגדר וזאת כאמור מבלי שיחויבו לצאת לחופש/נופש. אולם החוקים אינם נוקשים באשר למועדי התשלום. ישנן כמה דרכים לשלם לעובד דמי הבראה:

  1. עובד שצבר ותק וזכאי לדמי הבראה יכול לקבל אותם כחלק מהשכר החודשי (יום הבראה בכל חודש).
  2. ניתן לשלם לעובד את דמי ההבראה בתשלום אחד, בשניים או בשלושה תשלומים שווים במהלך חודשי הקיץ בהם העובדה יוצא לחופשות.
  3. ניתן לשלם לעובד את דמי ההבראה שלו עם סיום שנת עבודה, קרי עובד שהצטרף לחברה בחודש מרץ 2011 יקבל את דמי ההבראה השנתיים במשכורת חודש אפריל 2012.
  4. נופש מטעם החברה: החברה עצמה יכולה לארגן נופש לכל עובדי החברה (בארץ או בחו"ל) ולהעניק לעובד את הזכות לצאת לנופש מטעמה במקום לשלם לו דמי הבראה. *זו אופציה משתלמת ביותר שכן החברה שקונה חבילות נופש לציבור רחב יכולה להשיג דילים משתלמים פי כמה מזה שעובד בודד יכול להשיג עבורו. אולם, העובד חייב לתת את הסכמתו ולא ניתן לחייב עובד לצאת לחופשה מטעם העבודה במקום לשלם לו את גמול ההבראה המגיע לו על פי חוק.

עונת הקיץ היא התקופה הנוחה ביותר עבור העובדים לקבל את דמי ההבראה שמגיעים להם. גם אם הם לא מתדפקים על דלת משרד הרווחה או מחלקת השכר ומבקשים זאת במפורשות, הרי שמרביתם יוצאים לחופשה בחודשי הקיץ (יולי אוגוסט) עם הילדים בזמן החופש הגודל. העובדים נעדרים יותר מהעבודה בתקופה זו בין אם הם אכן יוצאים לנופש מחוץ לעיר או מחוץ למדינה ובין אם הם בסך הכול לוקחים ימי חופש מהעבודה כדי לבלות כמה ימים עם הילדים בים או בברכה. לכן, דמי ההבראה יכולים לסייע להם להשלים את השכר באותם חודשים. 

למידע נוסף על נושא זה…

זקוקים למידע נוסף בנושא זכויות עובדים וחובת מעסיקים? רוצים להרחיב את הידיעה על זכויות העובדים בנושא פנסייה, שכר, תמרוץ ותגמול?

HRus עורכת שני ימי עיון מיוחדים בנושא זה עם האנשים הבכירים ביותר בתחום. בואו ללמוד ממי שעזר בכתיבת החוק, ממי שמכשיר את הפקחים עבור התמ"ת ומהאנשים שמטפלים בתביעות כנגד חברות בתחום זכויות העובדים.

יום עיון בנושא הפנסייה בראיית המעביד יתקיים ב-19.7, ו- יום עיון בנושא שכר, תמרוץ ותגמול התקיים ב-26.7, למידע נוסף על ימי העיון יש להקיש על הקישורים הנ"ל.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה