שיתוף

שוק העבודה מביט בימים אלה בהשתאות על מחקרים רבים שצצים בזה אחר זה ומבשרים על העלייה החדה בביקוש לפרילנסרים.

אלא שמגמת העלייה הזאת בביקוש לפרילנסרים לא החלה בחודשים האחרונים. הנטעים הראשונים שלה החלו להתהוות כשנתיים לפני שהביקוש לפרילנסרים החל לנסוק בפועל.

במרץ 2020, עם פרוץ מגיפת הקורונה בעולם המערבי, נאלצו ארגונים רבים מאוד לפטר שיעור ניכר מעובדיהם, ובמקרים מסויימים לסגור את שעריהם ולפטר את כל העובדים.

במקביל, ארגונים רבים מאוד הוציאו את העובדים לחופשות ללא תשלום (חל"ת), ולימים גילו שרבים מהם לא מתכוונים לחזור מהחל"ת אל התאים שלהם באופן ספייס הארגוני.

ארגון העבודה הבינלאומי בארה"ב מעריך כי במהלך הרבעון השני של 2020, קרוב ל-400 מיליון מקומות עבודה אבדו ברחבי העולם בגלל מגיפת הקורונה.

אלא שהמגיפה הלכה ודעכה, העולם התרגל לחיות לצידה, ובשלב מסויים חזר שוק העבודה לשגרה. וכשזה קרה, ארגונים בכל התחומים נזקקו לעובדים, והיו משוכנעים שהעובדים ישמחו לחזור לעבודה.

אלא שלהפתעתם של מעסיקים רבים הם נוכחו, כי בניגוד להערכה – לפיה בתום הקורונה ינהרו מאות אלפי עובדים אל הארגונים ויתדפקו על דלתותיהם – העובדים חישבו מסלול מחדש.

רבים מהם עבדו במהלך תקופה הקורונה והסגרים במתכונת פרילנס, בין אם באותו מקצוע מהם הם פוטרו או הוצאו לחל"ת ובין אם במקצועות אחרים לחלוטין.

ברגע שדלתות הארגונים נפתחו מחדש, הם כבר לא היו כל כך בטוחים שהם רוצים לחזור לפקקים בדרך לעבודה, רק כדי להקלע שוב לעבודה בלתי גמישה, בשעות שהמעסיק קבע עבורם.   

וככל שהתדלדל מאגר השכירים שמוכנים להגיע לעבודה במשרד, כך גבר זרם החוזים שנחתמו עם פרילנסרים שביצעו את המשימות שנותרו מיותמות.

ולא מדובר רק בתפקידים פשוטים או פקידותיים. מגמת המעבר לפרילנס כוללת גם תפקידים שדורשים מיומנויות יחודיות, החל ממקצועות טכנולוגיים ביותר, בהם פיתוח תוכנה, ניתוח סטטיסטי, יישומי ביג דאטה וכדומה, ועד מקצועות כמו גרפיקאים, מומחי הנהלת חשבונות, אנשי שיווק ומכירות עוד.

כלומר, אף על פי שהיקף הפעילות הכלכלית נותר מצומצם יחסית בתחילתה של פתיחת השווקים, חברות עדיין היו זקוקות לאנשים שיבצעו את המשימות.

הפרילנסרים סיפקו מענה מיידי לצורך בידיים עובדות, וככל שחברות שכרו יותר פרילנסרים כך הן החלו לבטוח יותר באותו כוח עבודה מרוחק שאין לו זיקה מיידית לארגון או חובת נאמנות לו.

ארגונים רבים גילו שכאשר הם משלמים רק עבור משימות חיוניות, על פי הצורך, הם יכולים לבחור את הפרילנסר המתאים ביותר עבור כל משימה ספציפית, מתוך מגוון רחב יותר של עובדים, הממוקמים על פני איזורים גיאוגרפים נרחבים יותר, וכתוצאה מכך יכולים לנהל טוב יותר את ההכנסות והרווחים.

נזכיר, כי לקראת סוף שנת 2020 כתבתנו כאן, כי אף שמגזר הפרילנסרים נמנה בין המגזרים שנפגעו הכי קשה ממשבר הקורונה, אנליסטים שסקרו את שוק העבודה בעולם מאמינים שמגזר הפרילנסרים לא יעלם וככל הנראה אף יגדל.

באותה עת ביצעה חברת המחקרים גרטנר מחקר שעלה ממנו כי מעסיקים רבים ירצו להרחיב את אוכלוסיית הפרילנסרים שלהם כדי לאפשר יותר גמישות במקומות העבודה.

כמו כן כתבנו, כי ארגונים שמעוניינים להעסיק יותר פרילנסרים, יהיו חייבים להעמיק את הידע שלהם בכל הקשור לדיני העבודה המתייחסים להעסקת פרילנסר, כד לוודא שאכן לא מתקיימים יחסי עובד מעסיק.

פרילנסרים מבצעים את עבודתם מהבית ונהנים מגמישות רבה בימי העבודה ובשעות העבודה. החיסרון שבעבודה כפרילנסר הוא היעדר תנאים סוציאליים בסיסיים.

בכל מקרה, ברגע שהארגון יודע להתמודד עם הסוגייה של יחסי עובד מעסיק (כלומר מוודא שהוא עובד על פי החוק ולא מעסיק למעשה שכיר בתנאים של פרילנסר) הרי שעבור חברות שבהן רלוונטי להעסיק פרילנסרים, יש תועלת רבה מהעסקתם.

אחת התועלות העיקריות טמונה בכך שפרילנסרים יכולים לבצע פרויקטים שהארגון זקוק להם, אבל אין כדאיות להקצות להם עובדים בשכר.

בנוסף, מאגר פרילנסרים יכול לשמש להוצאת פרויקט למיקור חוץ באופן מיידי, במקרים בהם הארגון זקוק לעובדים באופן דחוף ואין זמן לצאת להליך גיוס ארוך ויקר.  

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה