לקראת הסערה מחר: כיצד לממש את פוטנציאל סיעור המוחות

לקראת הסערה מחר: כיצד לממש את פוטנציאל סיעור המוחות

סיעור מוחות משלב גישה רגועה ובלתי רשמית לפתרון בעיות עם חשיבה לרוחב

שיתוף
סיעור מוחות

סיעור מוחות

מנהל הפרסום של Madison Avenue – אלכס אוסבורן, פיתח את הגישה המקורית של סיעור מוחות ופרסם אותה בספרו משנת 1953 "דמיון יישומי" (Applied Imagination). מאז ועד היום, החוקרים עשו שיפורים רבים לטכניקה המקורית שלו.

סיעור מוחות מעודד אנשים להעלות מחשבות ורעיונות שיכולים, בהתחלה, להיראות קצת הזויים. חלק מהרעיונות הללו יכולים להיות מעוצבים לפתרונות מקוריים ויצירתיים לבעיה או למוצר חדש, בעוד שאחרים יכולים לעורר רעיונות נוספים. סיעור המוחות למעשה "מטלטל" את האנשים החוצה מדרכי החשיבה הרגילות שלהם ומוביל אותם לפרץ רעיונות מקוריים.

לכן, במהלך סיעור מוחות, אנשים צריכים להימנע מביקורת או תגמול רעיונות. יש לפתוח אפשרויות ולפרק הנחות שגויות לגבי הבעיה. שיפוט וניתוח בשלב זה יגבילו את היצירתיות.

מדוע להשתמש בסיעור מוחות?

פתרון בעיות קבוצתיות בדרך קונבנציונאלית יכולה לעיתים להתערער על ידי התנהגות קבוצתית לא מועילה. בעוד שחשוב להתחיל עם תהליך אנליטי מובנה בעת פתרון בעיות, זה יכול להוביל את הקבוצה לפתח רעיונות מוגבלים. לעומת זאת, סיעור מוחות מספק סביבה חופשית ופתוחה המעודדת את כולם להשתתף. רעיונות מוזרים מתקבלים בברכה ובאהדה, וכל המשתתפים מעודדים לתרום באופן מלא ולסייע לפתח מגוון עשיר של פתרונות יצירתיים.

כאשר משתמשים בו במהלך פתרון בעיות, סיעור מוחות מכניס את הניסיון המגוון של חברי הצוות למשחק. זה מגדיל את העושר של רעיונות שיחקרו, ולעתים קרובות תוכלו למצוא פתרונות טובים יותר לבעיות מורכבות.

ככל שתערבו את הצוות שהגה את הרעיון בפיתוח המוצר או השירות עצמו, כך הם יהיו מחויבים יותר לגישת סיעור המוחות ויתאמצו לפתור בעיות בסביבה חיובית ומתגמלת. חשוב לגשת למפגש סיעור המוחות עם ראש פתוח ורוח לא שיפוטית.

סיעור מוחות אישי

בעוד שסיעור מוחות קבוצתי הוא המודל הסטנדרטי, ניתן גם לבצע סיעור מוחות אישי. מספר מחקרים הראו כי סיעור מוחות אישי מייצר יותר – ולעתים קרובות טוב יותר – רעיונות, מאשר סיעור מוחות קבוצתי.

זה יכול להיות בגלל שקבוצות לא תמיד מקפידות על הכללים של סיעור מוחות, והתנהגויות שליליות יכולות לזחול פנימה, אבל בעיקר זה קורה כי אנשים שמים כל כך הרבה תשומת לב לאנשים אחרים שהם לא תמיד מייצרים רעיונות משלהם – או הם שוכחים את הרעיונות האלה בזמן שהם מחכים לתורם לדבר.

כאשר אתם עושים סיעור מוחות משלכם, אינכם צריכים לדאוג לאגו או לדעות של אנשים אחרים, ואתם יכולים להיות חופשיים ויצירתיים יותר. לדוגמה, תוכלו לגלות כי רעיון שהייתם מהסס להעלות בקבוצה מתפתח למשהו מיוחד כאשר אתם חוקרים אותו בעצמכם.

עם זאת, אתה לא יכול לפתח רעיונות באופן מלא כאשר אתה לבד, כי אין לך את הניסיון הרחב יותר שמביאים איתם חברי הקבוצה האחרים.

כדי להפיק את המרב מסיעור מוחות אישי, בחר מקום נוח לשבת ולחשוב. מזער הסחות דעת כדי שתוכל להתמקד בבעיה בהישג יד, ושקול להשתמש ב- Mind Maps כדי לארגן ולפתח רעיונות.

סיעור מוחות קבוצתי

בסיעור מוחות קבוצתי תוכל לנצל את החוויה המלאה והיצירתיות של כל חברי הצוות. כאשר אחד החברים מקבל תקוע עם רעיון, היצירתיות של חבר אחר והניסיון שלו, יכולים לקחת את הרעיון לשלב הבא. תוכלו לפתח רעיונות לעומק רב יותר עם סיעור מוחות קבוצתי מאשר בסיעור מוחות בודד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה