שיתוף

בשוק העסקי המאוד תחרותי בו פועלים כיום כל הארגונים מכל הסוגים ותחומי הפעילות, אף ארגון לא יכול להתקדם, להתפתח ולהתחרות היטב על השוק שלו בלי שיש לו מספיק עובדים שיודעים לקחת יוזמה ולהוביל חדשנות.

ההנהלה הבכירה, מוכשרת ככל שתהיה, לא יכולה להביא בכוחות עצמה את החברה למצב של הובלת השוק שלה.

לכן, עידוד עובדים לנקיטת יוזמה, וגיוס עובדים בעלי תכונות של יזמים הם מהלכים קריטיים כדי שבחברה יעלו באופן שוטף רעיונות למוצרים ושירותים חדשים.

פרט לסיוע המשמעותי לקידום והתפתחות הארגון שניתן להפיק מיזמות של עובדים, עידוד העובדים לנקוט גישה יוזמת, מגביר במידה רבה את המוטיבציה שלהם ואת תחושת המחוברות שלהם לארגון.

אחד העקרונות המרכזיים שצריכים להוביל את נושא היזמות והחדשנות בחברה הוא לא לפחד לקחת סיכונים ולא לפחד מכישלונות.

ארגון שרוצה לעודד את עובדיו לנקוט יוזמות חדשות חייב לקחת בחשבון שבכל יוזמה יש סיכון. לכן אין ספק שתמיד יהיה אחוז מסויים של יוזמות שיכשלו.

חברה שלא מוכנה לקחת סיכונים, ובמקביל ללמוד מכשלונות ולצמוח מהם, תדעך על פני זמן ולא תצליח לצמוח. בחברה כזאת, לא רק העובדים שנכשלו יחששו ליזום שוב, גם העובדים שהיו עדים ליחס השלילי שמקבלים העובדים שנכשלו, יחששו וימנעו מלנקוט יוזמה.

כדי לעודד את תכונות היזמות של העובדים יש לעודד את הסקרנות שלהם ולטפח אותה. יש לעודד את העובדים להעלות רעיונות ויוזמות משלהם, ואף לאתגר את המנהלים שלהם.

הנהלות חכמות שמעוניינות להוביל את הארגון שלהן להצלחות וצמיחה, מבינות שעובדים שהם יזמים ומעלים חדשות לבקרים רעיונות חדשים, מהווים נכס אדיר לחברה.

ארגון שהמנהלים בו מרגישים מאויימים מפני עובדים יזמיים שמאתגרים אותם, שרואים ביזמות תכונה שלילית ובלתי רצויה, ושמוותרים על הנכס הזה מרצונם החופשי, מוותרים למעשה על סיכויי הצמיחה של החברה לטווח הארוך.

יש לעודד סקרנות ונטייה להמצאות, ולתגמל אותן. בדרך כלל נוהגים להעניק בונוסים לעובדים שרשמו הצלחות גדולות ולהוקיר את הצלחתם ברבים.

השאלה היא מה עושים לגבי עובדים שיזמו רעיון למוצר חדש, השקיעו את מיטב מרצם וזמנם כדי שהמוצר או השירות החדש יצליח, אבל בסופו של דבר היוזמה נכשלה.

במקרים כאלה, כאשר ההנהלה רואה שהעובדים עשו כל מה שהיו צריכים לעשות כדי שהיוזמה תצליח והיא נכשלה בגלל סיבות שלא כולן תלויות בהם, רצוי לתגמל את העובדים הללו על היוזמה וההשקעה.

יש בכך מסר גם לעובדים עצמם וגם לעובדים אחרים, שהעידוד ליוזמה לא מצטמצם להצלחות בלבד. עובדים שיחששו מכישלון הם עובדים משותקים שבסופו של דבר יסתפקו בשאיפה לבינוניות.    

לכן יש לתת קרדיט גם לעובדים שנקטו ביוזמה שלא הצליחה ולהמנע מגינויים. חשוב מאוד לתת להם קרדיט פומבי, ולציין לשבח את כל בעלי היוזמה.

יתרה מכך, רצוי אף לעודד את העובדים שנקטו יוזמה ונכשלו, להמשיך לנסות ליצור יוזמות חדשות שיגבירו את מידת החדשנות של החברה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה