"למנהלי משאבי אנוש יש תפקיד מרכזי בהטמעת מערכות AI בארגון"

"למנהלי משאבי אנוש יש תפקיד מרכזי בהטמעת מערכות AI בארגון"

בלה יעקובי, נוביליס: "כדי לעבור מפרויקטי פיילוט של מערכות בינה מלאכותית למערכות מבצעיות, יש עדיין כמה אתגרים שעל הארגון להתמודד איתם בהצלחה"

שיתוף
בינה מלאכותית

"בראייה שלי, מנהלי משאבי האנוש הם הגורם המרכזי ועמוד התווך ליישום מוצלח של בינה מלאכותית בארגון. כולם מדברים על בינה מלאכותית ואפשר לומר שלבינה המלאכותית אכן יש פוטנציאל רב לסייע לארגונים להתמודד עם בעיות וסוגיות עסקיות שעד כה לא היה להן פתרון", אומרת בלה יעקובי, מנכ"לית חברת התוכנה נוביליס, המלווה את תחום הבינה המלאכותית והטמעתו ויישומו בארגונים.

"בינה מלאכותית יכולה להניע את הארגון לפרודוקטיביות מואצת, לחלץ תובנות עסקיות מהמידע הארגוני, לשפר ביצועים בכל הקשור להתנהלות מול לקוחות, וליצור מודלים עסקיים חדשים שמאפשרים להתמודד עם האתגרים החדשים וכוחות השוק העסקי.

"בימים אלו צוותי משאבי אנוש עולים מדרגה, כיוון שבעתיד הנראה לעין תהיה להם חשיבות מרכזית והשפעה ישירה על התוצאות העסקיות של הארגון".

על פי מחקרים אחרונים עד 2021 יכללו כ-75% מהמערכות העסקיות יכולות AI

יעקובי מציינת, כי "על פי המחקר האחרון של חברת המחקרים האמריקאית IDC, עד שנת 2021 יכללו כ-75% מהמערכות הארגוניות יכולות בינה מלאכותית, אבל הארגונים חייבים לעבוד על זה. העובדה שהמערכות יכילו את היכולת הזאת, אינה מספיקה.

"כדי לעבור מפרויקטי פיילוט של מערכות בינה מלאכותית למערכות מבצעיות, יש עדיין מספר אתגרים שעל הארגון להתמודד איתם בהצלחה. ראשית, כולם מסכימים ש-AI ייצור מודלים עסקיים חדשים וישנה את האופן בו ארגונים פועלים. כמו כן, כולם מסכימים שכתוצאה מכך ישתנה ללא היכר כלל התפקידים של כל עובדי הארגון.

"עובדה קריטית נוספת שיש לקחת בחשבון היא, שכדי להוביל שינויים ותמורות אלו, למשאבי אנוש וגורמים האמונים על חינוך והכשרה ארגונית, יש תפקיד מרכזי המתבטא בשני רבדים".

שני הרבדים בהם מתבטא תפקידם של מנהלי משאבי האנוש בהטמעת AI:

רובד 1 – יצירת מודלים עסקיים חדשים ויישומם בפועל:

"חשיפת הדרגים העסקיים, כולל דרגי הביניים ואנשי מפתח בארגון, ליכולות הבינה המלאכותית ולעקרונות ליישום טכנולוגיות אלו, תקרב את הדרג העסקי להבנת תחום ידע זה", אומרת יעקובי.

"יתרה מכך, זה גם יאפשר לארגון לזהות, לתעדף, ולהוציא לפועל, את התהליכים משולבי הבינה המלאכותית שיביאו את הארגון ל-ROI הגבוה ביותר.

"אנשי מפתח אלו הם גם האנשים הקריטיים והחיוניים לזיהוי כשלים פוטנציאליים. מדובר בסוגיות רגולטוריות, אופי המידע הנדרש וזמינותו, סוגיות של פרטיות (privacy) וסוגיות עסקיות נוספות.

"כמו כן, שלא כמו ביישום מערכות מידע מסורתיות (IT) כפי שהכרנו עד היום, בבינה מלאכותית יש צורך במעורבות הדוקה יותר של הצד העסקי, בכל הקשור להעברת ידע, ואימון (training) מערכות הבינה המלאכותית.

"ברמה היומית יש לבצע ניהול וניטור שוטף של מערכות AI במישור תחום הידע העסקי. נוסף על כך, יש לבצע מעת לעת ריענון יזום במערכות אלו. יש להדגיש, כי אגף ה-IT לא יכול ואין לו את הכלים לתחזק מערכות אלו במישור תחום הידע העסקי".

רובד 2 – יצירת תפקידים חדשים והובלת שינוי ארגוני:

"סביר להניח כי רבים מהעובדים בארגון יחששו מאוד מכך שהאוטומציה של התהליכים באמצעות בינה מלאכותית תגזול את פרנסתם", מסבירה יעקובי.

"נהפוך הוא, ביצוע הכשרות והקניית ידע לעובדים בתחום זה, יכולים לספק להם תובנות כי טכנולוגיות אלו יבטלו אך ורק את המשימות הרוטיניות בעלות הערך הנמוך.

"בה בעת, ישחררו טכנולוגיות אלה את העובדים מעבודה הרוטינית המתישה והמונוטונית, לטובת ביצוע עבודה יצירתית ובעלת חשיבות אסטרטגית. על ידי כך, הן בסופו של דבר יעצימו את העובדים, את התוצרים שלהם ואת התוצאות העסקיות של כלל הארגון".

יעקובי מדגישה, כי "כישלון בהעברת הידע בתחום זה עלול להוביל להתנגדות, להתקוממות פנים ארגונית, ואף לחבלות סמויות בתהליך. היום יותר מתמיד ברור, כי יש חשיבות גבוהה להעברת ידע בנושא הבינה המלאכותית למנהלים עסקיים בכל הדרגים, כדי שמיזמי ה-AI יוטמעו באופן האופטימלי ביותר בארגון".

לדבריה, "אתגרים אלו קיימים לא רק בארץ אלא גם בחו"ל. אני עוקבת מקרוב אחר פרויקטים שלא הצליחו לעלות על דרך המלך כאשר הסיבה המרכזית לכך, היא היעדר מעורבות מלאה של מנהלי משאבי אנוש והדרג העסקי בתהליך. במקרים אלו, הובלת הפרויקטים הייתה בעיקר על ידי אגף מערכות המידע וגורמים טכנולוגים אחרים.

"לאור העובדה שקיים פער בארגון, החלטנו ליזום סדנה לאוריינות בתחום AI. הסדנה מיועדת למנהלים עסקיים ובעיקר למנהלי משאבי אנוש".

מהן מטרות הסדנה?

"מטרות הסדנה הן לעשות סדר בדברים, ללמוד ולהבין את עקרונות הבינה המלאכותית לעסקים, להבין לעומק מדוע AI אינו שייך לגזרת ה-IT המסורתי, ומהי המעורבות הנדרשת מהיחידות העסקיות".


בלה יעקובי, מנכ"לית חברת התוכנה נוביליס, מלווה כבר כמעט שלוש שנים את התחום המתפתח של הבינה המלאכותית והיא  בעלת הסמכה מ-MIT בתחום ה-AI Implications For Business. חברת נוביליס מעבירה סדנאות למנהלים ומנהיגים עסקיים.

חברת נוביליס מעבירה סדנאות AI למנהלים ומנהיגים עסקיים. למידע נוסף אודות הסדנאות, ניתן ליצור קשר עם בלה יעקובי:

טלפון נייד: 050-8480084.

דואר אלקטרוני: bella@novilis.co.il

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה