שיתוף

כולם מדברים על זה, מכירים את הנתונים ואפילו ניתן לשמוע מדי פעם מחאות ברשתות החברתיות: לנשים יש יתרונות ברורים בתפקידי ניהול.

נשים שהן מנהלות יודעות להציע דרכים חדשות להתמודד עם בעיות ואתגרים, הן מביאות אנרגיה רעננה ונקודת מבט שונה מזו של מנהלים גברים ועוד. כך שבשורה התחתונה, לנשים יש פוטנציאל להיות מנהלות מצויינות.

ולמרות כל זאת, ועל אף הרוח הגבית שמקבל כל נושא הגיוון התעסוקתי בכלל והגיוון המגדרי בפרט, ברגע שמדברים על הכנסות ורווחיות, איכשהו חברות רבות מאד מדירות נשים מתפקידי ניהול, או משדרות חוסר אמון ביכולותיהן.

התוצאה היא, פער תהומי בין מה שחברות מצהירות בחזון שלהן לגבי שוויון מגדרי, לבין המציאות בשטח.

מכון המחקרים של ענקית המחשוב יבמ ערך מחקר לגבי הערך העסקי שנשים תורמות לארגונים.

החוקרים בדקו נתונים של אלפי חברות בארה"ב ומצאו כי על אף כל הכוונות הטובות, ברגע שזה מגיע לפעולה בשטח, ניתן לראות שנשים ממלאות כ-18% בלבד מתפקידי הניהול המובילים.

לדעת החוקרים, הסיבה לכך נעוצה בעובדה שכ-79% מהחברות לא השכילו לתת עדיפות למגוון התעסוקתי והמגדרי.

מנגד, בחברות שכן מכניסות מגוון מגדרי לארגון בצורה פעילה (כלומר לא רק ברמת ההצהרות) ומעודדות נשים להתקדם לתפקידי ניהול בכירים, מתרחשת פריצת דרך שפותחת את השערים בפני נשים רבות אחרות.

מחקרים מראים כי כשיש נשים בתפקידי ניהול זה מוביל ליותר נשים בחברה באופן כללי, ובה בעת יותר נשים בתפקידים בכירים, זה כשלעצמו כבר יוצר נשים שמתקדמות לתפקידי ניהול. ונשים אלה נוטות לגייס עוד נשים לחברה וכך הלאה.

יתר על כן, כאשר עובדות זוטרות רואות שבהנהלה יש נשים, זה מהווה עבורן השראה לשאוף לתפקידים בכירים ולתפקידי ניהול.

כאשר מדובר במוצרים שנמכרים לצרכן הסופי (B2C), נשים בתפקידים מובילים יכולות לספק משוב שלא יסולא בפז לגבי האופן שבו נשים אחרות עשויות להרגיש לגבי המותג של החברה.

הן גם יכולות להעביר מסרים שיצרו יותר הזדהות עם החברה. לדברי החוקרים, כיום יש לכך חשיבות רבה מאי פעם.

יתרון נוסף של נשים בתפקידי ניהול בכירים טמון בכך שמנהלות נשים הופכות את הארגון לאטרקטיבי יותר לעובדים שהם נשים וגברים כאחד, שכן יותר ויותר עובדים שואפים כיום לעבוד עבור חברות שמיישמות מגוון תעסוקתי הלכה למעשה.

עובדה זו נכונה במיוחד לגבי עובדים צעירים. מחקרים של המכון ליחסי ציבור מצאו, כי כמעט מחצית מבני דור המילניום רואים את המגוון התעסוקתי וההכלה של מעסיקים כגורם חשוב בעת שהם מחפשים עבודה.

אם כן, איך הופכים את הארגון למקום עבודה ידידותי לניהול נשי: ראשית, יש להגדיר את הנושא הזה של ניהול על ידי נשים  כמרכיב מרכזי במדיניות החברה ובהצהרות החזון שלה, ובה בעת להמחיש על ידי כך שפועלים בכיוון זה והופכים את זה מהצהרות שכתובות על נייר למעשים בפועל.

במקביל, יש לנתח את הסיבות לכך שהתרבות הכלל עולמית מתייחסת בחשדנות רבה לרעיון של ניהול על ידי נשים.

לכן יש לבצע שינוי תרבותי עמוק ומקיף במטרה להסיר את המכשולים המאוד גבוהים שמעכבים את קידומן של נשים במקום העבודה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה