שיתוף

אחרי שנים רבות של שליטת האיגודים המקצועיים בעולם העבודה, אחרי אינסוף מאבקים מתוקשרים של עובדים על הסכמים קיבוציים, הגנה אינטנסיבית על מקומות העבודה בצד שביתות ואבטלה, הגיע לעולם דור חדש של עובדים: דור ה-Y (או דור המילניום) וטרף את כל הקלפים.

השינוי החד בשאיפות וברצונות של דור המילניום לעומת מה שהיה קיים בדורות שקדמו לו, יחד עם הלקחים שהפיקו בני הדור הזה מהיעדר הביטחון בעבודה שחוו הוריהם במהלך המשברים הכלכליים של 2001-2003, ולאחר מכן ב-2008, הביאו ליחס החשדני שלהם כלפי מערכות ארגוניות מסודרות, להיעדר כל נאמנות לארגון אחד ספציפי, ולשאיפה להגיע ליציבות כלכלית בטווח הקצר מאוד.

כל אלה מתבטאים כיום בקושי מהותי של הארגונים לאתר מועמדים בעלי כישורים ומיומנויות שנדרשות לארגון. ובסופו של דבר יש צורך מצד הארגונים והעובדים כאחת, למצוא שיטה אחרת שתענה על הצרכים של כולם. על הצורך הזה צפויה לענות כלכלת הפרילנס, או בשמותיה הנוספים: כלכלה אג'ילית או כלכלת כוח עבודה המשותף.
אם כן, מהן הסיבות לכך שכלכלת הפרילנס צפויה לנסוק בשנים הקרובות בכל העולם.

1. הטכנולוגיה כמנוע צמיחה

אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של כלכלת הפרילנס הן הפלטפורמות הטכנולוגיות המתקדמות שמאפשרות לחבר בין פרילנסרים שמחפשים סידורי עבודה גמישים, לבין החברות הזקוקות להם. יש פלטפורמות שמתמקדות בנישות ספציפיות ואחרות שמתפרסות על מגוון רחב של תחומים. אבל נראה כי לינדקאין כמו תמיד תוביל גם כאן (לפחות בעתיד הנראה לעין) בכל מה שקשור לחיבור בין ארגונים ופרילנסרים.

2. דור ה-Y מעדיף חופש מקסימלי

רבים מבני דור המילניום, שכאמור צפויים להוביל את המגמה, מעדיפים סביבת עבודה כללית שלא מחייבת אותם לארגון אחד ספציפי, שבה ההתקשרויות הן קצרות טווח, החוזים זמניים והכי חשוב: הם אדונים לעצמם. כלומר הפרילנסרים עצמם מנהלים את העסק העצמאי שלהם ומשכירים את שירותיהם וכשרונם לכמה ארגונים במקביל, לא בהכרח באותה מדינה. פרט לכך, יש להם חופש מקסימלי להפסיק את ההתקשרות מעכשיו לעכשיו עם ארגונים שלא מתאימים להם במישור הערכים או מכל סיבה אחרת.

3. יתרונות לארגונים ולעובדים

כלכלת הפרילנס שונה מהתעסוקה המסורתית בעיקר בכך שהיא אינה מבוססת על עבודה קבועה. למעשה, היא מבוססת על חוסר קביעות. מדובר בהרבה מאוד משימות חד-פעמיות, או בהתקשרות בחוזים ארוכי טווח עם פרילנסרים ספציפיים. כך או כך, הארגון והפרילנסר כאחד, יכולים להמשיך את ההתקשרות ביניהם כל עוד הסידור נוח לשני הצדדים.

היתרון עבור הארגונים טמון בין השאר בכך שהם יוכלו להשיג בקלות אנשי מקצוע מיומנים מעולים, עבור פרויקטים ספציפיים לטווח קצר. יתרה מכך, יש חברות, בעיקר צעירות, שאינן יכולות לממן עובדים ברמה מקצועית מאוד גבוהה בשיטה המסורתית. ואילו שיטת הפרילנס מאפשרת להן לבחור עובדים מקצועיים ומיומנים מתוך מאגר שבשיטה הרגילה, כאמור, לא היתה להם גישה אליו.

4. פיזור סיכונים

מתכונת הפרילנסרים כנראה לא תתאים אף פעם לכולם. תמיד, בכל דור יהיו עובדים שיעדיפו את הנוחות והביטחון שבעבודה קבועה. אלא שלאור העובדה שעובדי דור המילניום נוטים לעבור מארגון לארגון אחת לכשלוש עד ארבע שנים בממוצע, הרי שממילא הם לא מגיעים למקום עבודה ספציפי לטווח ארוך.

העבודה במתכונת פרילנס מספקת למי שבוחר בה, את החופש לבחור עם מי לעבוד, ואת החופש לעבוד עם כמה ארגונים במקביל, ובכך למעשה לפזר סיכונים ולהפחית את הסיכון לפיטורים. ובראש ובראשונה היא מאפשרת את החופש לבחור אילו סוגי עבודות לקחת ואילו לא.

5. הכנסות ורווחים

הרווחים המצטברים מכלל הארגונים שעבורם עובדים עובדי הפרילנס יכולים להגיע להיקף הכנסה של משרה מלאה ולעיתים אף להיקפים שמעבר לסכומים שהיו יכולים לקבל במסגרת של עבודה קבועה בארגון ספציפי.
כלכלת הפרילנס מאפשרת לאלו שבוחרים בה, להחליט איך לקבל את התמורה לעמלם, והם גם אחראים על כל נושא ההפרשות לפנסיה, חסכונות אחרים, ביטוח לאומי, ביטוחי בריאות וכד. הם אינם זכאים להטבות המאפיינות את עולם התעסוקה המסורתי.

עם זאת, יכולים הפרילנסרים לנצל את הטבות המס של הפעלת עסקיהם, לרבות ניכויי מס בגין הוצאות תפעוליות שלא יוחזרו, כגון נסיעות, ביטוחים, הפרשות לפנסיה וכו.

6. שליטה מלאה על לוחות זמנים וקבלת משימות

סיבה נוספת לכך שכלכלת הפרילנס צפויה להיות שיטת התעסוקה המועדפת על עובדי דור המילניום טמונה בכך שמעצם העובדה שהם לא מחוייבים למעסיק בודד, הם שומרים על שליטה רבה יותר על לוחות הזמנים של עבודתם, ויכולים לקבל על עצמם רק משימות שמסתדרות עם לוחות הזמנים שלהם.
יתרון נוסף בשיטת הפרילנס היא האפשרות לעבות במהירות יחסית את קורות החיים שלהם ואת התחומים בהם מתנסים עובדים אלה.

7. אפשרות לשילוב פרילנס עם תעסוקה מסורתית

ככל שכלכלת הפרילנס תתפתח, צפויים להתפתח גם תחומי ביניים שמשלבים את הפרילנס עם תעסוקה מסורתית. מדובר בעובדים שיעדיפו לעבוד במשרה חלקית בארגון מסויים, או לחלופין, הארגון יעדיף להעסיק את העובד במשרה חלקית, ובד בבד לעבוד עבור ארגונים אחרים במתכונת פרילנס. בשיטה זו העובדים משיגים בטחון תעסוקתי מסוים ועדיין שומרים על גמישות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה