לחדר הישיבות בצעדי מחול

לחדר הישיבות בצעדי מחול

ארז אלון, מורה למחול ומומחה לטיפול בתנועה, הוא הבעלים של חברת "ארגונומיה בתנועה", לטיפול תוך כדי תנועה בעובדים ומנהלים בארגונים

שיתוף
ארז אלון - טיפול באמצעות תנועה
ארז אלון - טיפול באמצעות תנועה

ארז אלון, מורה למחול ותנועה בריאותית, בוגר תואר ראשון מאוניברסיטת לידס (Leads University) באנגליה, הקים בהמשך את חברת "ארגונמיה בתנועה", המתמחה בפתרונות לטיפול במכלול בעיות גופניות, נפשיות וחברתיות בארגון – באמצעות תנועה.

ספר לי קצת על הרקע שלך
ארז אלון: התחלתי את הקריירה שלי כרקדן ומורה לריקוד. תוך כדי הריקוד התוודעתי לתחום שנקרא אד"ם (איזון דרך מודעות) בתנועה ומאז אני עוסק בתחום כבר למעלה מ-22 שנים. אד"ם בתנועה היא גישה רחבה, הבאה להעניק פתרונות לאנשים ברמה פרטנית או קבוצתית, למכלול בעיות פיזיולוגיות קרי כאבי גב, כאבי צוואר, דלקות מפרקים, בעיות נפשיות כגון מתח, חרדה, עייפות והשילוב של בעיות פיזיולוגיות ונפשיות – והכול באמצעות תנועה.
על בסיס מידע עשיר בתחום, תוצאה של מחקר לצד התנסות מקצועית, פיתחתי גישה ייחודית לטיפול באנשים בכל הגילאים ומקשת רחבה של בעיות והפרעות, באמצעות תנועה, איזון, מודעות והקשבה לגוף. בשנת 2002 התחלתי לטפל בקבוצות במגזר בשוק העבודה ותוך כדי התהליך שעברתי, של למידת הבעיות והצרכים של ארגונים במשק, החלטתי להרחיב את ההתמחות שלי ופתחתי בשנת 2006 את "ארגונומיה בתנועה", כחברה מקצועית, ייחודית וייעודית לטיפול בתנועה בארגונים במשק.

במה עוסקת הארגונמיה בתנועה למעשה?
ארז אלון: ארגונמיה היא בעצם תחום העוסק בהתאמת סביבת העבודה לעובד, יצירת סביבה נוחה, בריאה ומאוזנת, החל מדאגה לכיסאות נוחים לעובד ועד להתאמת גובה השולחן ועוד. הדגש הוא לייצר סביבת עבודה אופטימלית לעובד, כדי שניתן יהיה להפיק ממנו את המקסימום. החברה שהקמתי ושבראשה אני עומד כיום, מרחיבה את התחום לאופקים חדשים. אנחנו מסייעים לעובדים ולמנהלים לתפקד נכון, לשמור על עצמם, למנוע פציעות ואי נוחות ואף לטפל בעצמם במטרה לייצר בעצמם סביבת עבודה טובה יותר, נוחה יותר ונעימה יותר והכול – בתנועה.

איך זה עובד?
ארז אלון: לגוף יש דרך לטפל בעצמו, לחסן את עצמו ולשמור על עצמו. הגוף הוא התרופה והמגן הטוב ביותר לעצמו. אז אם עובד מתלונן על כאבי גב כי לטענתו הכיסא לא נוח, במקום לבוא למנהל ולהציע לו להחליף את הכיסא, אני אלמד את העובד איך לשבת נכון, לבצע תרגילים לחיזוק הגב, אתאים עבורו סדרת תרגילים בהתאם לכאבים הספציפיים שלו, ליכולות שלו ולמגבלות שלו והכי חשוב – אתן לו חומר למחשבה וכלים, כך שמעתה והלאה הוא יוכל לטפל בעצמו. אני לא מטפל שמגיע בכל פעם שכואב משהו או יש בעיה, הטיפול שלי הוא ללמד אנשים לטפל בעצמם, אני לא דג עבורם אלא מלמד אותם לדוג.

מה שאני מביא לשיטה זה את הרקע העשיר והאהבה למחול כך שהפעילות הופכת צבעונית יותר, מוחשית וחווייתית עם דגש על חוויה מוזיקלית. אני מאמין שאם עובדים היו מעוניינים לקבל אינפורמציה הם היו מורידים מידע מאתר הבית של קופת חולים אבל זה לא מעניין אותם, זה לא מדבר אליהם וזה ממש לא מדבר בשפה שלהם. סדנאות חווייתיות שמעבירות אינפורמציה וכלים בצורה מוחשית וחווייתית, משאירות אימפקט על האדם. זה ה'אני מאמין' שלי.

מדוע עובדים בחברה המערבית זקוקים לטיפול בדרך של תנועה בריאותית? (הרי אנחנו יושבים מול מחשב ולא חוטבים עצים)
ארז אלון: עובדים בארגון המודרני סובלים מבעיות פיזיולוגיות ונפשיות בעיקר בשלוש קטגוריות:
* עובדים שיושבים שעות ממושכות מול מחשב סובלים מכאבי גב וצוואר.
* הדינאמיקה הארגונית משליכה על המצב הבריאותי של העובדים. סביבת עבודה מלחיצה יוצרת עייפות וחולשה, בעיות לחץ דם, מגרנות ואפילו אולקוס.
* ישנם עובדים שכן עובדים קשה פיזית, בין אם זו עמידה ממושכת, נשיאת סחורה, סידור סחורה על מדפים וכיו"ב.

העולם המערבי אמנם מציע סביבת עבודה שונה אבל היא לאו דווקא בריאה או בטוחה יותר, בייחוד אם אין את הכלים והמודעות לשמירה על הגוף והנפש במשך יום העבודה הכול כך ארוך. על פי Fit for work research שהתפרסם ב-2010 עולה ש-49.9% מימי ההעדרות מעבודה מסיבות מחלה במדינות המתועשות הם כתוצאה מכאבי גב.

אז איך זה בעצם עובד בארגון?
ארז אלון: ראשית כל, נוצר הקשר עם נציגי החברות שאלו לרוב מנהלי משאבי אנוש ורווחה. אני מקבל מהם פרופיל מסודר של מקום העבודה, מספר האנשים, טווח גילאים ועוד. בשלב הבא אני מגיע למקום לבחון אותו פיזית, לזהות ולהבין בעיות וקשיים ואז אני בונה תכנית עבודה בהתאם למסגרת שהחברה מקצה מבחינת זמן, מקום ומספר האנשים. אני יכול להעביר פעילויות גופניות, הדגמה ותרגול או לחילופין הרצאות בנושא בריאות ותחזוקה נכונה של הגוף במשך שעה וחצי לציבור של 50 עובדים, ואני יכול גם לקיים סדנאות ל-15 עובדים בהם יתבצע תרגול מעשי, תוך דינאמיקה קבוצתית בפעילות חברתית וחווייתית. אני יכול לעבוד לבד או להגיע עם צוות המדריכים שלי. הכול תלוי בארגון. השיטה יכולה לסייע לאדם אחד (מנכ"ל או גורם בכיר בחברה) וכן  למאות ואלפי עובדים בארגון. יש לי לקוחות ששוכרים אותי לסדרת הרצאות או סדנאות אינטנסיביות לעובדים במשך שבוע, ואני עובד איתם בסבבים ויש שעובדים איתי לטווח ארוך, במפגשים של אחת לשבוע או לשבועיים לפגישות של 20 דקות עם כל קבוצת עובדים. אני מתגמש ומתאים את תכנית העבודה לצרכים של הארגון ולאילוצים, כלומר, אם חברה לא יכולה לוותר על כל נציגי השירות  במשך שעה, אז אנחנו מפצלים את הקבוצה לארבע ומקיימים ארבעה סבבים. זה מודל שנועד לעבוד ולהצליח בכל ארגון וארגון.

מי הלקוחות שלך?
ארז אלון: יש לי לקוחות מגוונים שכוללים את הפניקס חברה לביטוח, אפריקה ישראל, מחוז ירושלים של חברת חשמל ואפילו עובדי משכן הכנסת. לאחרונה התחלנו פיילוט במוסד לבטיחות וגהות. הם הכניסו את הסדנאות למערכת השעות של העובדים במוסד, לא כחלק מפעילות חברתית או בריאותית אלא כחלק מההכשרה הבטיחותית השוטפת בארגון. זה ארגון ששם את הדגש על שמירה על מניעת תאונות עבודה ופציעות. הפתרון שאני מספק הוא בבחינת פתרון כולל, כי הוא נותן מענה בהיבט הטיפולי ובהיבט המניעתי של פגיעות ופציעות בעבודה. חשוב לזכור כי אנשים אמנם מבלים את רוב שעות הערות שלהם בעבודה, אולם יש להם גם חיים מחוץ לעבודה וגם שם אורבים סיכונים. אנשים מתלוננים על כאבים ומתחים 'בגלל העבודה' אבל למעשה גם בבית הם מבצעים מטלות, מרימים תינוקות וילדים ועוד. האינטרס של מקום העבודה לטפל הן בבעיות שנגרמו במסגרת העבודה והן בבעיות כלליות שנגרמו מחוצה לה הן ברורות – כל ארגון שואף להפיק את מקסימום התועלת מהעובד והעובד מסוגל לתת את המקסימום רק כשהוא במיטבו. זו משוואה פשוטה והראשונים שמבינים אותה ומבינים אותה טוב – הם מנהלי משאבי אנוש, רווחה ועבודה בארגונים.

מה המסר שלך למקבלי החלטות בארגונים?
ארז אלון: שאין גלולת פלא או כפתור במקלדת שבאמצעותה אפשר להעביר עובד ממצב בינוני למצב טוב. זה תהליך ארוך שדורש הבנה ומחויבות. אני קורא לזה 'פתרון מברשת השיניים'. טיפול בתנועה הוא משהוא שמתווסף לשגרת היום יום באופן טבעי ומבלי לגזול זמן, אולם כבודו במקומו. אם מטפלים מספר דקות ביום, בכל יום, ניתן למנוע ואף לטפל בבעיות. טיפול בגוף, באמצעות הגוף, הוא כלי טיפולי זמין לנו בכל יום ובכל שעה. הוא רק דורש הבנה, התייחסות וסדר ומקום משלו בסדר העדיפויות שלנו.

אם היית יכול לבחור לך לקוח, כל אדם או חברה במשק העבודה, את מי היית בוחר ומדוע?
ארז אלון: הייתי בוחר קודם כל את הפקידות בביטוח לאומי. הן נשים שעוסקות בתחום שוחק ומתיש ומתמודדות עם רמות לחץ בלתי נסבלות. כתוצאה מסביבת עבודה כל כך קשה, הן מקשות על ציבור רחב של מקבלי שירות וזה מעגל מכושף. הייתי רוצה להגיע אליהן ולסייע להן להתמודד טוב יותר בסביבת העבודה המאתגרת ולעזור להן, כשבעצם דרכן אני עוזר לאלפי מקבלי השירות באופן עקיף. בטיפול בתנועה קיים תמיד תרשים זרימה. סיוע לאדם אחד פועל לטובת הכלל. ולכן הייתי רוצה לטפל באמצעות אד"ם בתנועה בראש הממשלה הנוכחי, בנימין נתניהו. הייתי רוצה ללמד אותו שפתרון, ולא משנה באיזה תחום אתה עוסק, הוא תהליך מורכב, הדרגתי, שלוקח זמן ומחויבות. שאין פתרונות קלים לבעיות מורכבות ואין פתרונות מידיים לבעיות משכבר הימים. הייתי רוצה ללמד אותו לעבוד בצורה ממוקדת ומאוזנת ודרכו, דרך הטיפול בו, לסייע לכל מי שעליו יש לו השפעה – כלומר לכל עם ישראל. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה