שיתוף

באתי לכאן היום כדי לספר לכן נרטיב שונה ממה שהתרגלתן לחשוב עליו עד היום .לספר לכן שעולם התעסוקה החרדי משתנה, וכי יש לכן כאן הזדמנות, ״אוקיינוס כחול״ של ממש, לפוטנציאל אנושי-נשי איכותי, מגוון, משכיל ומוכשר, ובעיקר לא ממומש. (והסיפור שלהן שונה לחלוטין מסיפור הגברים החרדים – עליו אולי אכתוב בפעם אחרת).

נכון להיום יש 1.3 מיליון חרדים, שהם כ 13% מהאוכלוסייה, והצפי הוא לגידול משמעותי במספרם ובחלקם באוכלוסייה בשנים הקרובות. לכאורה המשמעות היא שכבר היום מעל 10% מהעובדות של חברתכם  אמורות להיות חרדיות…

כאשה חרדית, רואת חשבון, משפטנית, בעלת תואר שני במדיניות ציבורית, שעובדת כבר שנים בתפקידי חשבות בכירים בעולם ״הכללי״ – אני יודעת שזה לא המצב, ואני גם מבינה שזה לא פשוט להתמודד עם אתגר זה.

ישנם אתגרים, ישנם חסמים – אישיים מגזרים, ישנן דעות קדומות ותפיסות שגויות גם מצד המעסיקים, שמחייבים למאמץ לא פשוט בכדי להתחיל בתהליך של שילוב נשים חרדיות בתהליכי הגיוס שלכן.

אז הנה כמה עובדות על עובדות חרדיות בכדי לסייע לכן להבין טוב יותר את המציאות בשוק התעסוקה ולהבין שזה אפשרי, כדאי ומצדיק את המאמץ:

  1. נשים חרדיות הן המפרנסות העיקריות בחברה – הן רוצות לעבוד, להתקדם בעבודה ולהתפרנס בכבוד.
  2. החברה החרדית מעודדת ומסלילה את הנשים החרדיות לעבוד ולהתקדם תעסוקתית, וכראיה – 83% מהנשים החרדיות עובדות.
  3. ישנן היום נשים חרדיות בכל תחומי התעסוקה ובמגוון של תפקידים בכירים – שותפות בכירות במשרדי רואי חשבון הגדולים במדינה, עורכת דין ושופטות, מרצות באקדמיה, נשות תקשורת ומנחות בטלוויזיה, יזמיות נדל״ן וסטראטאפיסטיות בעולם ההייטק. יש טייסת חרדית באל על, ראש המטה של הנשיא ריבלין היתה אישה חרדית וכך גם ראשת מערך משאבי האנוש בשב״ס. נכון – הן עדיין מיעוט, אך הן מודל לחיקוי ומובילות שינוי משמעותי בחברה.
  4. ישנן 200,000 נשים חרדיות בשוק התעסוקה, 24% מהן בעלות השכלה אקדמית ועשרות אלפים בעלות הכשרה מקצועית ותעודות מוכרות (בוגרות שנות י״ג-י״ד בסמינרים).
  5. המקצועות העיקריים בהן ניתן למצוא נשים חרדיות (בנוסף למקצועות החינוך) – כל מקצועות הכספים (רואות חשבון, מנהל עסקים, יועצות מס, חשבות שכר ומנהלות חשבונות), מתכנתות (-תואר במדעי המחשב/הנדסאיות תוכנה), הנדסאיות אדריכלות, מעצבות גרפיות ונשים בתפקידי אדמיניסטרציה בכירים.

כן, ישנן גם פערים,  פערי שפה ותרבות, נשים חרדיות מחוייבות לאיזון בית-עבודה אחר מהמקובל במגזר הכללי ויכולים להיות גם פערים מסויימים באיכות או סוג ההכשרה (תלוי בתחום).  

ונכון, בכדי לממש את הפוטנציאל האנושי הזה, ולייצר גיוון אמיתי ונכון במקום העבודה, תידרשו להתאמות מסויימות של סביבת העבודה ויתכן שגם לגמישות מסויימת בנושאים כגון שעות העבודה – אבל זה הרבה פחות ״דרמטי״ ממה שנדמה, ובעיקר המאמץ יהיה שווה את זה.

מעבר למאגר אנושי רחב שעוד לא היה לכן גישה אליו עד היום, תקבלו עובדות עם הכשרה מקצועית, איכות אנושית גבוהה, מיקוד גבוה בזמן העבודה (אין אינסטגרם, פייסבוק והפסקות עישון), נכונות ללמוד ולהתקדם, נאמנות למקום העבודה ורצון ביציבות תעסוקתית – ובנוסף תייצרו גיוון אמיתי של המשאב האנושי של החברה.

עמותת "מפרי ידיה" הוקמה כארגון הפועל כחברת השמה חברתית שלא למטרות רווח, ששמה לה למטרה לגשר בין עובדות חרדיות איכותיות לבין מעסיקים ומשרות בעלות פוטנציאל השתכרות וקידום גבוהים.

מצד אחד – אנחנו מסייעים לנשים חרדיות, שרכשו השכלה והכשרה מקצועית, למצות את הפוטנציאל התעסוקתי שלהן, ומצד שני – אנחנו מסייעים למעסיקים בייעוץ וליווי בכל הקשור לאיתור, גיוס ושילוב של נשים חרדיות במקום העבודה.

לשם כך פיתחנו תוכנית ליווי וייעוץ המתאפיינת מחד בהבנה עמוקה של צרכי האישה החרדית העובדת, ערכיה וסדרי העדיפויות שלה, ומאידך בהבנה של שוק התעסוקה הרלוונטי להיום וצרכי המעסיקים, וכתוצאה מכך גם את הדרך המיטבית לשילוב נשים חרדיות בעבודה באופן המאפשר את מיצוי יכולות ההשתכרות והתעסוקה של הנשים, ותפוקה גבוהה מבחינת המעסיק.

בנוסף, יש לעמותה יכולת ייחודית באיתור קהל היעד הרלוונטי, המבוססת על הכרות עומק עם הקהילה החרדית, ההכשרות המקצועיות השונות, רשתות ופלטפורמות מקצועיות מקובלות ועוד.

העמותה רשומה כלשכה פרטית הרשאית לעשות השמות.

נשמח להיות איתכם בקשר ולסייע לכם בשילוב נשים חרדיות בחברה שלכם – בלי פשרות מקצועיות, לסייע לנשים חרדיות לממש את הפוטנציאל שלהן, ולקדם את שילוב בין – מגזרי בחברה הישראלית.


המאמר מאת: שושי ברנדווין, שותפה מייסדת, מפרי ידיה – תעסוקה איכותית לנשים חרדיות.
מייל: info@mepriyadeha.org
טלפון / וואטסאפ: 072-3168965

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה