שיתוף

בשנים האחרונות אנו עדים יותר ויותר למגמות השקעה עולמיות אשר מאמצות מודל השקעה התואם את תפיסת האחריות החברתית.

המשמעות היא כי הן משקיעים מוסדיים כגון חברות וארגונים, והן משקיעים פרטיים, דוגלים בכך שעליהם להתחשב בשיקולים חברתיים וסביבתיים בבואם לבצע השקעות כספים.

תפיסת ESG , ראשי תיבות: סביבה, חברה וממשל תאגידי, מייצגת בחינת השקעה בחברות על פי רמת ההוגנות שלהם כלפי הסביבה (כגון השקעה בטכנולוגיה ירוקה) , וכלפי החברה (כגון השקעה בהלוואות חברתיות) , בעצם המשקעים מונעים כאן לא רק מרווח כלכלי אלא גם משיפור המצב הסביבתי והחברתי בארץ ובעולם.

אין הדבר אומר כי השקעות מסוג זה משיגות תשואות נמוכות ביחס להשקעות אחרות "רגילות", בפועל אין כל כך הבדל בין התשואות , אך בהחלט לצד התשואות- המשקיע זוכה לבונוס של תחושת עזרה ותרומה לסביבה .

חשוב לדעת כי השקעות ייחודיות אלו יכולות להיבחן הן מצד השקעה של כספים אישיים של העובד או של בעל העסק והארגון- בה ההשקעה תהיה ישירה בקרנות שיבחרו להשקיע בהם, אך גם מצד השקעת ההפקדות השוטפות והחסכונות של העובדים בקרנות ההשתלמות, קופות הגמל והפנסיה.

היצרנים וגופי הפנסיה משלבים יותר ויותר בתיק ההשקעות שלהם גם השקעות חברתיות וירוקות. כגון: השקעה בדיור בר השגה, או שירותי בריאות וחינוך. והשקעות ירוקות שמתמקדות בפרויקטים או יוזמות שמקדמים קיימות סביבתית ובעלי השפעה חיובית על כדור הארץ. כך שהשקעות אלו גם יתרמו למעבר לכלכלה בת קיימא ודלת פחמן וגם ייצרו תשואות פיננסיות עבור המשקיעים.

דוגמאות ל-2 סוגי השקעות ירוקות וחברתיות:

  1. מימון המוניים: לפיו כאשר אדם או חברה מעוניינים לגייס כספים לשם מטרה כגון: כתיבת ספר, הקלטת אלבום, פתיחת עסק- פונים לציבור ומבקשים את עזרתם והשקעת כספים במיזם, כאשר כל אחד יכול לתרום סכום קטן גם של עשרות שקלים בודדים, ומובטחת לו תמורה או בצורה של רווח על הכסף או תמורה אחרת.
  2. השקעה באיגרות חוב ירוקות: כאשר באיגרות חוב אלו המטרה היא לגייס הון בעבור חברות אשר יפעלו לשפר ולצמצם נזקים סביבתיים כמו פליטת חומרים מזהמים.
  3. השקעה בהלוואות חברתיות: בסוג זה של השקעות אנשים בעלי ממון מלווים את כספם בעצם לאנשים הזקוקים לו, וזוכים לריבית על השקעתם.

לסיכום,

פעמים רבות מעסיקים מייצרים בארגון יום תרומה לקהילה או יום התנדבות בו מעלים את המודעות של העובדים לעשייה למען האחר, גם בהיבט איכות ההשקעות- המעסיקים יכולים להוות אבן דרך המתווכת ומחברת את העובדים לתשומת לב בהשקעות הפנסיה וההשתלמות שלהם וגם בהשקעות הפרטיות שלהם – לאיכות ההשקעות ולהשפעתם הרוחבית על הסביבה.

המעסיק, והמנהלים העומדים בראש הארגון, בעצמו יכול להוות דוגמא לעובדים בכך שישקיע את כספי החברה אופן אקטיבי בחברות המזוהות עם השקעות ירוקות וחברתיות.


המאמר נכתב על ידי המומחים של חברת משגב, לריכוז כתבות בתחום הביטוח, הפנסיה והפיננסים המשיכו ל: ערוץ משגב בפורטל משאבי האנוש HRus.

משגב הנה סוכנות לביטוח פנסיוני , פרט ואלמנטרי, ומשמשת כמנהל הסדרים עם וותק וניסיון של מעל 60 שנה ואלפי לקוחות ומעסיקים מרוצים. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר לכל שאלה או בירור בנושא ונשמח לשוחח ולהיפגש אתכם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה