שיתוף

קולגות רעילים נמצאים כמעט בכל ארגון. אלה אותם עובדים שתמיד מתווכחים עם אחרים ולא יכולים לסבול שחולקים עליהם, אנשים חסרי סבלנות וסובלנות כלפי אחרים, אלה שתמיד מסרבים להצעות מצד עמיתיהם, אלה שעוסקים ברכילות וכדומה.

עמיתים רעילים אינם רק גורמים לתחושה של רעילות והורדת המורל לכלל הצוות, אלא שמומחים בתחום משאבי אנוש טוענים כי הם עלולים גם לגרום לעובדים אחרים להיות הרבה פחות פרודוקטיביים.

בין אם עובד רעיל הוא בפועל עמית גרוע, כמו למשל כזה שאינו מבצע את עבודתו כראוי, או שהוא יוצר סביבת עבודה בלתי נסבלת עבור אחרים בצורה מכוונת, או שהוא פשוט אדם בעל אישיות בעייתית, או כל האפשרויות גם יחד, בסיכומו של דבר, לעבוד עם עמית כזה יום אחר יום, עלול להיות מתיש ועלול להמאיס את מקום העבודה על אחרים. דבר שעלול לגרום לנטישת עובדים.

מומחים טוענים, כי עובדים מעין אלה מרוקנים את שאר העובדים – שעובדים איתם בצוות – מאנרגיה וממוטיבציה, ומותירים אותם מותשים וחסרי מחוברות לארגון.

מצד שני, עמיתים רעילים יכולים להיות עובדים טובים שתורמים רבות לתוצאות העסקיות של הארגון.

כתוצאה מכך, התרומה שלהם לשורה התחתונה של הארגון, גורמת למנהלי משאבי האנוש להתעלם מדרך ההתנהגות שלהם כלפי אחרים.

זאת, גם כאשר יש נגדם תלונות בפועל מצד עובדים אחרים, וגם כאשר ברור למנהלי משאבי האנוש שהם פוגעים בתפוקה של עמיתיהם.

מכאן, שחשוב מאוד למנוע את קיומה של סביבה רעילה, שבפועל מורעלת על ידי אותם עובדים רעילים. המשמעות היא, שחשוב מאוד לאתר את אותם אנשים רעילים כבר במהלך הליך הגיוס בעת מיון המועמדים.

לדברי מומחי משאבי אנוש בעולם, אחת הדרכים היעילות לגלות מי מהמועמדים אינו עובד טוב בצוות ועלול להוות עמית רעיל, היא להפגיש את אותו מועמד עם הצוות שאליו הוא מיועד להשתבץ ולראות את הדינמיקה ביניהם. לראות איך הוא מתקשר עם העובדים האחרים אחרים.

כאן עולה השאלה, מה ההנהלה המקצועית יכולה לעשות כדי למנוע יצירת סביבת עבודה רעילה ולמעשה למנוע את קיומו של עמית מרעיל בצוות.

אחת הדרכים היא, שאם בצוות מסויים יש רק עובד אחד שמצליח לתרום תרומה משמעותית לארגון, בעוד שאצל שאר העובדים רואים ירידה בתפוקה, בפרט אם הירידה בתפוקה מסתמנת בסמוך למועד בו אותו עובד גוייס, ובד בבד עולות נגד אותו עובד תלונות, בין אם על ידי המנהל הישיר שלו או על ידי עמיתיו לצוות, וכל עוד ברור שהתלונות לא מגיעות כתוצאה מהתנכלות מכוונת נגד אותו עובד, יש לברר את הנושא ולבדוק האם לא מדובר בעמית מרעיל.

אם מתברר כי אכן מדובר בעמית מרעיל, חשוב מאוד להתמודד עם הרעילות שלו ולהשקיע מאמצים בלכוון אותו לשיפור התנהגותו.

בשלב הראשון יש ליידע את אותו עובד לגבי תחושותיהם של עמיתיו לעבודה, בנוגע לאופן התנהגותו ולאפשר לו לשפר אותה בעצמו.

אם למרות זאת ההתנהגות הרעילה מצד אותו עובד ממשיכה, ולמרות שיחות רבות שנערכות איתו הוא אינו מוכן להשתפר, יש לוודא שכל התלונות נרשמות ומתועדות.

יש לכך חשיבות במקרים בהם בסופו של דבר יתברר כי אין דרך להתמודד עם רעילותו של אותו עובד ואיך דרך להפסיק אותה, שכן במקרה כזה יתכן שיהיה צורך לפטר אותו.

אם בסופו של דבר לא תהיה כל ברירה אחרת ואכן יהיה צורך לפטר אותו, חשוב שבידי הארגון יהיה תיעוד לגבי העילה המוצדקת לפיטוריו של אותו עובד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה