שיתוף

אין כמעט אדם שלפחות חלק מכספי החסכונות שלו- לא מושקעים באפיק השקעה כלשהו, בין אם מודע לכך ובין אם לא.

לעיתים עובדים מתפלאים כאשר מגלים בהצצה בדו"ח השנתי של קרן הפנסיה או קרן ההשתלמות שלהם- שכספי החיסכון שלהם בעצם מנוהלים בשוק ההון בהרכב תיק כזה או אחר, ולא תמיד גם נותנים תשומת לב מספקת לבחירת מסלול ההשקעה ורמת הסיכון המתאימה להם באמת.  

במקביל לחסכונות העובדים, גם מעסיקים מחפשים ונחשפים לפתרונות ההשקעה השונים עבור הכספים הפנויים של החברה, במטרה לייצר תשואה הולמת לאורך זמן.

מהו חיסכון בניהול אקטיבי לעומת ניהול פאסיבי?

בגדול, קיימות 2 גישות להשקעת כספים: הגישה האקטיבית והגישה הפאסיבית.

  • ניהול אקטיבי: משמעותו בחירה אקטיבית של מנהל ההשקעות בניירות ערך, כגון מניות, אג"ח, תוך התבססות על למידת השוק, ביצוע מחקרים, מעקב אחרי סוגי מניות וחברות ועוד.

בגישה זו בעצם מנהל ההשקעות מחליט בכל רגע נתון במה להשקיע ומאילו השקעות להיפטר, ובהתאם לתוצאות החלטותיו ייהנה המשקיע מרווח או הפסד.

  • ניהול פאסיבי: בניגוד לשיטה האקטיבית, בשיטה זו אין צורך במחקרי עומק לפני כל רכישה של נייר ערך או מניה, אלא די להשקיע במדדים של מספר חברות בהתאם לתחומים השונים: מדדי מניות, אג"ח, מט"ח וכו'.

בשיטה זו הרווח או ההפסד יהיו בהתאם לתשואת השוק הממוצעת של סך החברות שמרכיבות את המדד בו השקעתם.

אילו מדדים מוכרים קיימים בניהול הפאסיבי?

קיימים סוגי מדדים שונים, החל ממדד ת"א 125 -המורכב מ125 המניות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר הנסחרות בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

דוגמא נוספת היא השקעה במדד s&p500  -הכולל מניות של 500 תאגידים, רובם בארה"ב.

מה עדיף? ניהול אקטיבי או פאסיבי?

כמובן שלכל שיטה קיימות היתרונות והחסרונות שלה, בהשקעה פאסיבית אתם נהנים מממוצע החברות שנמצאות במדד אותו רכשתם, כך שאתם מרוויחים פיזור וגיוון תיק ההשקעות שלכם: במקום להשקיע במספר קטן של מניות, ולהמר על הצלחתן, אתם נהנים מההישגים של כל החברות במדד.

מצד שני מורכב יותר להשיג תשואות שיצליחו להכות את השוק ולהשיג תשואה עודפת משמעותית כפי שיכול מנהל השקעות להשיג בהשקעה במניה ספציפית.

כמו כן, קחו בחשבון שמדד המניות מאגד תחתיו חברות גדולות וותיקות, כך שחברות קטנות עם פוטנציאל גדילה וקפיצה גדולה ברווח- לא נכנסות אליו מלכתחילה, כך שמי שהחליט להשקיע בחברות אלו יכול ליהנות מהתשואה העודפת שהצליחו להשיג.

כיום, רוב היצרנים, חברות הביטוח, בתי ההשקעות וקרנות הפנסיה מגוונות ומשלבות את שתי שיטות ההשקעה: הפאסיבית והאקטיבית.

בין אם אתם משקיעים את כספי הפנסיה שלכם או כספים פרטיים שלכם או של העסק, באפשרותכם לבחור מסלול השקעה מחקה מדד או מסלול השקעה המתמחה במניות/ אג"ח/ שקלי לפי בחירתכם.

במסלולים מחקי מדד תוכלו אף לבחור באם אתם מעוניינים להטות את תיק השקעות לטובת חברות מחו"ל או בארץ.

במחקרים ובדיקות שנעשו, נראה כי השקעה במדד החברות הגדולות מניבה פעמים רבות תשואה גבוהה יותר מאשר מסלולי השקעה אקטיביים בהם מנהל ההשקעות בוחר ספציפית את נייר הערך או את החברה בה ירצה להשקיע, מחקרים אלו נעשו בעיקר כלפי מדדי המניות.

ניהול כספי חברה

קיים לא מעט כסף פנוי בחברות וארגונים שונים, ואנשי הכספים מתלבטים רבות באיזה סוג מוצר כדאי להשקיע את הכספים הללו, ומהי ורמת הסיכון המתאימה ביותר.

ראשית, יש לקחת בחשבון, כמו כל משקיע, כי נדרש טווח השקעה של לפחות מס' שנים על מנת להיכנס לסוג השקעה כזה או אחר.

באם אתם מתכננים להשתמש בכספי החברה בטווח של שנה- שנתיים הקרובות, לא בטוח שכניסה להשקעות היא האפיק המתאים עבורכם.

דבר נוסף, כדאי לבדוק את האפשרויות השונות העומדות לרשותכם: החל מניהול תיקים בבית השקעות או בבנק, ועד בחינת סוגי השקעות אלטרנטיביות כגון השקעה בהלוואות חברתיות או בתשתיות.

לאחר בחירה בסוג ההשקעה, תוכלו לבחור את סוג ההשקעה הרלוונטי והמתאים ביותר לכם ולעסק: מסלול פאסיבי, או אקטיבי או שילוב בין השניים.


המאמר נכתב על ידי המומחים של חברת משגב, לריכוז כתבות בתחום הביטוח, הפנסיה והפיננסים המשיכו ל: ערוץ משגב בפורטל משאבי האנוש HRus.

משגב הנה סוכנות לביטוח פנסיוני , פרט ואלמנטרי, ומשמשת כמנהל הסדרים עם וותק וניסיון של מעל 60 שנה ואלפי לקוחות ומעסיקים מרוצים. אנו מזמינים אתכם ליצור קשר לכל שאלה או בירור בנושא ונשמח לשוחח ולהיפגש אתכם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה