השותפים שלך למשרד בסטרס? זה עשוי לשנות אצלך את מבנה המוח

השותפים שלך למשרד בסטרס? זה עשוי לשנות אצלך את מבנה המוח

מחקר חדש ומרתק גילה כי לחץ המועבר מאחרים, כגון עמיתים לעבודה, יכול להשפיע ולשנות את המוח שלך

שיתוף
ההשפעה של לחץ בעבודה

ההשפעה של לחץ בעבודה

המחקר החדש שנערך ע"י Jaideep Bains ועמיתיו מ- Nature Neuroscience בית הספר לרפואה של אוניברסיטת קאמינג ואוניברסיטת קלגרי, גילה, כי לחץ המועבר מאחרים יכול לשנות את המוח באותו אופן כמו שמתח אמיתי שאותו אדם חווה, עושה.

המחקר שנערך על עכברים הראה כי השפעות הלחץ על המוח הופכות רגרסיביות אצל נקבות העכבר, בעקבות אינטראקציה חברתית. זה לא היה נכון לגבי עכברים זכרים.
שינויים במוח הקשורים ללחץ נצפים במחלות נפש רבות, כולל PTSD, הפרעות חרדה ודיכאון. אמר לפי הפרסומים בינס, פרופסור במחלקה לפיזיולוגיה ופרמקולוגיה וחבר ב- HBI. "מחקרים שנעשו לאחרונה מצביעים על כך שהמתח והרגשות יכולים להיות "מדבקים" אצל אחרים.

החוקרים בחנו את השפעות הלחץ בזוגות של עכברים זכריים או נקבות. הם הוציאו עכבר אחד מכל זוג וחשפו אותו ללחץ מתון לפני החזרתו לשותפו. לאחר מכן הם בחנו את התגובות של אוכלוסייה ספציפית של תאים, ובמיוחד נוירוני CRH אשר שולטים בתגובה של המוח ללחץ, בכל עכבר, אשר הראו כי רשתות במוחם של העכבר הלחוץ ושל בן זוגו, שונו באותו אופן.

המחבר הראשי של המחקר, טוני-לי סטירלי, עמית פוסט-דוקטורט במעבדת ביינס, אמר כי "מה שהיה מדהים היה, שנוירונים CRH של בני הזוג של העכבר שלא נחשפו ללחץ ממשי, הראו שינויים זהים לאלו שמדדנו אצל העכברים הלחוצים".

לאחר מכן, הצוות השתמש בגישות optogenetic כדי להנדס את הנוירונים, כך שהם יוכלו גם להפעיל אותם או לכבות עם אור. כאשר הצוות השתיק נוירונים אלו במהלך הלחץ, הם מנעו שינויים במוח שבדרך כלל יתקיימו לאחר הלחץ. כאשר הם השתיקו את הנוירונים ששותפו במהלך האינטראקציה עם עכבר לחוץ, הלחץ לא הועבר לבן הזוג. למרבה הפלא, כאשר הנוירונים הללו מופעלים באמצעות אור בעכבר אחד, גם בהעדר מתח, המוח של העכבר השותף השתנה בדיוק כפי שהם יהיו אחרי מתח אמיתי.

הצוות גילה כי ההפעלה של נוירונים CRH זה גורם לשחרור של אות כימי, "פרומון האזעקה", מן העכבר לצורך התראה לשותף. השותף אשר מזהה את האות יכול בתורו להתריע לחברים נוספים של הקבוצה. מדובר בהתפשטות של אותות מתח שחושף מנגנון מפתח להעברת מידע שעשוי להיות קריטי ביצירת רשתות חברתיות במינים שונים.

יתרון נוסף של הרשתות החברתיות הוא היכולת שלהם לשים חוצץ בהשפעות של תופעות לוואי. צוות Bains מצא גם הוכחות למאגר של מתח, אבל זה היה סלקטיבי.
צוות Bains מציע כי ממצאים אלו עשויים להיות נוכחים גם בבני אדם. "אנחנו בקלות לתקשר את הלחץ שלנו לאחרים, לפעמים אפילו בלי לדעת את זה.יש אפילו ראיות לכך כמה תסמינים של לחץ יכול להתמיד במשפחה ואהובים של אנשים הסובלים PTSD. היכולת לחוש מצב רגשי של אחר הוא חלק מרכזי ביצירת ובניית קשרים חברתיים".

מחקר זה של Bains מראה כי מתח ואינטראקציות חברתיות קשורות בצורה מסובכת. ההשלכות של אינטראקציות אלו יכולות להיות ארוכות טווח ועלולות להשפיע גם על התנהגויות של אחרים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה