העולם שייך לגמלאים

העולם שייך לגמלאים

הספר 'יזמות בגיל השלישי - עסקים קטנים לאנשים גדולים' הוא נדבך נוסף בהבנה הרווחת כי החיים אינם מסתיימים בגיל 60. להיפך–הפרישה לגמלאות היא נקודת התחלה המאפשרת לנו לממש את חלומותינו

שיתוף

גי דיין ואיתן ליטוין, מחברי הספר 'יזמות בגיל השלישי – עסקים קטנים לאנשים גדולים', הכירו זה את זה בעת שהקימו יחד את חטיבת המאמנים בלשכת המסחר.

גי (60) בעבר סמנכ"ל של חברות גדולות בתחום התיירות, ואיתן (66) בעל עסקים בחו"ל לשעבר בתחום הנדסת הטקסטיל, פרשו לגמלאות ממש לפני מספר שנים והבינו, כי זה הזמן הנכון ביותר להפוך את חזון היזמות למציאות.

"הספר נולד מתוך ההתבוננות על מצבה של אוכלוסיית הגיל השלישי ומקומה בחברה המודרנית המערבית. "מסבירים גי ואיתן. "על פי נתוני הלמ'ס כחצי מהפנסיונרים בישראל מקבלים פנסיה נמוכה מאוד, נושא כאוב שהפך לאחת הבעיות הכלכליות הקשות שניצבות בפני החברה הישראלית. במיוחד לאור העובדה כי תוחלת החיים עולה משמעותית בעשורים האחרונים וצפויה לגדול עוד יותר."

הספר שכתבו, בא לסייע לקוראים בני הגיל השלישי להגשים חלומות ממקום מאוזן וסולידי בזמן הנכון מבלי להקריב נכסים. היזמות לדבריהם היא ה'טריגר' שמשחרר את יסודות האמונה התפלה כי הגיל מהווה מגבלה. הספר מסביר כיצד ניתן לנצל את הכישורים, הידע והניסיון שנצבר ככלים להגשמת חלומות. הספר אינו מתעלם ממגבלות וקשיים, אך עם זאת הוא מפריך אמונות מקובעות, מספק כלים מנטליים ומהוות מעין מדריך לצעדים מעשיים."

מה היה תהליך כתיבת הספר?

איתן ליטוין אומר: "לפני כחמש שנים נאלצתי לפרוש מהעבודה מסיבות בריאותיות, נאמר לי שאני צריך להפסיק לנסוע לחו"ל, היכן שהעסקים שלי נוהלו. יצאתי לגמלאות מוקדם מהצפוי כשאחד החלומות שתמיד היה לי, היה לכתוב ספר. בעודי עוסק בפעילות התנדבותית במשטרה ובקרן שמש, ערכתי תוך כדי מחקר לגביי נושא הגמלאים והיזמות במשך למעלה מ- 3 שנים. בשלב מסוים, כשנה לפני שהספר יצא לאור, צרפתי את גי שיעזור לי בכתיבה, הוא היווה את הזרז לסיום כתיבת הספר.
גי ואני מכירים מהזמן בו הקמנו יחד חטיבת המאמנים בלשכת המסחר. שנינו עברנו הכשרה של מאמנים בתחום העסקי והאישי, והכנסנו הרבה מאוד מכלי האימון לתוך הספר. כיוון שאנחנו באים מפרקטיקות שונות זה עזר מאוד בכתיבה."

אז החיים מתחילים בגיל 60?

איתן משיב: "החיים מתחילים מהרגע שאנחנו יוצאים לפנסיה ומתחילים לעסוק במה שאנחנו רוצים ואוהבים לעשות, בין השאר גם ביזמות. היזמות מייצרת איזון בחיים בין המשפחה, הילדים והפנאי."

גי מוסיף: "אני שותף לתפישה הזו. מגיע הגיל בו בין אם יצאת לגמלאות מרצון או שלא, זו באמת הזדמנות לעשות את מה שאתה רוצה לעשות עם הרבה חשק ותשוקה וללא המגבלות של מה יגידו והאם זה הזמן הנכון לעשות זאת."

מה מפחיד בעיקר אנשים שפורשים לגמלאות?

איתן: "בסופו של דבר זה מתבטא בחוסר ידע. אם אנחנו מדברים על יזמות – החשש הוא ממה היא יזמות ובמה זה כרוך. אחד הטענות שעולות אצל פנסיונרים: 'אני זקן מידיי, העולם שייך לצעירים' ו- 'אין לי זמן להתחיל עסק'. אנשים מפחדים מהלא נודע, אבל בגילנו עם כל הידע והניסיון וכל מה שעברנו לא צריך לפחד, אלא לעשות החלטה ולצאת מאזור הנוחות ויזמות היא אחת מהדרכים לכך. יש פרדוקס שהחברה יצרה שמצד אחד יש מגזר שלם של גמלאים עם ידע וניסיון אבל אותו מגזר לא עובד ומהווה לכאורה 'נטל' על החברה'. בפועל, מי שיצר את המצב זה אנחנו ובמקום להיות קורבן צריך לקחת את עצמינו בידיים ולהחזיר את השליטה לחיים שלנו, במיוחד כשתוחלת החיים עלתה. להיות בפנסיה 20 שנה ולא לעשות כלום זה מה שמפחיד."

כיצד הספר עונה על הבעיה הזו?

גי: "ראשית אסביר כי אנחנו לא מתכוונים לכך שמחר בבוקר מישהו שיצא לפנסיה יקריב את כל הנכסים שלו, ישים אותם על קרן הצבי ויקים עסק. היזמות או העסקים שאנחנו מדברים עליהם הם עסקים קטנים – כל דבר שירים אותך מהכסא וידרבן אותך לעשות משהו עם עצמך ובדרך לעשות גם כסף, זו יזמות. אתה יכול להקים עסק של מסיק זיתים או לתפור שמיכות ולמכור אותן. הספר מדבר בין היתר על כך שאנשים לא רוצים להיפרד מהנכסים שלהם ולבזבז כסף על חלום שלא בטוחים שיתממש. אנחנו מעודדים אותם לכך שיקבלו את האומץ והחזון לקום ולעשות משהו שתמיד חלמו לעשות. אם הם מונעים מהחלום, הם יפעלו ויישארו רלוונטיים וזה מה שחשוב."

 

הספר 'יזמות בגיל השלישי – עסקים קטנים לאנשים גדולים' הוא ספר עיון והדרכה חדש מבית הוצאת מדיה 10, המסביר לקוראים באמצעות דוגמאות וכלים מעשיים כיצד ניתן לעבור מסטטוס הפנסיונר לסטטוס של יזם. המחברים, ליטוין ודיין מאמינים שיש בספר כדי לנהל דיאלוג חדש בין אדם לעצמו. הספר מרים דגל ומסמן נתיבים חדשים באמצעות שזירת סיפורים אישיים של אנשים שהאמינו, רצו מספיק ועשו. חשוב לציין כי הספר אמנם פונה לאוכלוסיית הגיל השלישי אך ישנם בוודאי חתכי גיל שימצאו בו תשובות טרם הגעתם לגיל הפנסיה.
הכותבים ליטוין ודיין הם מנטורים בהכשרתם (המתנדבים ב'קרן שמש') , יועצים ומאמנים עסקים ואישיים מתמחים באימון למנהלים, אימון עסקי, אימון לשיווק ומכירות, ליווי והדרכת מנהלים בדרגי ביניים ובכירים. 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה