בית הדין לעבודה: עובד לא יכול לכפות על המעסיק את תנאיו

בית הדין לעבודה: עובד לא יכול לכפות על המעסיק את תנאיו

בית הדין לעבודה קבע כי דרישה חד צדדית של עובד לשינוי תנאי העסקתו דינה התפטרות

שיתוף
חוזה

מהו הדין לגבי עובד שהחליט יום אחד לשנות את תנאי העסקתו למשל במקרה של מעבר דירה, בלימודי ערב, שינוי מצב משפחתי וכו'ו? בית הדין פסק לאחרונה כי במקרים מסוג זה המעסיק איננו מחויב לקבל דרישה חד צדדית של העובד לשינוי תנאי העסקתו, ובחירת העובד להפסיק לעבוד בשל כך דינה התפטרות.

ידוע כי חובתו של המעסיק להגיש לעובד מסמך המגדיר ומפרט את תנאי העסקתו בתוך 30 יום מכניסת העובד החדש לתפקיד או 30 יום ממועד שינוי תנאי ההעסקה.

במקרה בו הארגון מחליט לשנות את תנאי העסקתו של העובד, למשל כשהחברה עוברת למיקום חדש, או מגדילה את היקף שעות העבודה או מודל השכר, הארגון מחויב לקבל הסכמת העובד בכתב לתנאים החדשים. במידה והעובד אינו מקבל את השינויים, יהיו דינו מתפטר בדין מפוטר והוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים וליתר הסעדים המגיעים לעובד מפוטר.

אולם מהו הדין במצב בו העובד מכתיב את השינויים בתנאי ההעסקה?

העובד טוען 'פוטר'- המעסיק טוען 'התפטר העובד מרצונו'

פסיקה שנתקבלה לאחרונה בבית הדין לעבודה בתל אביב משקפת את עמדת הפוסק לפיה גם עובד צריך לקבל את הסכמתו של המעביד לכל שינוי בתנאי עבודתו ולא – הפסקת עבודתו תחשב להתפטרות והוא (העובד) לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים ולשאר הסעדים להם זכאים עובדים מפוטרים.

בכתב התביעה דרש עובד לשעבר בחנות ממתקים הפעילה כל ימות השבוע, דמי פיצויים על רקע סירוב המעסיק להתיר לו להפסיק לעבוד בשבתות.

לטענת העובד אשר הועסק בחנות כשלוש שנים, בהיותו אב לילדה נכה, הוא נאלץ להפסיק לעבוד בימי שבת בשל פגיעה קשה בחיי המשפחה שלו. עקב כך מנהל החנות הודיע לו כי במקרה כזה העובד לא יוגדר עוד 'מנהל החנות' אלא 'עובד' ושכרו יופחת ל-22 ש"ח לשעה בלבד.

בתגובה, העובד החליט לא להתייצב עוד בעבודתו ולהגיש תביעה לבית הדין לעבודה לפיצויי פיטורים, שכר בגין אי הודעה מוקדמת, תשלום בגין  שעות נוספות וחודש שכר נוסף.

המעסיק טען מנגד כי איננו חייב פיצוי לעובד, שכן זה בחר להתפטר מיוזמתו לאחר שלא הצליח 'לכפות' על המעסיק תנאי עבודה חדשים.

בית הדין לעבודה בתל אביב פסק כי העובד לא הצליח להוכיח כי ננקטו נגדו הליכי פיטורים, וכי למרות שטענתו של העובד כי העבודה בימי שבת פגעה קשות בחיי משפחתו, אין המעסיק מחויב לקבל את דרישתו להפסיק לעבוד בשבתות, שמשמעם שינוי תנאי העסקתו. לבסוף, בית הדין לעבודה חייב את התובע בהוצאות בית המשפט ובהוצאות שכר טרחה.

פסיקות בית הדין לעבודה וריכוז החידושים בדיני עבודה וביחסי עבודה יסקרו בהרחבה במסגרת הרצאתה של עו"ד אורלי ג'רבי בכנס דיני עבודה שיערך במסגרת הפנינג משאבי אנוש ב- 31.7.
 
למידע נוסף על כנס דיני עבודה – לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה