שיתוף

העניין הציבורי בהבנת דו"חות קרנות הפנסיה שלנו, עולה בשנים האחרונות כשעוד ועוד ישראלים רוצים להעמיק את הידע שלהם בתחום, להבין מה האופציות השונות שעומדות לפניהם וכן האם ישנן דרכים אחרות להשקיע את כספי הפנסיה שלהם.

המודעות הזו מובילה את מנהלי משאבי האנוש, בחברות רבות במשק, גדולות וקטנות, לחפש עבור עובדיהן את הגורם הפנסיוני המשתלם ביותר, גורם שיציע תנאים טובים לכל עובד וכן שיעבוד בשקיפות מלאה מבחינת הסיבות מדוע הוא מציע לרכוש קרן פנסיה מחברת ביטוח מסוימת במשק ולא מחברה אחרת. 

ששון מנה, כנס חדשנות במשאבי אנוש 2013
ששון מנה

סוכנות מיוחדת כזו היא סוכנות הביטוח משגב, חברה שאינה תלויה ואינה בבעלות של אף גורם ביטוחי ענק במשק כפי שמסביר מנכ"ל החברה ששון מנה: "אחת הבעיות הגדולות שיש לרוב סוכנויות הפנסיה הגדולות במשק היא בכך שהן נמצאות בניגוד אינטרסים מול הגורם שרוצה לקבל מהן הצעות לקרן פנסיה עבור העובדים שלו. הסיבה היא שהרוב הגדול של הסוכנויות האלו הן בבעלות של חברות הביטוח הגדולות ולכן בצורה ממשית יש להן אינטרס להפנות את המבוטח הפנסיוני דווקא אל חברת הענק שהן בבעלותה. נכון שאם המבוטח יבקש להקים קרן פנסיה של חברה אחרת או יבקש כמה הצעות אז הסוכנות תסייע לו. אבל ברירת המחדל שלה סוכנות הביטוח הגדולה הזו היא להפנות את המבוטחים שלה דווקא לחברת הביטוח שהיא בבעלותה" מסביר ששון מנה.

בנקודה זו כפי שמסביר מנכ"ל משגב, סוכנות הביטוח שלו שונה לחלוטין מסוכנויות הפנסיה הגדולות והיא משוחררת לחלוטין מאינטרסים שיש לסוכנויות הפנסיה הגדולות. "אנחנו סוכנות פנסיה בינונית והדבר הזה הוא בכוונה, סוכנויות גדולות נקנות על ידי חברות הביטוח הגדולות במשק, לכן בגלל העצמאות שלנו אין לנו אינטרס להפנות את הלקוח דווקא לחברת ביטוח ענקית אחת אלא יש לנו את האפשרות לעשות עבור החברה שאנחנו מייצגים סקר שוק ומכרזים בין חברות הביטוח הגדולות ולקבל עבור המיוצג שלנו את התנאים הכי טובים. אתן לכך דוגמה, הגיעה אלינו לקוחה פרטית שהייתה אמורה לשלם בסופו של דבר עבור החיסכון הפנסיוני שלה 250 אלף שקל בטווח של 15 שנות חיסכון. אנחנו עשינו לה סקר שוק ומצאנו עבורה חברה שתנאי החיסכון הפנסיוני אצלה יהיו כאלו שהיא תשלם רק מאה אלף שקל על 15 שנות ניהול התיק שלה. כלומר חסכנו עבור הלקוחה הזו 150 אלף שקלים, זה בכלל לא סכום מבוטל כשאנחנו מדברים על חיסכון פנסיוני. דוגמה נוספת קשורה במכרז פנסיוני שעשינו עבור בית חולים בארץ. עשינו את המכרז יחד עם סוכנות פנסיה אחרת שהיא בבעלות חברת ביטוח ענקית במשק. כאן ברור לחלוטין שלנו היה חופש להציע תוכניות חיסכון פנסיוניות וזאת מבלי להיות משועבדים דווקא לחברה מסויימת ואילו הסוכנות השנייה לא נהנתה מחופש כזה". 

איך הציבור לא מודע לניגוד האינטרסים הזה? מדובר במידע מאד חשוב?
האמת היא שהמידע הזה מופיע במסמכים שחברת הפנסיה נותנת ללקוח כשהיא מתקשרת איתו. הגילוי הנאות הזה כתוב. אלא שמדובר בדרך כלל בהמון ניירת שהלקוח חותם עליה מול סוכנות הביטוח והוא לא קורא בדרך כלל את כל האותיות הקטנות ולכן רוב הציבור בארץ בכלל לא מודע למציאות הזו. אגב בחוק ההסדרים החדש יש תיקון מסוים למציאות הזו כי נקבע בו שחברות הביטוח לא יוכלו להחזיק יותר מ20 אחוז בעלות בסוכנויות הפנסיה השונות. בכל מקרה למרות שכל סוכנויות הפנסיה בארץ מחוייבות למסור את המידע הזה, ואכן גם מוסרות אותו, הציבור בכלל לא מודע לניגוד האינטרסים הזה ולעובדה שהוא לא מקבל תמיד את כל שלל האפשרויות לחיסכון פנסיוני שאפשריות עבורו ולכן גם יתכן שהוא לא מקבל תמיד את ההצעה הכי טובה אלא את ההצעה שהיא באינטרס של סוכנות הביטוח. 

בכל הנוגע לעצמאות סוכנות הביטוח משגב, שאלנו את ששון מנה, במה שונה החברה שלו, מסוכנויות ביטוח קטנות יותר שהנן גם עצמאיות. כאן הסביר מנכ"ל משגב, כי לגודל של החברה שלו יש משמעות כשהיא מתמודדת מול סוכנויות הביטוח הגדולות ויש למשגב מבחינה זו אפשרויות שאין לסוכנויות עצמאיות קטנות. 

"סוכן ביטוח עצמאי קטן לא יכול מבחינת היכולות שלו לעבוד מול כל חברות הביטוח הגדולות. גם אם הוא יפתח תיק סוכן בכל חברת ענק עדיין לעבוד מול כל החברות ולעשות בדיקה מעמיקה של התנאים שכל חברה מציעה זה יהיה עבורו כמעט בלתי אפשרי. לכן רוב הסוכנים הקטנים עובדים מול חלק מהחברות שמציעות חיסכון פנסיוני. ומשום כך הסוכנים האלו יציעו ללקוחות שלהם קרנות חיסכון פנסיוני דווקא של החברות איתם הם מנהלים פעילות עסקית, ממילא ההצעות האלו לא יכללו את כל ההצעות שקיימות במשק. אצלנו אין בעיה כזו כי אנחנו סוכנות בינונית והגודל שלנו מאפשר לנו לסקור את כל שוק הפנסיה ולהציע ללקוח שלנו הרבה יותר הצעות ממה שסוכן קטן מציע. למעשה כשחברה תגיע אלינו ותבקש לעשות לעובדים שלה דרכנו את קרנות הפנסיה שלהם, אנחנו יכולים לא רק לעשות סקר שוק אלא גם להביא תנאים טובים לחברה הזו כי אנחנו נעשה מכרז בין החברות הגדולות ונצליח להגיע לתנאים טובים מאד מבחינת דמי ניהול התיק ומבחינת תנאים אחרים רבים עבור הלקוחה שלנו" מסביר ששון מנה. 

מעבר ליתרון הזה של הגודל מציין מנכ"ל משגב כי יש לגודל החברה שלו עוד יתרון חשוב מאד עבור האנשים שמקימים קרן פנסיה דרך הסוכנות שלו. "בגלל הגודל שלנו יש לנו אפשרות מידע על הפעולות שנעשו בקרן הפנסיה מתחילתה אנחנו שומרים את כל המידע עבור הלקוח שלנו וזה לא פעם מסייע יותר למיצוי הזכויות שלו אל מול חברת הביטוח הגדולה בעת שהוא יוצא לפנסיה". 

בסופו של הראיון מדגיש ששון מנה, כי "הגודל שלנו מאפשר ללקוח גם יחס אישי שבו הוא מקבל מסוכן אנושי את כל הסיוע והליווי אליו הוא נזקק כך שיש לו כתובת לכל השאלות שלו, ומנגד הגודל שלנו מסייע ללקוח להשיג את תנאי הפנסיה הכי טובים מחברת הביטוח" הוא מסכם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה