שיתוף

לכל אורך ההיסטוריה העדיפו רוב העובדים בעולם כולו ובארץ בפרט, לעבוד בחברה שמעניקה להם בטחון כלכלי ותעסוקתי.

התנאים הסוציאליים, ובראשם פנסיה מובטחת, ימי מחלה בתשלום, חופשות בתשלום וזכויות נוספות, נחשבו לנכסים יקרי ערך.

הבטחון הזה במקום העבודה מוקם פעמים רבות במקום גבוה יותר בסדר העדיפויות של עובדים לעומת, למשל, עניין בעבודה, תחושת הזדהות עם החברה וכו.

אלא שבינתיים שוק העבודה השתנה מקצה לקצה.

תחילה חלה שחיקה מתמשכת בתנאים הסוציאליים עד כי הם כבר הפסיקו להוות מוקד משיכה ואף עוגן שמקבע את קביעותו של העובד בארגון.

בשלב השני הגיעו שני משברים כלכליים, אחד בתחילת שנות האלפיים והשני ב-2008.

הצירוף של שני אלה (שחיקה מתמשכת בתנאים הסוציאליים וגלי הפיטורים הגדולים שהגיעו בעקבות המשברים הכלכליים) העלה את המודעות בקרב העובדים, לכך שקביעות בעבודה ובטחון תעסוקתי הם מושגים נזילים שמהותם יכולה להשתנות בכל רגע נתון, בלי הודעה מוקדמת.

התהפוכות הללו לא הותירו את העובדים אדישים. ברקע, דורות חדשים של עובדים נכנסו לשוק העבודה ושינו את כללי המשחק.

כיום כבר רוב העובדים מבינים שלא חשוב כמה הם ישקיעו בתפקידם ויהיו נאמנים למקום עבודתם, בסופו של דבר, ברגע האמת, ברגע שארגון נכנס לקשיים (או שני רגעים לאחר מכן), הקיצוץ הראשון שמתבצע ב-עלויות הוא ב-עלויות העבודה, או במילים פשוטות: פיטורי עובדים.

התוצאה היא שנכון לעכשיו, גמישות בעבודה דחקה את התנאים הסוציאליים מהמקום הראשון בסדר העדיפויות של העובדים.

וגמישות בעבודה משמעה בדרך כלל עבודה במתכונת פרילנס. או לחלופין, עבודה במתכונת שכירים במשרות חלקיות, בכמה ארגונים בו זמנית.

מסקר שנערך בקרב עובדים באירופה עולה, כי עובדים מעידים שהעובדה שהם לא צריכים לחזור כל יום לאותו משרד ולאותו מקום עבודה מגבירה את המוטיבציה שלהם.

עוד עולה מהסקר, כי גורם נוסף שמגביר את המוטיבציה של העובדים היום הוא הגיוון: האפשרות לגלות כל פעם סביבות עבודה חדשות, והתמודדות עם אתגרים מסוגים שונים.

כמו כן, עובדים רוצים להיות מסוגלים לבחור בכל יום איזה סוג של עבודה הם רוצים לבצע ולבנות את שבוע העבודה שלהם בהתאם.

עובדים שהשתתפו בסקר טענו כי הם אוהבים את הגמישות, שמאפשרת להם לצבור ניסיון יקר בכמה סוגי תעשיות וחברות במקביל.

אחת ממסקנות הסקר היא, שעובדים כבר פחות סומכים על מעסיקים שיאפשרו להם את האיזון בין עבודה לחיים אישיים, וזה גם כבר לא נמצא בראש סדר העדיפויות שלהם.

מבחינתם, האיזון בין העבודה לחיים אישיים חייב להיות מובן מאליו, ולא כלי מבדל למשיכת מועמדים. לכן, מסיקים מבצעי הסקר, העובדים כיום מציבים בראש סדר העדיפויות מאפיינים אחרים, שהחשובים ביורת עבורם הם גמישות ופתיחות.

מעסיק שרוצה להעסיק עובדים שכירים חייב לקחת את סדרי העדיפויות החדשים בחשבון ולאפשר לעובדיו את הגמישות הזאת. עליו לאפשר לעובדים את החופש לבחור האם לעבוד מהבית או מהמשרד, לבחור תחומי פעילות מגוונים ועוד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה