שיתוף

על אף כל המחקרים שנעשים כיום סביב נושא חוסר הרצון של עובדים לשוב אל שוק העבודה, והניסיון להבין מה גורם לעובדים להעדיף מסלולים אחרים, נראה שהמצב רק הולך ומחמיר.

מסקר שנערך לאחרונה בארה"ב בקרב עובדים ומנהלים עולה, כי קרוב ל-66 אחוזים מהעובדים המקצועיים (אלה שהתמקצעו במהלך השנים בתחומם) אומרים שרמות הלחץ שלהם בעבודה גבוהות יותר ממה שהיו לפני חמש שנים.

מסתבר שסטרס, או לחץ, בעבודה, מהווה את אחד הגורמים המרכזיים לחוסר רצונם של העובדים לחזור את מקומות העבודה או אף להתפטר ממקומות עבודתם.

עוד מתברר מהמחקר, כי בין הגורמים המרכזיים לסטרס ניתן למנות את הצורך להדביק את קצב השינויים בטכנולוגיה, עומס עבודה מוגבר וקונפליקטים בינאישיים עם עובדים אחרים או עם המנהלים.

במסגרת הסקר נשאלו המשתתפים, אנשי מקצוע מכל הדרגים, על ההשפעה שיש ללחץ במקום העבודה עליהם.

כ-76% מהם השיבו כי ללחץ בעבודה היתה השפעה שלילית על מערכות היחסים האישיות שלהם, וכ-66% השיבו כי היו להם נדודי שינה בגלל לחץ בעבודה. כ-16 אחוזים בלבד השיבו כי הם נאלצו לעזוב את העבודה בגלל לחץ.

עוד עולה מהמחקר, כי המקור הגדול ביותר ללחץ כיום הוא המנהלים. מהסקר עולה כי כ-35% מהמשיבים אמרו שהמנהל הישיר שלהם הוא מקור הלחץ הגדול ביותר שלהם בעבודה, וכ-80% אמרו ששינוי במנהיגות, כמו מנהל ישיר חדש, או מנהל בדרג בכיר יותר בטבלה הארגונית שהינו חדש בארגון, משפיע על רמות הלחץ שלהם.

תוצאות הסקר מעידות בין השאר גם על הגברת רמת הלחץ במקום העבודה. ואכן, רמות הלחץ של העובדים עלו בכמעט 20% בתוך שלושה עשורים.

בין הסיבות העיקריות למתח המוגבר לאורך זמן ציינו החוקרים את האיום של אובדן עבודה לטובת טכנולוגיה, ואת הלחץ ללמוד כל הזמן מיומנויות חדשות רק כדי להישאר מועסקים.

החוקרים טוענים, כי לחץ מדכא את רמות המוטיבציה, והדיכוי הזה של המוטיבציה מצמצם את החדשנות. בארה"ב לבדה, רק כ-30% מהעובדים אומרים שהם מחוברים מאוד לארגון בו הם עובדים.

בעולם הנתונים הללו מדאיגים אף יותר. ממחקר שנערך על ידי חברת המחקרים האמריקאית גאלופ עולה, כי כ-15 אחוזים בלבד מהעובדים אומרי כי הם מחוברים מאוד לעבודה שלהם, לארגון שהם עובדים בו ואף מתלהבים מעבודתם ומהארגון.

אם כן, אילו צעדים יכולים הארגונים לנקוט כדי לסייע בהפחתת מתח. ארגונים יכולים להעניק לעובדים הדרכות יעילות יותר על טכנולוגיות חדשות שנכנסות לארגון, והם יכולים להכשרי את המנהלים איך להנהיג בדרכים טובות ונכונות יותר.

הנהלות בכירות שמודאגות מנושא ההתפטרויות והאתגר לגייס עובדים חדשים יכולות להחליט על שינוי ארגוני שהוא למעשה שינוי מבנה הארגון על כל שכבותיו, להפוך אותו שטוח יותר, ולבטל סגנונות מנהיגות אוטוריטריים.

עוד עולה מהמחקר, כי דווקא הפחתת עומס העבודה על העובד עלולה שלא לתרום להפחתת הלחץ. כ-79% ממשתתפי הסקר אמרו כי דווקא חוסר עבודה (כשאין להם מספיק עבודה) מלחיץ אותם יותר מאשר עבודה רבה מדי.

כ-74% מהנשאלים השיבו כי יעדיפו לקחת על עצמם יותר עבודה אם יקבלו שכר גבוה יותר, במקום לקצץ בעומסי העבודה ולקבל על כך פחות שכר.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה