האם מגייסי העובדים שלכם מתמצאים בדיני עבודה?

האם מגייסי העובדים שלכם מתמצאים בדיני עבודה?

רכזי גיוס חייבים להתמצא בדיני עבודה וחוקים בסיסיים. אחרת, הארגון שלכם יהיה חשוף באופן מיידי לתביעות

שיתוף

מגייסי עובדים ודיני עבודה

אוריינטציה מכירתית, שירותיות, יחסי אנוש מעולים ותקתקנות הן דרישות מרכזיות לתפקיד רכז/ת גיוס. אולם לעתים מתברר (מאוחר מדי), שיש נושא חשוב שעל כל מגייס העובדים לדעת לפני שהוא ניגש למלאכה, לפני שמדברים עם מועמדים לעבודה: דיני עבודה. והרי לכם האמת: לא כל ארגון מקפיד לוודא שעובדיו בקיאים מספיק בדיני עבודה, למשל באיסור אפלייה המתבסס על חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

דיני עבודה רלוונטיים עוד בפרסום מודעת הדרושים, החייבת להיות מנוסחת בלשון זכר ונקבה, וממשיך בראיונות הראשוניים עם מועמדים. אסור לומר למועמד זכר כי אנו מחפשים מועמדת אשה, גם אם קיימת בנו אמונה תמימה ואמיתית כי אשה תתאים יותר. גם תשאול מועמד מהו הפרופיל הצבאי שלו אסור על פי חוק זה, ויש עוד דוגמאות רבות.

אז מה קורה ברוב המקרים? מגייסים רכז או רכזת גיוס, ובאופן כמעט טבעי צוללים לחניכתה המקצועית. מתחילים במהותו של ראיון עבודה, בהיכרות עם הארגון, בשיחה עם המועמד, בזיהוי תכונות הנדרשות למשרה, בתשאול. נושא דיני העבודה מועבר על הדרך, ולא באופן מסודר. במקרה כזה, הארגון חשוף לתביעות בכל דקה. החוק להגברת האכיפה של דיני עבודה מגביר לא רק את האכיפה מצד משרד התמ"ת, אלא גם את מודעות העובדים והמועמדים על זכויותיהם. נושא האפלייה בעבודה עולה במודעות, ואנו שומעים על יותר ויותר תביעות בנושא. מדובר בנזק של אלפי ולעתים מאות אלפי שקלים לארגון, וגרוע מכל – בנזק תדמיתי.  

באחריות מנהלי משאבי האנוש בעת גיוס רכז/ת גיוס חדשים, להעביר להם הדרכה מסודרת בנושא דיני עבודה, ובהמשך יש לרענן את הנושא גם בקרב רכזים ותיקים:

  • נושא דיני עבודה וזכויות של מועמדים לעבודה חייב להיות מועבר באופן מסודר, בצורה של קורס/ הדרכה. אם מדובר ברכז גיוס אחד שגויס, הוא יקבל שיעור פרטי.
  • בתום ההדרכה בנושא, יקבל רכז הגיוס קלסר מרוכז עם חומר כתוב, בו יהיו רשומים עיקרי החוקים הרלוונטיים, ובעיקר חוק שוויון הזדמנויות בעבודה המפרט את האיסורים לאפלייה.
  • אחת לתקופה יקבלו כל רכזי הגיוס תזכורת אודות עיקרי החוקים, המדגישים את חשיבות השמירה על החוק.
  • בכל עת יש לעדכן את רכזי הגיוס על כל מקרה וכל פסיקה שפורסמו. אלה יהוו נורות אזהרה שמהן ניתן יהיה ללמוד.
  • יש להעמיד לרשות כל מגייס עובדים מקור זמין ונדיש שאליו יוכל לפנות בכל עת ושיתן תשובות בנושא דיני עבודה.

לסיכום, כיום בתי המשפט נוטים לפסוק לטובת עובדים ומועמדים לעבודה. עובדה זו מביאה ליותר ויותר מועמדים המגישים תביעות נגד מעסיקים שלא נוהגים על פי החוק, ובצדק.הדבר מחייב מעסיקים לתת דגש בלימוד נושא דיני עבודה גם בקרב מגייס עובדים, הבאים במגע ישיר עם מועמדים לעבודה ושלעתים אף בתום לב אינם מודעים לעובדה כי הם עוברים על החוק. כמובן, לארגון זה יעלה ביוקר רב.

חוק שוויון הזדמנויות בעבודה נועד להבטיח שיוויון הזדמנויות ומניעת אפלייה בקרב מועמדים לעבודה ועובדים. החוק מתייחס לאיסור להפלות מועמדים ולפסול את מועמדותם למשרה מסוימת בעקבות הגורמים הבאים:

מין, נטיה מינית, סטטוס משפחתי של מועמד (היותו רווק/ נשוי/גרוש/ אלמן), היריון, טיפולי פוריות, הורות, דת, גיל גזע, לאום, ארץ מוצא, השקפה, השתייכות או אי השתייכות למפלגה מסוימת, שירות במילואים.

בואו ללמוד עוד על גיוס עובדים בכנס הגיוס השנתי (לחצו כאן לפרטים ולהרשמה)

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה