גיוס עובדים זמניים – כל מה שחשוב לדעת

גיוס עובדים זמניים – כל מה שחשוב לדעת

כל מה שחשוב לדעת לפני שמתחילים במלאכת גיוס עובדים למשרות זמניות. לגזור ולשמור. יתרונות וחסרונות בהעסקת עובד זמני וטיפים לגיוס עובדים זמניים.

שיתוף
גיוס עובדים זמניים

גיוס עובדים זמניים

אם חשבתם שבגיוס עובדים זמניים חבל להשקיע מחשבה בהגדרת המשרה ובראיון העבודה, טעיתם. גיוס עובד זמני יכול להיות הזדמנות עבור הארגון להכיר עובד איכותי, ולשקול העסקה קבועה שלו, או פשוט ליהנות מעבודה איכותית.

לרוב ארגונים מגייסים עובדים זמניים במקרים הבאים:

חסכון בעלויות. כאשר עובד מוגדר זמני במקום עבודתו, משולמים לו שכר ותנאים נמוכים מאלה שמקבלים העובדים הקבועים.

היעדרות עובדים לתקופה מוגבלת או לתקופה ידועה מראש. כגון חופשת לידה, מחלה ממושכת של עובד או חופשה ארוכה.

תקופות לחץ ועומס. עובדים זמניים מגויסים לצורך תגבורת וסיוע לעובדים הקבועים בתקופות עמוסות במיוחד, למשל בסוף שנה או בחגים.

פרויקטים מיוחדים. פרויקטים הם לרוב זמניים, ויש צורך בעובדים שיהיו רתומים אך ורק לצורך משימה זו.

צורכי עבודה דינאמיים ומשתנים. ארגונים החווים שינויים באופי העבודה ומשימות משתנות זקוקים גם לעובדים זמניים.


ניתן ללמוד עוד על גיוס אוכלוסיות יעד וגיוס נישה בכנס הגיוס השנתי – לפרטים המלאים ורישום לכנס הגיוס לחץ כאן!


 יתרונות העסקת עובד זמני:

  1. הזדמנות להשלים פערים ומשימות שרוב העובדים אינם אוהבים לבצע.
  2. הזדמנות בלתי מחייבת להכיר עובד חדש ולשקול אפשרות להעסיק אותו באופן קבוע.

חסרונות העסקת עובד זמני:

  1. קיימת אפשרות כי העובד ימצא עבודה אחרת או קבועה באמצע התקופה. גם אם הוא חתם על חוזה עבודה, לרוב קשה לכעוס עליו ולרמוז לו שעליו לוותר על הזדמנות של עבודה קבועה.
  2. חוסר מחויבות ומוטיבציה נמוכה להשקעה במקום עבודה שבקרוב בכל מקרה תסתיים העסקתו של העובד. באופן טבעי, יתכן שהעובד לא יחוש מחויבות גבוהה לארגון ולעבודה. הוא יבצע  את המינימום הדרוש המוטל עליו, לא יהיה בעל רצון להשקעה "מעבר למצופה" ממנו.

קהל יעד למשרות זמניות:

  1. מומלץ לפנות לסוג מועמדים הבאים, שמראש משרות זמניות יתאימו להם משרות זמניות:
  2. סטודנטים, המחפשים עבודות זמניות בחופשות הסמסטרים.
  3. נשים בהריון מחוסרות עבודה הזקוקות לפרנסה לפני הלידה.
  4. בני נוער בחופשה.
  5. בני נוער לפני גיוס לצבא, הממתינים לגיוס.
  6. במידה ומדובר באפשרות סבירה לעבודה קבועה: מועמדים שמחפשים אחר עבודה קבועה אך מעוניינים בינתיים להתפרנס.

עובד זמני – חוזה עבודה ודיני עבודה

על המעסיק והעובד לחתום על חוזה עבודה לתקופה קצובה. בחוזה זה יופיע תאריך תחילת ההעסקה ותאריך סיומה. לפי החוק גם עובד זמני זכאי לפיצויי פיטורין ולשימוע לפני פיטורין, אלא אם הוצע לו לחדש החוזה.

טיפים לגיוס עובדים זמניים:

ערכו תיאום ציפיות עם המועמד. אל תעלו את האפשרות של העסקה קבועה או לטווח ארוך אם אין אפשרות סבירה שזה אכן יקרה. הבהירו למועמד כי מדובר בתקופה קצובה, ואם יתאפשר להעסיק אותו באופן קבוע אז הציעו לו לאחר שהדבר יהיה בטוח.

מומלץ לפנות לחברות כוח אדם על מנת לגייס עובד זמני. הן יעשו את העבודה ויחסכו בעלויות ההעסקה. במידה ותרצו להמשיך את העסקתו של העובד או לגייסו לתפקיד קבוע – עברו להעסקה ישירה של החברה.   

דאגו שהעובד יקבל יחס של עובד קבוע. ארגונים רבים מתאפיינים במתן יחס גרוע לעובדים זמניים. גם אם המדיניות והתרבות הארגונית אינה מכתיבה זאת, עובדים קבועים במקומות עבודה רבים המעסיקים עובדים זמניים בפירוש מתייחסים אל הזמניים ככאלה. זה יכול לקרות במשפחות הכי טובות, ורוב הסיכויים שאם גם אתם מעסיקים עובדים זמניים, גם אצלכם מתייחסים אליהם כך. כדאי לבדוק זאת. עובדים זמניים נשכרו למטרה מסוימת, ובסופו של דבר אתם זקוקים להם בדיוק כמו לעובדים הקבועים. אם מדובר בפרויקט מיוחד וחשוב – אתם אפילו זקוקים להם יותר. ככל שהיחס יטיב עמם, הפרויקט יבוצע בצורה הטובה והמהירה ביותר.

הגדירו באופן ברור את תפקידו ומשימותיו של העובד. בהמשך לסעיף הקודם – על מנת שעמיתיו ומנהלים אחרים לא ינסו "להלביש" עליו משימות אחרות שיסיחו את דעתו מהמטרה העיקרית שלשמה הוא גויס.  

קחו בחשבון זמן סביר לחניכה והדרכה. אם מדובר בתפקיד מורכב המצריך היכרות מעמיקה עם הארגון, חשבו פעמיים אם ישתלם לגייס עובד זמני, שזמן ההדרכה והחניכה יהיה גדול מזמן ביצוע המשימה עצמה.

אם באפשרותכם למנות את אחד העובדים הקבועים למשימה או לפרויקט הזמני, זוהי הזדמנות לריענון ולשימור אותו. רתימת העובד למשימה תחמיא לו ותביא אותו לצבירת כוחות מחודשים לשגרת עבודתו היומיומית. את העובד הזמני נסו לגייס לתפקידו של העובד הקבוע.

כנס הגיוס השנתי יתקיים בסוף החודש. לחצו כאן לפרטים ולהרשמה

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה