שיתוף

אפליה בתנאי העסקה, אפליה בקבלה לעבודה, ואפליה הקשורה לפיטורים ולפיצויי פיטורים, הם שלושה סוגי האפליה בשלב התעסוקתי, שהיוו את הרקע העיקרי לאפליה בעבודה בשנת 2021, כך עולה מדו"ח של הנציבות לשיוויון הזדמנויות בעבודה לשנת 2021, המבוסס על פניות עובדים ומועמדים.

על פי דיני העבודה בישראל, אסור להפלות עובדים בקבלה לעבודה, בתנאי ההעסקה, בקידום, בהכשרה ובהשתלמות מקצועית, בפיטורים ובפיצויי פיטורים וכן בהטבות ותשלומים בקשר לפרישה.

החוק קובע שאסור להפלות עובד או מועמד לעבודה על רקע מין, נטייה מינית, מעמד אישי, היריון, טיפולי פוריות, טיפולי הפריה חוץ גופית, הורות, גיל, גזע, דת, לאום, ארץ מוצא, השקפה, מפלגה ושירות מילואים.

מהדו"ח שהגישה הנציבות לשיוויון הזדמנויות בעבודה לשנת 2021, בפרק של בדיקת האפליה בשלב התעסוקתי עולה, כי כ-42 אחוזים מהפניות שהתקבלו בנציבות היו בנושא אפליה על רקע תנאי עבודה.

כ-27 אחוזים מהפניות לנציבות היו בנוגע לאפליה על רקע פיטורים או פיצויי פיטורים וכ-18 אחוזים מהפניות היו בנושא אפליה על רקע קבלה לעבודה.

מהתפלגות הפניות בנוגע לאפליה לפי נשים וגברים עולה, כי נושאי הפניות הבולטים אצל הנשים היו נושאי אפליה על רקע פערי שכר מגדריים, ועל רקע פיטורים ופיצויי פיטורים.

אצל גברים לעומת זאת, רוב הפניות לנציבות ב-2021 היו בשל אפליה על רקע קידום בעבודה ועל רקע קבלה לעבודה.

כ-43 אחוזים מסך הפניות של נשים, היו בנושא אפליה על רקע פערי שכר מגדריים, וכ-33 אחוזים מהפניות של נשים לנציבות בשנת 2021 היו בנושא אפליה בעבודה על רקע פיטורים ופיצויי פיטורים.

כ-41 אחוזים מסך הפניות של גברים היו בשל אפליה על רקע קידום בעבודה, וכ-21 אחוזים מהפניות של גברים לנציבות היו על רקע אפליה לרעה בקבלה לעבודה.

כאמור, כ-42 אחוזים מהפניות לנציבות השיוויון בשנת 2021 היו בשל אפליה על רקע תנאי העסקה (מחברי הדו"ח מציינים כי מדובר בעיקר בתנאי עבודה סביבתיים ובנושא שכר והטבות). כ-27 אחוזים מהפניות על היו על רקע נושאי הפיטורים ופיצויי הפיטורים.

כ-18 אחוזים מסך הפניות לנציבות השיוויון ב-2021 היו על רקע אפליה לרעה בקבלה לעבודה. מחברי הדו"ח מציינים כי מדובר בעיקר בניסוח מודעות הדרושים ותהליך הקבלה לעבודה.

כארבעה אחוזים מכלל הפניות לנציבות ב-2021 היו בעקבות אפליה על רקע פערי שכר מגדריים. כשלושה אחוזים מכלל הפניות לנציבות היו בעקבות אפליה בקידום בעבודה.

כ-0.4 אחוזים מכלל הפניות לנציבות ב-2021 היו על רע אפליה בנוגע להטבות ותשלומי פרישה, וכ-0.1 אחוזים מכלל הפניות היו בשל אפליה על רקע הכשרה והשתלמות מקצועית.

מהתפלגות הפניות לנציבות השיוויון ב-2021 לפי גברים ונשים עולה, כי כאמור, כ-41 אחוזים מהפניות היו על רקע אפליה בקידום בעבודה, כ-21% היו בשל אפליה בקבלה לעבודה, כששה אחוזים מהפניות של גברים היו בשל תנאי העסקה, כחמישה אחוזים מהפניות של גברים היו בשל אפליה על רקע פערי שכר מגדריים, כשלושה אחוזים מהפניות היו על רקע פיטורים ופיצויי פיטורים וכ-0.3 אחוזים מהפניות של גברים היו בשל אפליה על רקע הכשרה והשתלמות מקצועית.

ממבט על פניות הנשים לנציבות ניתן לראות שכאמור, כ-43 אחוזים מהפניות היו בשל אפליה על רקע פערי שכר מגדריים, 33% מהפניות של נשים היו בשל פיטורים ופיצויי פיטורים, כ-13 אחוזים מהפניות של נשים ב-2021 היו בשל אפליה בתנאי העסקה, כארבעה אחוזים מפניות הנשים לנציבות היו בשל אפליה על רקע קבלה לעבודה, כאחוז אחד מפניות הנשים לנציבות היו בשל אפליה על רקע קידום בעבודה, וכאחוז נוסף מהפניות של נשים היו בשל הטבות ותשלומים בפרישה.

 

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה