בית הדין הארצי לעבודה פסק בנושא גיל המינימום לתחולת פנסיה חובה

בית הדין הארצי לעבודה פסק בנושא גיל המינימום לתחולת פנסיה חובה

בית הדין הארצי לעבודה דחה 4 עתירות להוריד את גיל הפנסיה ל-18 והותיר את גיל המינימום ל-21 לגברים ו-20 לנשים

שיתוף
שביתה עובדי קבלן

 ההפרשות לפנסיית חובה יחלו, כפי שנקבע בהסכם הפנסיה הקיבוצי לביטוח פנסיוני מקיף, לגברים בגיל 21 ולנשים בגיל 20, כך פסק השבוע (יום ג') בית הדין הארצי לעבודה.

 פסיקה זו ניתנה על ידי נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, השופטת נילי ארד, במסגרת דיון  ב-4 עתירות אשר הוגשו על ידי הארגונים סאוט  אלעאמל להגנת זכויות העובדים והמובטלים, בזכות -לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלויות, עדאלה ואדוה – אשר דרשו להוריד את גילה מינמום להחלת פנסיה חובה ל-18..

בית הדין הארצי לעבודה קיבל את טענת המדינה למחיקת התביעות על הסף, מחמת אי-מיצוי הליכים ושיהוי ניכר בהגשת העררים על צו ההרחבה, וזאת מאחר והתובעים לא הגישו את העררים במועד הקבוע בהתאם לתקנון. התובעים ערערו על גיל המינימום שנקבע כחודשים ספורים לאחר שההסכם נכנס לתוקף, אולם השופטת נילי ארד הסכימה להתדיין בנושא מפאת חשיבותו.

לדברי השופטת ארד, המדיניות הכללית של בתי הדין לעבודה היא להימנע מהתערבות בנורמות ובתוכנם של הסכמים קיבוציים אשר הושגו במסגרת משא ומתן. ההוראה בעניין גיל המינימום לתחולת הסדר פנסיה חובה, היא מהוראותיו היסודיות של ההסכם הקיבוצי, במסגרתו נדונה סוגיית גיל המינימום והגיל שהוחלט, בהסכמת פשרה בין שני הצדדים, קרי 21 לגברים ו-20 לנשים, ראוי שיישאר בתוקפו מתוקף ההסכמה שכבר הושגה.

בית הדין הארצי לעבודה דחה על הסף טענות להפליה היות ולא הוכחו טענות התובעים להפליה ישירה או עקיפה מחמת גיל, או מין. כמו-כן, לא הוכחה הפליה עקיפה מחמת לאום, או כל שיקול פסול אחר. לדברי השופטת ארד, קריטריון גיל המינימאלי משקף את התפישות החברתיות בארץ על כל גווני האוכלוסייה.

לסיום נקבע כי לא הוכחה הפליה על רקע גיל, שכן לא הוכח שקריטריון גיל המינימום פוגע בקבוצות מוגנות, שכן גם העובדים בגילאי 21-18 רשאים לבחור בהסדר וולונטרי של פנסיה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה