שיתוף

בעקבות מאבקה של ההסתדרות ,הקיצוץ שתוכנן צפוי להתבטל והפורשים ימשיכו ליהנות מהגדלת הפטור ממס ובכך להגדיל את הנטו שלהם בפנסיה.


בהגעת העובד לגיל הפרישה, ועם קבלת הקצבה החודשית מתוכנית הפנסיה בה היה מבוטח כל  תקופת העסקתו, הקצבה החודשית נחשבת כהכנסה מיגיעה אישית ועל כן אינה פטורה מתשלום מס הכנסה.

יחד עם זאת, החל משנת 2012, בעקבות הסכם בין משרד האוצר להסתדרות, העמידה המדינה לרשות כל פורש סל פטורים, אותם יוכל לנצל בעת הפרישה, ואשר יקלו ויקטינו את חבות המס על הקצבה החודשית שלו ו/או על כספים חד פעמיים שירצה למשוך בפרישה.

יתרה מכך, נקבע כי גובה שיעור הפטור שיעמוד לרשות הפורשים, יעלה בכל מס' שנים, כאשר הפעימה האחרונה אמורה להיכנס לתוקף החל משנת 2025.

כיום  שיעור הפטור עומד על 52% מהקצבה המזכה, שעומדת נכון לשנת 2023 על 9120 ₪, ובמילים אחרות: הקצבה החודשית הפטורה ממס תעמוד על 4742 ₪, פטור זה היה אמור לעלות בשנת 2025 ל67% מהקצבה המזכה, ולעמוד על קצבה חודשית פטורה ממס בגובה של 6110 ₪ .

בפברואר 2023 טענו במשרד האוצר כי ההטבה באה לידי ביטוי בעיקר עבור פורשים בעלי פנסיות גבוהות ועל כן ביקשו לבטל את הגדלת הפטור, שצפויה להיכנס תוקף בשנת 2025, ולהשאירו על ההטבה שקיימת כיום, ביטול הטבה זו היה מכניס לקופת המדינה סכום של כ700 מיליון ₪.

עם זאת, ההסתדרות לא הסכימה לקבל את ההרעה בתנאי הפורשים, ויצאה למאבק בנושא מול משרד האוצר, עד כי התקבלה ההודעה ממשרד האוצר כי יבטלו את הקיצוץ בהטבות המס שהיה צפוי להתרחש ויותירו את ההטבה כפי שתוכננה במקור.

מה משמעות ההטבה?

המשמעות היא שבשנת 2025 יהיו זכאים הפנסיונרים לקבל פטור נוסף אותו יוכלו לבחור לממש בהתאם להעדפתם האישית עבור אחת מהאפשרויות הבאות או בשילוב שתיהן:

מימוש הפטור על הקצבה החודשית– דהיינו פטור על קצבה חודשית נוספת בגובה של 1368 ₪ בחודש.

פטור ממס על משיכת סכום חד פעמי מהחיסכון הפנסיוני– סכום זה שווה ערך לסכום של כ246 אלף שח' .

קיבוע זכויות

קיבוע זכויות היא למעשה הפעולה בה בוחר הפורש, כבר בעת הפרישה, באיזה אופן מבקש לנצל את הפטור היום, וכיצד לנצלו בפטור העתידי הנוסף-שיעמוד לרשותו בשנת 2025.  

כאמור, על העובד להחליט האם לממש את הפטור אחד מהאפשרויות הבאות, או לבחור בשילוב ביניהם:

פטור על קצבה חודשית– הנובעת מקצבה מפנסיה או מביטוח מנהלים.

פטור על משיכת כספים באופן חד פעמי – הנובעים מסכומי פיצויים ומענקי פרישה, היוון קצבה או משיכה חד פעמית של תגמולים קיצבתיים.

זאת ועוד, את קיבוע הזכויות מבצע העובד באמצעות הגשת טופס 161 ד' לרשות המיסים, ההחלטה על ייעוד הכספים ובחירת הטבות המס שיינתנו היא חד פעמית ואינה ניתנת לשינוי.  ולכן לרוב נעזר העובד במתכנן פרישה מומחה ומקצועי שיוכל ללוות אותו הן בשלב קבלת ההחלטה כיצד לנצל את הפטורים באופן המיטבי והאופטימלי, וכן במילוי המסמכים ווידוא ניצול מלוא הפטורים מול מס הכנסה ומול חברות הביטוח וקרנות הפנסיה.

אף על פי שהפטור עומד לרשות כל אדם שפורש לפנסיה, רק חלק מהפורשים מגישים בקשה לניצול הפטור. אלו שלא מודעים לכך או לא יודעים כיצד לבצע זאת משלמים בעצם מס הכנסה על קצבה, אף על פי שיכלו לקבלה בפטור ממס חלקי או מלא.

מדובר בעצם באי מימוש פטורים השווים נכון לשנת 2023 לסכום של  853,632 ₪ , וצפויים לגדול בשנת 2025 ולעמוד על סכום של 1,099,872 ₪ .

כמעסיקים, חשוב כי תפנו את העובדים שעומדים לפרוש בקרוב למתכנן פרישה על מנת ללוות את העובד עד למימוש כל זכויותיו הן מול רשות המיסים והן מול חברות הביטוח וקרנות הפנסיה השונות.

גם במידה ועובדים פרשו בשנים האחרונות, ולא ניצלו את הפטורים המגיעים להם, עוד לא מאוחר וניתן להגיש בקשה בדיעבד ולקבל החזרי מס עד 6 שנים רטרואקטיבית.


המאמר נכתב על ידי המומחים של חברת משגב, לריכוז כתבות בתחום הביטוח, הפנסיה והפיננסים המשיכו ל: ערוץ משגב בפורטל משאבי האנוש HRus

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה