שיתוף

יש המכנים את שוק העבודה כיום שוק של עובדים. אחרים טוענים שבמצב הקיים זהו 'שוק של מוכרים', שכן ארגונים רואים בכל עובד מוכר, שמוכר את הידע, המיומנויות והכישורים שלו.

כך או כך, המאבק לשימור עובדים ניצב כיום במוקד סדר היום של ארגונים בכל העולם המערבי, ומאתגר כל יום מחדש את מנהלי משאבי האנוש.

מסקר שערכה חברת יעוץ אמריקאית בשוק העבודה בארה"ב עולה, כי במהלך שנת 2018 התפטרו כ-41 מיליון עובדים בארה"ב, מהארגון בו עבדו.

מהסקר עולה עוד, כי מדובר בעלייה של כשמונה אחוזים לעומת השנה שקדמה לה. מחקרי הסקר צופים, כי עד שנת 2020, המספר הזה יזנק לכ-47 מיליון עובדים.

במילים אחרות, כמעט עובד אחד מתוך כל שלושה עובדים בארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, יעזבו את תפקידם במהלך שנת 2020.

ההשלכות העסקיות של נטישת עובדים על הארגון הן אדירות. מנתוני הסקר שביצעה חברת היעוץ האמריקאית עולה, כי עלותה של כל נטישה של עובד היא כשליש משכרו השנתי של אותו עובד.

עלויות אלה כוללות גם את עלויות הליך הגיוס לצורך גיוס חלופי, את העלויות של עובדים מחליפים זמניים, את אבדן הידע, את אבדן זמן ההכשרה של עובד חדש, ואת אובדן התפוקה.

כאמור, נושא שימור העובדים ניצב כיום במוקד הפעילות של מחלקות משאבי האנוש. הניסיונות למצוא את 'אזיקי הזהב', שיאפשרו ליצור נאמנות בקרב עובדים, מביא את הארגונים לנסות כל טקטיקה מתחת לשמיים.

החל מהעלאת משכורות והצעות לשדרוגים תמידיים של ההטבות וחיזוקן, ועד קיום הכשרות ומימון הלמידה המתמשכת של העובדים.

נושא ההכשרות הופך קריטי יותר ויותר. הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהעובדים שעוזבים הכי מהר את מקום עבודתם, הם אלה שמרגישים שהקריירה שלהם לא מתפתחת או מתקדמת כפי שהם קיוו.

אם כי מנתוני חברת היעוץ האמריקנית עולה, כי כ-21 אחוזים בלבד מהנשאלים בסקר ציינו את ההתפתחות האיטית מדי של הקריירה שלהם, או התפתחותה בכיוונים הלא נכונים, כמניע לעזיבתם.

מדובר בעובדים שהביעו תסכול מהיעדר צמיחה אישית והזדמנויות אטרקטיביות להתפתח ולהתקדם בעבודתם.

המרכיב הנוסף בשימור עובדים הוא כאמור ההטבות. רבות מקרב החברות הגדולות שיכולות להרשות לעצמן, למעשה תמיד מציעות לעובדים חבילת הטבות נדיבה.

אבל במצב הנוכחי, בו שוק העבודה מאופיין בעודף ביקוש לעובדים ובחוסר היצע מספיק, חברות חייבות לחפש כל הזמן דרכים ופתרונות שיאפשרו להן לשפר עוד ועוד את ההטבות ולהפוך אותן תחרותיות יותר מול המתחרים בשוק העבודה.

כחלק מזה מציעות חברות רבות יותר ימי עבודה מהבית, הגדלת מספר ימי החופשה בתשלום, הצעות להכשרות נרחבות יותר שהן מעבר לתחום העיסוק או לתפקיד של העובד, ירידי עובדים, ימי נופש משותפים, ימי גיבוש ועוד.

אחת מפירמות היעוץ הגדולות בעולם לקחה אשתקד את נושא החופשות צעד נוסף קדימה והוציאה את כל עובדיה בארה"ב לחופשה בתשלום בכל השבוע של ה-4 ביולי (יום העצמאות האמריקאי). חברות אחרות בארה"ב מעניקות לעובדיהן חופשה בתשלום בשבוע שבין חג המולד לראש השנה האזרחי.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה