אינטליגנציה רגשית מובילה ליצירתיות במקום העבודה

אינטליגנציה רגשית מובילה ליצירתיות במקום העבודה

לאינטליגנציה רגשית יש השפעה חיובית באספקטים רבים במקום העבודה, אך האם היא אף יכולה להוביל ליצירתיות?

שיתוף
אושר במקום העבודה

אושר במקום העבודה

בעבר החוקרים האמינו כי אין שום קשר בין אינטליגנציה רגשית ויצירתיות. הם טענו שאינטליגנציה רגשית משמשת לבחירת הדרך היחידה הטובה ביותר להתמודד עם מצבים רגשיים, בעוד שיצירתיות משמשת לסיעור מוחות ולמציאת דרכים רבות ושונות לבצע דברים. זה נשמע כמעט כמו אסטרטגיות הפוכות,  אך מחקר שהתפרסם בשנת Parke, Seo, Sherf  -2015 מצא, כי מיומנויות ואסטרטגיות הקשורות לאינטליגנציה רגשית יכולות להוביל בסופו של דבר ליצירתיות רבה יותר במקום העבודה.

אינטליגנציה רגשית מתייחסת לאופן שבו אנשים מנהלים ביעילות ובהצלחה את הרגשות שלהם ומנווטים אותם במצבים רגשיים. המחקר התמקד בשני דברים שונים שעושים אנשים עם אינטליגנציה רגשית: רגולציה רגשית וסיוע רגשי. אנשים בעלי אינטליגנציה רגשית יכולים לפעול תחת רגולציה רגשית ולנהל בהצלחה את הרגשות שלהם ואת הרגשות של אנשים אחרים. לדוגמה, במהלך יום עבודה קשה, הם יישמו כמה אסטרטגיות טובות כדי לוודא שרגשות שליליים פוטנציאליים לא יהרסו את יום העבודה. באופן דומה, הם עשויים למצוא דרכים להתמודד עם הרגשות השליליים של עמיתים לעבודה ואף מנהלים, ולוודא כי הרגשות שלהם נשארים חיוביים. סיוע רגשי מתייחס ליכולת להשתמש ברגשות בדרך של חשיבה יצרנית וקבלת החלטות.

אינטליגנציה רגשית מובילה ליצירתיות

המחקר שנערך על ידי אנשי מקצוע עסקיים צעירים והשתמש בטכניקות איסוף נתונים מורכבות שכללו מקורות נתונים שונים ודרכי איסוף שונות של נתונים, העלה את הממצא העיקרי הראשון במחקר שקבע כי הרגולציה הרגשית מובילה פעמים רבות לשיפור במצב הרוח. החוקרים מצאו שסביבות עבודה הדורשות רמה נמוכה של יצירתיות או רמה גבוהה של "עיבוד מידע" (עבודה המבוססת על ניטור או שימוש במידע ספציפי) מונעות פעמים רבות מהעובדים את היכולת לשמור על  מצב רוח טוב. זה לא מפתיע; עבודה משעממת יכולה להוריד את מצב הרוח באופן משמעותי. עם זאת, עובדים שטובים ברגולציה רגשית ימצאו אסטרטגיות שיעזרו להם להתמודד עם עבודה מונוטונית יותר. אנשים אלו יוכלו לשמור על מצבי רוח טובים למרות מונוטוניות העבודה שלהם.

הממצא העיקרי השני במחקר זה, הוא כי אנשים טובים בסיוע רגשי יהיו מצוידים טוב יותר לצורך שימוש במצבי רוח טובים ליצירתיות במקום העבודה. אנשים אלו מכירים בכך כי מצב רוח טוב מספק את הדחיפה המושלמת לעבודה הדורשת התמדה, העלאת רעיונות ומחשבות יצירתיות נוספות.

מאידך, אנשים שאינם טובים בהנחיית רגשות – כלומר הם "עניים" בשימוש ברגשות שיעשו עבודה טובה יותר – עשויים להשתמש במצב הרוח הטוב שלהם כדי לשכנע את עצמם כי מאמץ מינימלי הוא למעשה טוב מספיק וכי הם כבר השיגו הצלחה .

השפעות על הארגון

מחקר זה מראה שתי דרכים בהן האינטליגנציה הרגשית יכולה לשפר את מקום העבודה, במיוחד בכל הקשור ליצירתיות. רגולציה רגשית יכולה להוביל למצבי רוח טובים יותר, וסיוע רגשי יכול לעזור לתרגם מצבי רוח טובים יותר לתוך פלט יצירתי. המחברים טוענים כי יש לכך השלכות למקומות עבודה המעוניינים לטפח יצירתיות בקרב עובדיהם. הראשון הוא כי ארגונים הרוצים ביצירתיות צריכים לשקול גיוס עובדים בעלי אינטליגנציה רגשית גבוהה.

המשמעות השנייה מתבססת על העובדה שגורמי האינטליגנציה הרגשית במחקר אינם רק תכונות שאנשים נולדים אתם, אלא יכולות שניתן ללמד. בעוד לאנשים מסוימים יש תכונות גבוהות יותר של אינטליגנציה רגשית, כולנו יכולים להשתמש באסטרטגיות שונות שיכולות למקסם את היכולת שלנו להיות אינטליגנטיים מבחינה רגשית.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה